Newsy

Podatek obrotowy kontrowersyjnym pomysłem

2012-01-12  |  16:03
Wszystkie newsy
Mówi:Tomasz Jędrzejowicz
Funkcja:Ekonomista
Firma:Instytut Ekonomiczny Narodowego Banku Polskiego

Podatek obrotowy zamiast podatku VAT? Instytut Jagielloński proponuje poważne zmiany w systemie podatków płaconych przez przedsiębiorców.

Ryczałtowy podatek dla małych przedsiębiorstw i podatek obrotowy dla dużych. To jedne z głównych propozycji ekonomistów z Instytut Jagiellońskiego na uproszczenie systemu podatkowego w Polsce.

Według projektu "iTAX" mali płatnicy VAT, czyli przedsiębiorstwa nie przekraczające 150 tys. zł przychodu, miałyby płacić miesięcznie 960 zł, co obejmowałoby kwotę VAT, składkę na ubezpieczenie społeczne i podatek dochodowy. Pozostałe przedsiębiorstwa, osiągające wyższe przychody, płaciłyby składkę na ubezpieczenie społeczne w wysokości 1% przychodów.

Ale w ocenie ekspertów wprowadzenie podatku obrotowego jest pomysłem kontrowersyjnym.

- Podatek obrotowy wywołuje większe zaburzenia makroekonomiczne niż VAT. Jednocześnie praktyka wskazuje, że jest mniej skuteczny, jeśli chodzi o sam efekt fiskalny, czyli przynoszenie dochodów do sektora finansów publicznych - ocenia Tomasz Jędrzejowicz, ekonomista z Narodowego Banku Polskiego.

I podkreśla, że większość krajów rozwiniętych i rozwijających się rezygnuje z podatku obrotowego na rzecz podatku VAT. Pomysłu bronią jednak współtwórcy projektu. Według nich proponowana zamiana pomogłaby zmniejszyć obciążenia małych przedsiębiorstw oraz szarą strefę. A to z kolei zwiększyłoby dynamikę wzrostu gospodarczego w kraju.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.