Newsy

Polacy częściej jeżdżą na wakacje. Dominuje Grecja, ale coraz większą popularnością cieszą się też egzotyczne kierunki

2014-09-08  |  06:10

Polacy coraz chętniej wyjeżdżają na wakacje. W lecie sprzedano ponad 28 proc. wycieczek więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku. Hitem tegorocznych wakacji jest Grecja. Wyjechało tam blisko 25 proc. turystów. Wciąż duży zainteresowaniem cieszą się też Turcja i Egipt. Polacy jednak coraz częściej wybierają egzotyczne kierunki, gdzie dzięki lepszym połączeniom lotniczym można dostać się szybciej i bardziej komfortowo.

– Największy wyjazdowy boom odnotowaliśmy w sierpniu oraz lipcu. Mniej wyjeżdżaliśmy w czerwcu. Najwięcej wylotów było z Warszawy, Gdańska i Katowic – podsumowuje sezon wakacyjny w rozmowie z agencją Newseria Marzena Szlichta z portalu Wakacje.pl.

Polacy częściej decydują się na wakacyjne wyjazdy z touroperatorami. Z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że sprzedaż letnich ofert biur podróży była w tym roku wyższa o ponad 28 proc. niż w ubiegłym roku.

W tym roku prawdziwym wakacyjnym hitem okazała się Grecja, przede wszystkim wyspy, gdzie wyjechało blisko 25 proc. Polaków. Na kolejnych miejscach uplasowały się Turcja, Egipt i Hiszpania (odpowiednio 15, 13 i blisko 11 proc.)

– Najpopularniejsze regiony to przede wszystkim Riwiera Turecka, która przyciąga turystów bardzo bogatą ofertą hotelową oraz pięknymi plażami i możliwością uprawiania sportów wodnych. Dużym zainteresowaniem cieszy się malownicza Kreta, która przyciąga zwolenników wypoczynku i zwiedzania, także kultowe egipskie Hurghada i Sharm El Sheikh – mówi ekspertka z portalu Wakacje.pl.

Jeśli udajemy się na wyjazd wakacyjny, to przede wszystkim samolotem. W końcówce lata i we wrześniu udział imprez lotniczych wyniósł ponad 93 proc. Polacy wybierają też wypoczynek w komfortowych warunkach. W hotelach 4- i 5-gwiazdkowych spędziło urlop 64 proc. (dane Travelplanet), jeszcze więcej osób wybrało opcję all inclusive (78 proc.) Najczęściej na wyjazd decydują się osoby w wieku 18-45 lat, które na wakacje zagraniczne wydają ok. 2,3 tys. zł.

Ze statystyk wynika również, że coraz chętniej wyjeżdżamy już po zakończeniu wakacji. Ministerstwo Sportu i Turystyki wyliczyło, że w 2013 roku we wrześniu wyjechało 1,2 mln osób (w 2011 mniej niż 0,5 mln osób, w 2012 – 0,95 mln). Biorąc pod uwagę większą liczbę rezerwacji i sprzedaży (w ostatnim tygodniu sierpnia dynamika sprzedaży ofert na kolejne tygodnie wyniosła ponad 21 proc.), w tym roku wynik może być jeszcze lepszy.

– Koniec lata i początek jesieni to gorąca oferta last minute. Chcemy przedłużyć ciepłe dni, dlatego w tym okresie dużą popularnością cieszą się takie miejsca, jak: Grecja, Maroko, Tunezja, Egipt. To kierunki całoroczne, bo na temperatury nie można narzekać nawet w okresie zimowym – zaznacza Szlichta.

Poza sezonem coraz większą popularnością cieszą się kraje egzotyczne, jak Dominikana, Kuba i Tajlandia. Dużym ułatwieniem jest też fakt, że biura podróży oferują przeloty bezpośrednie, często Dreamlinerem.

Duży ruch biura podróży notują również w zimie. Z danych biur podróży wynika, że zainteresowanie takimi wyjazdami wzrosło o 40 proc. Jest to też dobry okres dla szukających korzystnych cenowo ofert.

 – Listopad i grudzień to czas, kiedy będziemy mogli rezerwować ofertę na lato 2015 – podkreśla Szlichta. – W ofertach first minute mamy zarówno szeroki wybór hoteli, jak i wszelkie bonusy związane z wczesną rezerwacją, jak choćby gwarancja niezmiennej ceny czy gratis w postaci wycieczek fakultatywnych – podkreśla Marzena Szlichta.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.