Newsy

Podatek można zmniejszyć dzięki darowiznom. Również na rzecz organizacji religijnych

2014-04-25  |  06:20

Osoby, które jeszcze nie rozliczyły się z fiskusem, powinny pamiętać, że mogą zmniejszyć swój podatek dzięki darowiznom przekazanym w 2013 roku na cele pożytku publicznego. Mowa tu także o darowiznach na cele kultu religijnego. W obu przypadkach obowiązuje limit 6 proc. dochodu. Bez limitu można za to odliczać darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła.

– Podatnicy mają możliwość odliczenia darowizn, np. na cele kultu religijnego obok innych darowizn na cele społecznie użyteczne. Limit wysokości tej darowizny to 6 proc. dochodu. Tyle możemy odliczyć od naszego dochodu, czyli przychodu po odliczeniu kosztów jego uzyskania, ale przed odliczeniem innych wydatków – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Marczak, partner i szef zespołu ds. PIT z KPMG.

Faktyczny zysk podatnika zależy od progu podatkowego – 18-procentowego (przy dochodach nieprzekraczających 85 528 zł) oraz 32-procentowego (dla osób, których dochód przekracza tę kwotę). Poprzez zmniejszenie kwoty do opodatkowania można sporo zaoszczędzić. Za każda złotówkę przekazaną na cele kultu religijnego można odliczyć 18 lub 32 grosze. Ważne, by dysponować odpowiednimi dokumentami w razie ewentualnej kontroli urzędu skarbowego. 

W przypadku darowizny pieniężnej musi być to przekaz pocztowy albo wpływ na rachunek bankowy obdarowanego. W przypadku darowizny rzeczowej musi być oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny i dokument wartościujący kwotę przekazanych rzeczy. W zeznaniu podatkowym takie darowizny wykazujemy w załączniku PIT/O, w którym powinny się znaleźć nie tylko kwoty darowizn, lecz także dane adresowe obdarowanego – mówi Andrzej Marczak.

Przy zwrocie darowizny należy zmienić zeznanie. Obowiązek przekazania do urzędu skarbowego informacji o zwrocie spoczywa na obdarowanym, który ma na to jeden miesiąc od momentu dokonania zwrotu.

Obok darowizn na cele kultu religijnego i na cele pożytku publicznego, gdzie obowiązuje limit kwotowy, istnieje także darowizna bez limitu. 

– W przypadku darowizn na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła możemy odliczyć darowizny, które nie mają limitu kwotowego – w ekstremalnym przypadku nawet 100 procent naszego dochodu. To odliczenie nie funkcjonuje wprost w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale wynika z ustaw regulujących stosunek państwa do Kościoła, na przykład Kościoła katolickiego czy Kościoła prawosławnego, jak również innych Kościołów – tłumaczy Andrzej Marczak.

Przy tych darowiznach obowiązują specyficzne regulacje dotyczące ich udokumentowania. Podobnie jak przy innych darowiznach, darczyńca powinien posiadać dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Jeśli zamiast gotówką podatnik zdecydował się wesprzeć daną organizację darowizną rzeczową, to także podlega one uldze. W zeznaniu rocznym należy wpisać ich wartość rynkową, przy czym trzeba dysponować paragonem lub fakturą dokumentującą zakup. Także na obdarowanym spoczywają pewne obowiązki. Przede wszystkim musi darowiznę rozliczyć – przekazać darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz sprawozdanie o przeznaczeniu darowizny. Na wydatkowanie i rozliczenie Kościół ma dwa lata. Istotny jest też cel darowizny, gdyż warunkiem wyłączenia z opodatkowania jest jej przekazanie na działalność charytatywno-opiekuńczą, np. na dożywianie czy wspieranie bezdomnych. Oświadczenie składane przez Kościół powinno więc być bardzo szczegółowe.

Ze sprawozdania musi wynikać, że urząd skarbowy będzie mógł weryfikować te kwoty i obdarowanych, czyli środki, które zostały na ten cel wydatkowane. Ważny więc jest nie tylko cel, lecz także kwoty, na rzecz kogo i na jaki cel zostały wydatkowane. W ten sposób sprawozdanie może zbliżać się do sprawozdania finansowego, które składają spółki z tytułu swojej działalności gospodarczej – podsumowuje Andrzej Marczak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.