Newsy

Polacy coraz częściej sięgają po piwa niszowe, lokalne i marki premium. Nie brakuje też smakoszy, którzy sami je warzą

2014-12-02  |  06:40
Mówi:Katarzyna Antoniszewska
Funkcja:kierownik ds. komunikacji zewnętrznej
Firma:Grupa Żywiec
  • MP4
  • Piwo stanowi blisko połowę sprzedaży alkoholu w Polsce. Prawie 90 proc. Polaków przynajmniej raz w ciągu roku sięgnęło po ten napój – wynika z badań KPMG. Konsumenci coraz częściej szukają nowych, oryginalnych smaków, są otwarci na nowości i sięgają po piwa z górnej półki. Wśród amatorów tego trunku nie brakuje również tych, którzy sami go warzą. W ramach tegorocznego konkursu Grand Champion Birofilia Grupy Żywiec ponad 270 piwowarów zgłosiło 750 różnych gatunków piw własnej produkcji.

    W 2005 roku udział piwa produkowanego metodą przemysłową w krajowym torcie spożycia wynosił ponad 95 proc. Obecnie szacowany jest na ok. 85 proc. Z badań KPMG wynika, że polscy piwosze coraz częściej sięgają po piwa premium, lokalne czy niszowe, są otwarci na nowinki i innowacje.

    W naszym portfolio jest dwanaście stylów piwa, najwięcej na polskim rynku – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Antoniszewska z Grupy Żywiec. – Zależy nam na tym, żeby szerzyć kulturę picia piwa. Chcemy pokazywać style, ich różnorodność, tak aby polski konsument miał szansę spróbować różnych stylów i przekonał się, że pasują one mężczyznom, jak i kobietom. Bo obecnie rynek polski, choć rozwija się szybko, nadal jest wąski w porównaniu z niektórymi rynkami zagranicznymi.

    Popularyzacji nowych smaków mają służyć organizowane przez Grupę Żywiec wydarzenia: Festiwal Birofilia i Konkurs Piw Domowych, w którym walczy się o tytuł Grand Champion Birofila.

    Festiwal to wydarzenie unikalne na skalę europejską – mówi Antoniszewska. – Co roku domowi piwowarzy zgłaszają do konkursu swoje piwa warzone w domu na bardzo małą skalę, bo około 30-50 litrów, a międzynarodowe jury wybiera najlepsze piwo danego roku w poszczególnych kategoriach.

    Główną nagrodą w organizowanym od ośmiu lat konkursie jest możliwość uwarzenia tradycyjnego trunku w browarze i skierowania go do sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju.

    Z roku na rok, jak informuje Antoniszewska, liczba piwowarów wzrasta. W tym roku było ich ponad 270 i zgłosili ponad 750 trunków.

    Jury miało z czego wybierać – ocenia Katarzyna Antoniszewska. – W tym roku rywalizowano w dziesięciu kategoriach. Zwyciężył Dubbel, mocne piwo w stylu belgijskich, klasztornych piw dubeltowych.

    W ramach współpracy między piwowarem domowym a Browarem Zamkowym w Cieszynie, najstarszym i jednocześnie najmniejszym browarem w Grupie Żywiec, w którym fermentacja prowadzona jest tradycyjnie w otwartych kadziach, zwycięzca mógł uwarzyć trunek według własnej receptury, ale na skalę kilka tysięcy razy większą. W ogólnopolskiej sieci dystrybucji Dubbel Cieszyński pojawi się 6 grudnia o godzinie 18.

    W ten sposób polski konsument będzie miał szansę spróbować czegoś, co stworzył piwowar domowy, dla siebie i wąskiego grona znajomych – podsumowuje Katarzyna Antoniszewska z Grupy Żywiec.

    Jak wyjaśnia, Grand Champion zwykle warzony jest tylko raz, w ilości około 500-600 hektolitrów. Dla porównania cała Grupa Żywiec w ubiegłym roku sprzedała ponad 11 mln hektolitrów piwa, a roczne zdolności produkcyjne Browaru Zamkowego w Cieszynie wynoszą 160 tys. hektolitrów.

    W sklepach Grand Champion będzie dostępny do wyczerpania zapasów, co przy ilościach przekładających się na 100-150 tys. butelek zwykle nie trwa dłużej niż kilka tygodni.

    Więcej na temat
    Żywienie Piwne beaujolais nouveau. W sobotę premiera Dubbla Cieszyńskiego – najlepszego piwa 2014 roku Wszystkie newsy
    2014-12-02 | 06:40

    Piwne beaujolais nouveau. W sobotę premiera Dubbla Cieszyńskiego – najlepszego piwa 2014 roku

    Tradycyjnie 6 grudnia na rynek trafi najlepsze piwo 2014 roku. Tegoroczny Grand Champion czerwcowego konkursu Piw Domowych Festiwalu Birofilia to Dubbel Cieszyński, ciemne piwo w stylu

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.