Newsy

PKP Cargo może przegrać z konkurencją. Potrzeba zmian prawnych i poprawy infrastruktury

2013-09-16  |  06:35

 – Kolej wciąż traci na rzecz przewozów drogowych – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego na temat sytuacji w przewozach towarowych. Stan torów powoduje, że w Polsce pociąg towarowy jedzie ze średnią prędkością nieco ponad 20 kilometrów na godzinę. Do obsługi sprzętu zaangażowanych jest wiele osób, co zwiększa koszty transportu. Polska kolej jest przez to znacznie mniej konkurencyjna niż na przykład niemiecka.

 – Jeżeli Polska nie położy odpowiedniego nacisku na rozwój infrastruktury kolejowej, to będziemy mieli bardzo duży problem, bo towary będą omijać Polskę – zwraca uwagę Roszkowski. – W efekcie często taniej jest wysłać ładunek w najdalszy zakątek Europy niż w niektóre rejony Polski.

Problemem są także obowiązujące dziś regulacje rynku, na czym traci zwłaszcza największy rodzimy przewoźnik towarowy, czyli PKP Cargo.

 – Spółka Deutsche Bahn, która obsługuje 90 proc. swojego rynku krajowego, mimo swojej pozycji monopolisty jest nadzorowana przez Brukselę – tłumaczy szef Instytutu Jagiellońskiego.

Polski przewoźnik, ponieważ jest spółką z udziałem Skarbu Państwa, podlega prawu krajowemu, a więc w wypadku ewentualnych przejęć musi uzyskać zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Taką zgodę może być trudno uzyskać, ponieważ udział PKP Cargo w rynku (pod względem pracy przewozowej) wynosi 60 proc. Zdaniem ekspertów Instytutu Jagiellońskiego polska spółka również powinna podlegać nadzorowi Brukseli, tym bardziej, że jest drugim, po DB Schenker, największym przewoźnikiem w Europie.

Prezes Instytutu Jagiellońskiego podkreśla, że właśnie w konsolidacji i przejmowaniu kolejnych podmiotów należy dziś upatrywać szansę dalszego rozwoju największego przewoźnika towarowego.

 – Spodziewamy się, że ta przestrzeń biurokratyczna będzie stawała na przeszkodzie rozwoju polskiej spółki PKP Cargo – mówi Marcin Roszkowski.

Dziś po polskich torach jeździ 54 przewoźników towarowych. Wśród nich podmioty zależne od europejskich liderów, czyli niemieckiego DB Schenker czu francuskiego SNCF. Ponadto obecne są inne firmy z udziałami Skarbu Państwa, jak np. Lotos Kolej.

PKP Cargo szykuje się do giełdowego debiutu. W ocenie szefa Instytutu, to właściwy moment, by akcje przewoźnika znalazły się na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

 – W miarę dobrze składają się różne elementy makroekonomiczne i rynkowe, bo giełda odetchnęła, a w ostatnich tygodniach zostało zawarte porozumienie ze związkami zawodowymi, działającymi w spółce – mówi prezes Instytutu Jagiellońskiego.

Debiut PKP Cargo na giełdzie planowany jest na ostatni kwartał 2013 roku.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Przed wakacjami Polacy szukają alternatyw dla kupowania walut w kantorach. Coraz częściej są nimi karta płatnicza i smartfon

W tegoroczne wakacje 40 proc. Polaków wybiera się na zagraniczny urlop, a 25 proc. planuje tzw. city breaks, czyli krótkie weekendowe wypady do miast w innych krajach – wynika z niedawnego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study. Podczas takich wojaży wielu turystów wciąż woli płacić gotówką – badanie przeprowadzone dla Banku Millennium pokazało, że 43 proc. Polaków wymienia walutę w kantorach. To rozwiązanie ma jednak sporo minusów, dlatego przed wakacjami coraz więcej osób szuka płatniczych alternatyw. Ponad połowa badanych przez Visę Polaków chciałaby za granicą płacić kartą lub smartfonem.

Regionalne - Łódzkie

Specjalistyczne karetki pozwalają ratować życie noworodków po niedotlenieniu. Taki sprzęt trafił właśnie do szpitala w Łodzi

Niedotlenienie okołoporodowe i niewydolność oddechowa u noworodka mogą doprowadzić do jego niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej, a w najgorszym wypadku nawet śmierci. Hipotermia lecznicza, polegająca na kontrolowanym obniżeniu temperatury ciała, pozwala temu zapobiec. Liczy się jednak czas, bo po sześciu godzinach niedotlenienia zmiany w mózgu dziecka mogą być już nieodwracalne. Dlatego Uniwersytet Medyczny w Poznaniu wspólnie z Generali Polska i Fundacją The Human Safety Net wdrażają projekt, który pozwala zastosować tę terapię już w trakcie transportu noworodka do szpitala – w karetce neonatologicznej. Specjalistyczny sprzęt trafił właśnie do łódzkiego Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. – Zamierzamy dostarczać je do kolejnych placówek – zapowiada Andrea Simoncelli, przewodniczący rady nadzorczej Generali Polska. 

Transport

Kryzys żywnościowy wisi nad krajami Afryki i Bliskiego Wschodu. Problemem brak dostaw z Rosji i Ukrainy oraz galopujący wzrost cen

– W Polsce nie zabraknie nam produktów na półkach, są natomiast kraje, które w znacznie większym stopniu niż państwa UE doświadczą problemów żywnościowych – mówi Jan Strzelecki, ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wśród nich są przede wszystkim kraje Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, w których import pszenicy z Rosji i Ukrainy odpowiadał za 90 proc. dostaw. Państwom europejskim kryzys podażowy nie grozi, ale dużym wyzwaniem będą rosnące ceny żywności, które po wakacjach mogą być o 20 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z analizy PIE.
 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.