Newsy

Pół roku ustawy refundacyjnej. Aptekarze alarmują: ustawa bije po kieszeni pacjentów

2012-06-28  |  06:52
Mówi:Marcin Piskorski
Firma:sieć Aptek Dbam o Zdrowie
  • MP4

    Wprowadzona w życie 1 stycznia 2012 roku ustawa refundacyjna miała rozwiązać wiele problemów trapiących rynek farmaceutyczny oraz zwiększyć dostępność leków dla pacjentów. Jednak po pół roku jej funkcjonowania mamy spowolnienie w branży, protesty lekarzy i farmaceutów oraz przede wszystkim coraz droższe leki dla pacjentów.

    Instytucje eksperckie oraz organizacje pracodawców wykazały w swoich raportach i opracowaniach po sześciu miesiącach obowiązywania nowego prawa, że ustawa refundacyjna jest daleka od doskonałości. Zgodnie z założeniami, miała ona ostatecznie doprowadzić do uporządkowania rynku farmaceutycznego oraz kwestii dopłat do leków.

    Nie dosyć, że zdrożały leki, które zgodnie z obietnicami miały być tańsze, to jeszcze próbuje się pozbawić pacjentów możliwości uczestnictwa w programach, które gwarantowały im możliwość tańszego leczenia. Mowa o nieprecyzyjnie sformułowanym i dowolnie interpretowanym zakazie reklamy aptek, który znalazł się w nowej ustawie. 

     – Niestety bardzo szeroko interpretowany, przez niektóre środowiska, zakaz reklamy aptek może doprowadzić do odebrania pacjentom ostatniej możliwości zakupu tańszego leku. To jest niezrozumiałe, ponieważ programy, które są oferowane przez część aptek, są w pełni dostosowane do nowych przepisów. Ponadto cieszą się duża popularnością wśród pacjentów - mówi Marcin Piskorski z sieci Aptek Dbam o Zdrowie.

    Dodatkowo wskazuje, że nowe przepisy stworzyły bardzo daleką od idei wolnego rynku sytuację.

     – Dochodzi do kuriozalnej sytuacji: apteka sprzedająca nie tylko leki, ale też kosmetyki, wyroby higieniczne, szczoteczki do zębów, pieluchy etc., nie może swojej oferty zareklamować. Supermarkety, drogerie mogą to robić, jak najbardziej. Nie da się racjonalnie wytłumaczyć takiego stanu rzeczy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Piskorski.

    Dodaje, że farmaceuci nie sprzeciwiają się dążeniom do obniżania kosztów systemu opieki zdrowotnej.

    – To jest jak najbardziej słuszne, bo pieniądze publiczne muszą być wydawane w sposób racjonalny. Natomiast wszędzie tam, gdzie regulator obcina marżę, powinien zapewnić aptekom możliwość zarobienia na czymś innym, np. właśnie na tego typu towarach nielekowych. W Polsce ustawa z jednej strony obcięła marżę, a z drugiej ograniczyła aptekom możliwość oferowania pacjentom wyrobów, które mogą kupić w innych sklepach – informuje Marcin Piskorski.

    Z danych Pharma Expert wynika, że sprzedaż na całym rynku aptecznym w I kwartale tego roku spadła w porównaniu do ubiegłego o 9 proc., w tym sprzedaż leków refundowanych aż o 25,7 proc. Jak prognozuje firma badawcza sprzedaż w całym 2012 r. spadnie o 4-5 proc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

    Transport

    Biznes coraz chętniej inwestuje w energię ze słońca. Własne mikroelektrownie powoli stają się rynkowym standardem

    – Korzyści dla firm z inwestowania w odnawialne źródła energii są duże. To m.in. optymalizacja kosztów, samowystarczalność energetyczna i pewność zasilania – wskazuje Dorota Zawadzka-Stępniak z Konfederacji Lewiatan. W ostatnich latach biznes coraz chętniej inwestuje we własne mikroźródła odnawialnej energii. Efektem jest w Polsce boom na energetykę słoneczną. Na koniec tego roku moc zainstalowana w fotowoltaice ma wzrosnąć do 2,5 GW, głównie dzięki aktywności prosumentów indywidualnych i biznesowych. Do tych ostatnich dołączył DHL Parcel Polska. Logistyczna firma planuje montaż instalacji fotowoltaicznych w swoich lokalizacjach w całym kraju.

    Handel

    W dobie koronawirusa wzrosła produkcja opakowań dla przemysłu spożywczego i farmacji. Zmniejszyły się dostawy dla przemysłu, AGD i RTV

    Silny związek z branżą spożywczą, która nie ucierpiała w czasie pandemii, pozwolił firmom opakowaniowym przetrwać kryzys spowodowany koronawirusem bez większych strat.  – 65 proc. opakowań jest produkowanych do żywności i napojów. Przestoje odczuły głównie te firmy, które dostarczają do producentów mebli lub firm motoryzacyjnych – mówi Beata Pyś-Skrońska, zastępca dyrektora Polskiej Izby Opakowań. Zagrożeniem dla branży może być pogorszenie koniunktury spowodowane kolejną falą pandemii, a także nowe przepisy związane z unijnymi regulacjami.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Firma

    Przybywa centrów usług wspólnych w mniejszych miastach. Dla inwestorów najważniejsze są kompetencje pracowników

    Warszawa, Kraków i Wrocław to nadal najbardziej atrakcyjne lokalizacje w Polsce dla nowoczesnych centrów usług dla biznesu. O wysokiej pozycji tych miast decydują m.in. dobra komunikacja, dostępność wykształconych pracowników oraz powierzchni biurowych. Jednak w czołówce są także inne miasta regionalne, np. Poznań, Łódź i Gdańsk, a także Bydgoszcz, Lublin, Częstochowa, Kielce i Rzeszów. – Są to lokalizacje, które zaledwie od kilku lat funkcjonują na mapie centrów usług wspólnych, ale właśnie tam dynamika przyrostu nowych projektów jest znacznie wyższa – mówi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio.

    Konusment

    Dla 2/3 Polaków cena jest najważniejszym kryterium przy planowaniu tegorocznego urlopu. Co drugi skarży się też na wysokie ceny w kurortach

    Cena to kluczowy czynnik, który Polacy uwzględniają przy planowaniu tegorocznych wakacji. Prawie połowa bierze też pod uwagę pogodę, bo dla 60 proc. urlopowiczów niekorzystna aura oznacza całkowicie zepsuty letni wypoczynek. Na kolejnych miejscach znalazły się wysokie ceny w turystycznych kurortach, na które skarży się co drugi Polak, dokuczliwe komary i hałaśliwi wczasowicze – wynika z lipcowej edycji badania „Barometr Providenta”.