Newsy

PAIiIZ: Mazowieckie najatrakcyjniejszym terenem inwestycyjnym w Polsce. Rośnie popularność Podkarpacia.

2012-11-21  |  14:05
Mówi:Bożena Czaja
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Województwo mazowieckie pozostaje najbardziej atrakcyjnym regionem w Polsce w oczach inwestorów – wynika z „Raportu atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski 2012”, przygotowanego przez Centrum Analiz Regionalnych i Lokalnych na zlecenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Nie przez przypadek wartość realizowanych projektów inwestycyjnych jest tutaj najwyższa w Polsce. Do grona interesujących gospodarczo województw zaliczane są ponadto m.in. województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i podkarpackie.

    Tegoroczne wyniki potwierdziły tendencje utrzymujące się od lat. Na pierwszym miejscu wśród terenów atrakcyjnych inwestycyjnie wciąż utrzymuje się województwo mazowieckie, które uzyskało najwyższe oceny (A) dla wszystkich najważniejszych sekcji gospodarki. Przekłada się to na wartość nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez przedsiębiorców oraz wartość napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W obu tych rankingach mazowieckie jest zdecydowanym liderem.

     – Potencjalni inwestorzy lokują się w okolicach dużych ośrodków, tam, gdzie jest dobrze przygotowana kadra, infrastruktura, drogi szybkiego ruchu, autostrady i gdzie mają dobre warunki do potencjalnej lokalizacji – tłumaczy Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

    Chodzi też m.in. o w pełni przygotowane, uzbrojone działki, odpowiednie pod inwestycje produkcyjne czy handlowe oraz dobrze wykwalifikowaną siłę roboczą gotową podjąć się nowych wyzwań zawodowych. Potencjalni inwestorzy zwracają również uwagę na takie warunki jak bliskość dużych miast i idące za tym możliwości kulturalne.

    Dlatego też w rankingu popularności, zaraz za województwem mazowieckim, znalazły się województwa dolnośląskie, śląskie, małopolskie, pomorskie, wielkopolskie i łódzkie. Wszystkie one mają lokomotywy rozwoju w postaci dużych miast wojewódzkich.

    Zauważalna w ostatnim czasie jest rosnąca popularność Podkarpacia, która ma lokomotywę nieco innego rodzaju.

    – Głównie to Dolina Lotnicza i firmy, które skoncentrowały się wokół Doliny Lotniczej – tłumaczy wiceszefowa PAIiIZ.

    Ważnym czynnikiem kształtującym atrakcyjność inwestycyjną nie tylko podkarpackiego, ale i każdego innego regionu są bowiem specjalne strefy ekonomiczne, podstrefy oraz towarzyszące im inne formy wspierania przedsiębiorczości, takie jak parki przemysłowe, naukowo – technologiczne czy inkubatory przedsiębiorczości. Dolina Lotnicza jest tego najlepszym przykładem. To dziś największy i najbardziej znany klaster przemysłowy w Polsce. Skupia przedsiębiorców z południowo-wschodniej części kraju, związanych z przemysłem lotniczym.

    W przypadku Podkarpacia nie wolno też zapominać o wysokich nakładach finansowych, poniesionych zarówno przez budżet centralny, jak i władze samorządowe, na rozwój infrastruktury, a także o zapleczu ludzkim. Zatrudnienie pracownika wiąże się tu z dużo mniejszymi kosztami niż np. w Małopolsce, gdzie pensje są wyższe.

    Wysokie kwalifikacje zawodowe naszych pracowników doceniane są w całej Europie. Wyróżniają Polskę spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.

    – Oznacza to, że mamy dużą kadrę młodych ludzi, dobrze wykształconych, znających języki obce, co jest podkreślane w większości raportów, również o charakterze międzynarodowym – mówi Bożena Czaja.

    „Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski” został opracowany i opublikowany po raz trzeci. Jest jednym z nielicznych zestawień, które swoim zasięgiem obejmują zarówno województwa, jak i mikroregiony, czyli gminy i powiaty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.