Mówi: | Jerzy Jakubiak, country manager MAX Premium Burgers Claes Petterson, chief innovation officer, MAX Burgers |
Burgerownie stają się bardziej eko i wprowadzają zamienniki mięsa. Przy produkcji roślinnych burgerów emitowane jest 9 razy mniej dwutlenku węgla niż przy wołowych
Co czwarty Polak od czasu do czasu spożywa roślinne alternatywy mięsa, a 6 proc. robi to regularnie. Za roślinnym trendem podążają burgerownie. Po burgery z zamiennikami mięsa sięgają nie tylko wegetarianie i weganie, lecz także ci, którym zależy na środowisku. Firma MAX Premium Burgers chce, aby do 2022 roku co drugi burger z czerwonym mięsem został zastąpiony opcją z kurczakiem, rybą lub wegetariańską czy wegańską. Już teraz wprowadza burgera z „mięsem” w 100 proc. pochodzenia roślinnego, który smakuje niemal jak burger z wołowiną. Jego produkcja to jednak dziewięciokrotnie mniejsza emisja dwutlenku węgla i aż 198 razy mniej zużytej wody.
– Z badań wynika, że mięso czerwone odpowiada w naszej branży za ponad 45 proc. emisji dwutlenku węgla, dlatego najlepszym sposobem na jej zmniejszenie jest skoncentrowanie się na tym składniku. Wprowadzenie roślinnego burgera Delifresh Plant Beef zmniejsza emisję dwutlenku węgla prawie dziesięciokrotnie w porównaniu do wołowiny. Pięciokrotne zmniejszenie emisji możemy też osiągnąć, zastępując burgera wołowego drobiowym – mówi agencji Newseria Biznes Jerzy Jakubiak, country manager MAX Premium Burgers.
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych rolnictwo odpowiada za 18 proc. emisji gazów cieplarnianych na całym świecie. Z kolei z badań naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego wynika, że jedzenie ogółem odpowiada za 26 proc. całkowitej emisji dwutlenku węgla na świecie. Za 58 proc. tej emisji odpowiadają produkty zwierzęce. 50 proc. emisji z produktów zwierzęcych pochodzi zaś z wołowiny i jagnięciny.
Tymczasem badanie przeprowadzone przez Panel Ariadna i Stowarzyszenie Otwarte Klatki wskazuje, że 28 proc. Polaków przyznaje, że od czasu do czasu sięga po roślinne zamienniki mięsa. Niemal 6 proc. robi to regularnie. Rośnie liczba wegetarian i wegan, a jak pokazuje raport agencji IQS, 43 proc. Polaków deklaruje, że nie je w ogóle lub stara się ograniczać jedzenie mięsa. Roślinny trend zauważają burgerownie. Na rynku pojawiły się stuprocentowo roślinne zamienniki mięsa.
– Nie chodzi nam o to, by ludzie nie jedli mięsa. Chcemy, by każdy miał wybór między mięsem zwierzęcym a jego zamiennikiem pochodzenia roślinnego – mówi Claes Petterson, chief innovation officer w MAX Burgers. – Delifresh Plant Beef w smaku przypomina mięso, ale zawiera wyłącznie składniki roślinne. To nowy produkt, który zawiera 20 proc. tłuszczu kokosowego, a reszta to właściwie samo białko pochodzenia roślinnego – podkreśla.
Na rynku są już dostępne roślinne burgery z fasoli, kalafiora, ciecierzycy, komosy ryżowej czy słodkich ziemniaków. Z roślinnego białka produkowane jest roślinne mięso, z wyglądu i smaku przypominające to prawdziwe.
– Najlepszym sposobem do przekonania gości, żeby kupowali burgery na bazie roślinnej, jest ich smak. Względy ideologiczne są bardzo ważne, świadomość troski o środowisko również, ale każdy chce jeść smacznie. Jeżeli powstaną smaczne rzeczy o nowym składzie, to nawet nie jest tak bardzo ważne, z czego one będą się składać. Czy to będą pszeniczne, sojowe, z wodorostów czy z dowolnej rośliny, każdy będzie szukać smaku, który mu odpowiada – mówi Jerzy Jakubiak.
– Tendencja do odchodzenia od mięsa zwierzęcego będzie rosła. Doszliśmy do momentu, w którym takie zamienniki smakują na tyle dobrze, by zacząć rozważać je jako alternatywę dla mięsa zwierzęcego. Smak sprawi, że ludzie będą chcieli je jeść – dodaje Claes Petterson.
Ograniczenie spożycia mięsa ma też pozytywny wpływ na środowisko. „Ranking burgerowni sieciowych” RoślinnieJemy podaje, że przy produkcji jednego kotleta roślinnego emituje się zaledwie 0,4 kg dwutlenku węgla, czyli dziewięciokrotnie mniej niż w przypadku mięsnego (3,7 kg). Zużywa się przy tym 1,1 litra wody, czyli aż o 198 razy mniej niż przy mięsnym (218,4 l), a także dwukrotnie mniej energii (6,1 MJ vs 11,4 MJ).
MAX Premium Burgers jako pierwsza na świecie sieć restauracji wprowadziła w 2008 roku oznaczenia śladu węglowego przy produktach w menu. W 2016 roku liczba wegetariańskich opcji w jej menu zwiększyła się pięciokrotnie. Poszerzenie oferty o produkty mające niski wpływ na zmiany klimatyczne ma doprowadzić do 30-proc. zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w ciągu 7 lat.
– Wyznaczyliśmy sobie misję znacznego ograniczenia czerwonego mięsa w naszych produktach do 2022 roku. Zamierzamy dojść do poziomu, w którym w naszej ofercie dominować będą produkty niezawierające czerwonego mięsa. Obecnie mają one już 43-proc. udział w naszej sprzedaży. Możliwe więc, że ten cel osiągniemy szybciej, niż zakładaliśmy – ocenia Claes Petterson.
MAX Premium Burgers ma najszerszą ofertę burgerów wegetariańskich i wegańskich. W ramach Zielonego Menu MAX wprowadza 3 nowe burgery oraz wegetariańską wersję nuggestów. W ofercie ma m.in. Wege Burger, czyli kotlet wegetariański z białkiem sojowym oraz z pikantnym keczupem Sriracha, Wege Burger Pikantny z Cheddarem z warzyw, białka sojowego i pszennego czy Grand Deluxe Umami Halloumi Burger z cypryjskim serem halloumi.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.