Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity bliskie roztrzygnięcia przetargu na modernizację i zakup nowych lokomotyw. Polscy producenci bez preferencji
Dzięki modernizacji i zakupowi nowych lokomotyw spalinowych PKP Intercity chce wejść na nowe trasy. Uruchomione mają być między innymi połączenia z Ełku oraz w Bieszczady. Na zakup nowych lokomotyw PKP Intercity przeznaczyło 80 mln zł. Spółka podkreśla, że nie może w warunkach przetargów preferować polskich producentów.
– PKP Intercity realizuje w tej chwili ogromny program modernizacji taboru. To program o wartości ponad 4 mld złotych. Jednym z jego elementów jest modernizacja trakcji spalinowej spółki PKP Intercity – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. – Chcemy powrócić na relację, na których w tej chwili tej spółki nie ma.
Dzięki powiększeniu i modernizacji taboru lokomotyw spalinowych PKP Intercity chce wrócić do obsługi niektórych połączeń, głównie na wschodzie kraju. To m.in. trasy z Ełku do Korsz na trasie do Olsztyna oraz do Olecka i Suwałk. Z Białegostoku pociągi PKP Intercity pojadą do Suwałk i Sestokai, a z Rzeszowa do Zamościa i Zagórza w Bieszczadach. Nowe trasy spółka zaoferuje również z Krzyża: do Piły oraz Kostrzyna przez Gorzów Wlkp.
– Tam nas od dawna nie ma. Zaletą wprowadzenia tej trakcji jest rozszerzenie oferty, zwiększenie dostępności dla naszych pasażerów i oczywiście ochrona środowiska, bo te lokomotywy będą zdecydowanie bardziej ekologiczne od tych, które w tej chwili eksploatujemy – podkreśla Malinowski.
PKP Intercity nie zamierza jednak preferować polskich wykonawców w toczonych przetargach. Spółka jest często krytykowana, m.in. przez polskich producentów taboru, za wybór włoskich pociągów Pendolino zamiast dostępnych rodzimych pojazdów produkowanych przez Pesę lub Newag.
Malinowski podkreśla jednak, że unijne prawo zabrania dyskryminowania zagranicznych dostawców.
– Byłoby bardzo dobrze jakby osoby, które formułują takie zarzuty odniosły się do funkcjonującego prawa. Polska jest od 1 maja 2004 roku członkiem UE i obowiązuje pełna konkurencyjność rynku. Zgodnie z prawem zamówień publicznych nie można stosować żadnych preferencji dla jakiegokolwiek podmiotu – podkreśla Malinowski.
Dodaje jednak, że w przypadku przetargu na modernizację 20 manewrowych lokomotyw spalinowych SM42 o zamówienie walczą jedynie polskie firmy. Przetarg ten zostanie rozstrzygnięty w przeciągu kilku najbliższych dni. Połowa z 20 lokomotyw przeznaczonych do unowocześnienia ma zostać dostosowana do ciągnięcia pociągów pasażerskich i zasilania energią elektryczną. PKP Intercity przeznaczyło na sfinansowanie tego zamówienia niemal 80 mln zł brutto.
Malinowski podkreśla, że dzięki modernizacji lokomotyw będą one mogły być wykorzystywane do prowadzenia pociągów na trasach niezelektryfikowanych. Taką linią jest m.in. popularna w sezonie letnim trasa na Hel. Wzrośnie ponadto komfort maszynistów, bo dzięki zasilaniu elektrycznemu możliwe będzie podłączenie klimatyzacji lub ogrzewania.
– Również realizujemy projekt zakupu 10 nowych lokomotyw – dodaje Malinowski. – W przypadku zakupu lokomotyw spalinowych są 3 podmioty – dwa polskie, jeden zagraniczny.
Malinowski zapowiada, że wyniki tego przetargu zostaną ogłoszone w ciągu kilku tygodni.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.