Newsy

PAIiIZ: Mazowieckie najatrakcyjniejszym terenem inwestycyjnym w Polsce. Rośnie popularność Podkarpacia.

2012-11-21  |  14:05
Mówi:Bożena Czaja
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Województwo mazowieckie pozostaje najbardziej atrakcyjnym regionem w Polsce w oczach inwestorów – wynika z „Raportu atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski 2012”, przygotowanego przez Centrum Analiz Regionalnych i Lokalnych na zlecenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Nie przez przypadek wartość realizowanych projektów inwestycyjnych jest tutaj najwyższa w Polsce. Do grona interesujących gospodarczo województw zaliczane są ponadto m.in. województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie i podkarpackie.

    Tegoroczne wyniki potwierdziły tendencje utrzymujące się od lat. Na pierwszym miejscu wśród terenów atrakcyjnych inwestycyjnie wciąż utrzymuje się województwo mazowieckie, które uzyskało najwyższe oceny (A) dla wszystkich najważniejszych sekcji gospodarki. Przekłada się to na wartość nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez przedsiębiorców oraz wartość napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W obu tych rankingach mazowieckie jest zdecydowanym liderem.

     – Potencjalni inwestorzy lokują się w okolicach dużych ośrodków, tam, gdzie jest dobrze przygotowana kadra, infrastruktura, drogi szybkiego ruchu, autostrady i gdzie mają dobre warunki do potencjalnej lokalizacji – tłumaczy Bożena Czaja, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

    Chodzi też m.in. o w pełni przygotowane, uzbrojone działki, odpowiednie pod inwestycje produkcyjne czy handlowe oraz dobrze wykwalifikowaną siłę roboczą gotową podjąć się nowych wyzwań zawodowych. Potencjalni inwestorzy zwracają również uwagę na takie warunki jak bliskość dużych miast i idące za tym możliwości kulturalne.

    Dlatego też w rankingu popularności, zaraz za województwem mazowieckim, znalazły się województwa dolnośląskie, śląskie, małopolskie, pomorskie, wielkopolskie i łódzkie. Wszystkie one mają lokomotywy rozwoju w postaci dużych miast wojewódzkich.

    Zauważalna w ostatnim czasie jest rosnąca popularność Podkarpacia, która ma lokomotywę nieco innego rodzaju.

    – Głównie to Dolina Lotnicza i firmy, które skoncentrowały się wokół Doliny Lotniczej – tłumaczy wiceszefowa PAIiIZ.

    Ważnym czynnikiem kształtującym atrakcyjność inwestycyjną nie tylko podkarpackiego, ale i każdego innego regionu są bowiem specjalne strefy ekonomiczne, podstrefy oraz towarzyszące im inne formy wspierania przedsiębiorczości, takie jak parki przemysłowe, naukowo – technologiczne czy inkubatory przedsiębiorczości. Dolina Lotnicza jest tego najlepszym przykładem. To dziś największy i najbardziej znany klaster przemysłowy w Polsce. Skupia przedsiębiorców z południowo-wschodniej części kraju, związanych z przemysłem lotniczym.

    W przypadku Podkarpacia nie wolno też zapominać o wysokich nakładach finansowych, poniesionych zarówno przez budżet centralny, jak i władze samorządowe, na rozwój infrastruktury, a także o zapleczu ludzkim. Zatrudnienie pracownika wiąże się tu z dużo mniejszymi kosztami niż np. w Małopolsce, gdzie pensje są wyższe.

    Wysokie kwalifikacje zawodowe naszych pracowników doceniane są w całej Europie. Wyróżniają Polskę spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.

    – Oznacza to, że mamy dużą kadrę młodych ludzi, dobrze wykształconych, znających języki obce, co jest podkreślane w większości raportów, również o charakterze międzynarodowym – mówi Bożena Czaja.

    „Raport atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski” został opracowany i opublikowany po raz trzeci. Jest jednym z nielicznych zestawień, które swoim zasięgiem obejmują zarówno województwa, jak i mikroregiony, czyli gminy i powiaty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.