Newsy

Podatek obrotowy kontrowersyjnym pomysłem

2012-01-12  |  16:03
Wszystkie newsy
Mówi:Tomasz Jędrzejowicz
Funkcja:Ekonomista
Firma:Instytut Ekonomiczny Narodowego Banku Polskiego

Podatek obrotowy zamiast podatku VAT? Instytut Jagielloński proponuje poważne zmiany w systemie podatków płaconych przez przedsiębiorców.

Ryczałtowy podatek dla małych przedsiębiorstw i podatek obrotowy dla dużych. To jedne z głównych propozycji ekonomistów z Instytut Jagiellońskiego na uproszczenie systemu podatkowego w Polsce.

Według projektu "iTAX" mali płatnicy VAT, czyli przedsiębiorstwa nie przekraczające 150 tys. zł przychodu, miałyby płacić miesięcznie 960 zł, co obejmowałoby kwotę VAT, składkę na ubezpieczenie społeczne i podatek dochodowy. Pozostałe przedsiębiorstwa, osiągające wyższe przychody, płaciłyby składkę na ubezpieczenie społeczne w wysokości 1% przychodów.

Ale w ocenie ekspertów wprowadzenie podatku obrotowego jest pomysłem kontrowersyjnym.

- Podatek obrotowy wywołuje większe zaburzenia makroekonomiczne niż VAT. Jednocześnie praktyka wskazuje, że jest mniej skuteczny, jeśli chodzi o sam efekt fiskalny, czyli przynoszenie dochodów do sektora finansów publicznych - ocenia Tomasz Jędrzejowicz, ekonomista z Narodowego Banku Polskiego.

I podkreśla, że większość krajów rozwiniętych i rozwijających się rezygnuje z podatku obrotowego na rzecz podatku VAT. Pomysłu bronią jednak współtwórcy projektu. Według nich proponowana zamiana pomogłaby zmniejszyć obciążenia małych przedsiębiorstw oraz szarą strefę. A to z kolei zwiększyłoby dynamikę wzrostu gospodarczego w kraju.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Ochrona środowiska

Przemysł chemiczny walczy ze zmianami klimatycznymi. Przyszłość to m.in. innowacyjne wykorzystanie dwutlenku węgla czy chemiczny recykling

Branża chemiczna może pomóc w walce z negatywnymi zmianami klimatycznymi. Inwestuje w rozwiązania, które pozwalają ograniczyć emisję dwutlenku węgla w procesie produkcji czy zanieczyszczenie plastikiem. Przykładem jest opracowany przez BASF biodegradowalny i kompostowalny materiał do produkcji folii rolniczej, wyprodukowany w 85 proc. z naturalnych surowców, który może być też wykorzystana do produkcji worków na śmieci, czy specjalna odmiana nasion soi, która pozwala uzyskiwać wyższe plony. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 11 tys. inżynierów i naukowców w działach badań i rozwoju. Tylko w ubiegłym roku firma zgłosiła ponad 900 patentów.

Media i PR

Hostessing w Polsce pełen nadużyć ze strony klientów i pracodawców. Pierwszy raport dotyczący tej branży wskazuje patologie rynku

Relatywnie dobre zarobki w stosunku do czasu pracy i duża elastyczność, a z drugiej strony – niestabilne umowy, przypadki molestowania seksualnego, upokarzanie i wykorzystywanie – to realia pracy hostess, zatrudnianych na eventach do promocji marek i produktów. Takie usługi świadczy w Polsce około 100 agencji, a zawód hostessy jest silnie sfeminizowany: na 50 kobiet, w większości przed 30. rokiem życia, przypada średnio tylko 1 mężczyzna. Na problemy tego rynku zwraca uwagę pierwszy w Polsce raport dotyczący branży hostessingu.

Konsument

E-mail marketing coraz precyzyjniej dociera z reklamą do konsumentów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji zwiększa jego efektywność o 100 proc.

E-mail marketing to jeden z najtańszych sposobów dotarcia z reklamą do odbiorców. Nie wymaga specjalnych narzędzi, przygotowań ani dużego budżetu, dzięki czemu jest opłacalny zarówno dla dużych, jak i małych firm. Ta forma przekazu staje się coraz bardziej precyzyjna. W mailingu wykorzystywane są nowe technologie, jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja, dzięki czemu efektywność kampanii może być większa o blisko 100 proc. Dynamiczny rozwój odnotowują również kampanie kierowane do użytkowników tabletów i smartfonów.

Problemy społeczne

Pornografię codziennie oglądają dziesiątki tysięcy dzieci. Problemem jest brak zabezpieczeń i zbyt mała świadomość rodziców

Niemal 20 proc. nastolatków w wieku 11–18 lat co najmniej raz w tygodniu ma kontakt z pornografią. Kilkadziesiąt tysięcy dzieci ogląda ją codziennie. Ponad 80 proc. tych treści zawiera elementy przemocy fizycznej. Tymczasem pornografia oglądana w tak młodym wieku buduje nieprawdziwy obraz ludzkiej seksualności, negatywnie wpływa na zdolność do budowania związków – podkreśla Stowarzyszenie Twoja Sprawa inicjator kampanii społecznej "Pornografia uzależnia dzieci". Choć dorośli widzą potrzebę skuteczniejszej ochrony dzieci przed tymi treściami, nie zawsze wiedzą jak to zrobić.