Newsy

Polacy inwestują w alkohole. Ich zyski sięgają kilkunastu procent rocznie

2016-06-15  |  06:40

Alternatywne inwestycje cieszą się coraz większą popularnością wśród Polaków. W alkohole – wina, koniaki czy whisky – zainwestowali już łącznie ponad 150 mln zł. Beczki whisky mogą stanowić bezpieczną alternatywę dla tradycyjnych lokat. W ciągu roku pozwalają osiągnąć kilkunastoprocentowy wzrost. Szczególnie opłacalne są inwestycje długofalowe – kilkudziesięcioletnie beczki warte są setki tysięcy funtów.

Polacy zainwestowali ponad 150 mln zł w alkohole. To zarówno wina, koniaki, jak i szkockie whisky w butelkach oraz beczkach. Skutek tych inwestycji jest bardzo dobry, a dywersyfikacja portfela to największa ich zaleta – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti Investments, firmy zajmującej się inwestowaniem w beczki whisky.

Jak wskazuje, inwestycje w beczki whisky są jedną z najlepszych inwestycji w towary. W ostatnich latach pozwalają osiągać ponad 10-proc. roczne zyski. Według prognoz wzrost wartości dojrzewającej whisky rok do roku może wynosić kilkanaście procent.

Staramy się dla klientów uzyskać przynajmniej dwu-, trzykrotność lokaty w skali roku. Uzyskujemy więcej, ponieważ nasze działanie opiera się o success fee. Musimy jak najtaniej kupić beczki whisky i następnie sprzedać je jak najdrożej, tak by na transakcji zarobił zarówno klient, jak i my – tłumaczy prezes Stilnovisti.

Jak wyjaśnia, ok. 30 proc. klientów Stilnovisti sprzedało już swoje beczki whisky i zarobiło w skali roku przynajmniej 11 proc.

Najtańsza beczka kosztuje ok. 3 tys. funtów. Przy 2–3 beczkach w różnym wieku, jako polecanej inwestycji, należy liczyć się z kosztem ok. 60 tys. zł.

Inwestujemy w towar, który się starzeje. Różnica między whisky 5-letnią a 10-letnią dla każdego, nawet dla laika, jest jasna. Wszyscy rozumieją, że whisky 10-letnia będzie zawsze droższa niż 5-letnia. W przeciwieństwie do wina whisky starzeje się w beczkach, a nie w butelkach, dlatego ten sposób zakupu whisky jest najbardziej korzystny – przekonuje Krzysztof Maruszewski.

Szczególnie opłacalne są inwestycje długofalowe. Cenniejsze butelki alkoholu oznaczane jako kilku- lub kilkunastoletnie muszą zawierać whisky z równie starej beczki. Tych zaś na rynku jest coraz mniej. Szacuje się, że tylko 15 proc. z około 18 mln beczek, które leżą w Szkocji, to beczki starsze niż 12 lat. Według indeksu Investment Grade Scotch ceny 100 najlepszych destylatów tylko od początku 2008 roku do połowy 2014 roku wzrosły średnio o 440 proc. Kilkudziesięcioletnie beczki osiągają ceny od 100 tys. do nawet 1 mln funtów.

Inwestycja w whisky jest oparta o fizyczny zakup beczek whisky single malt, typu whisky, który wchodzi w skład whisky blended. Bez single malt nie można wyprodukować tej najbardziej popularnej i bardzo ekonomicznej whisky dostępnej na całym świecie – przekonuje prezes Stilnovisti.

W każdej butelce popularnej whisky blended znajduje się 15 proc. whisky single malt. To sprawia, że inwestycje w ten wysokiej jakości trunek są bezpieczne, a na świecie whisky blended odpowiada za 90 proc. całkowitej konsumpcji.

Jak wskazuje Maruszewski, strategia inwestycyjna firmy opiera się zarówno na zakupie nowo wyprodukowanych beczek whisky, czyli new made spirit, jak i kilku-, kilkunasto- i kilkudziesięcioletnich beczek. Większość aktywów klientów Stilnovisti stanowią beczki first fill – pierwszy raz używane do starzenia whisky.

– Inwestujemy w whisky, zarówno produkowaną z bardzo dobrych destylarni, które są używane jako główne składniki np. do produkcji whisky Ballantine’s, jak i w starsze, bardzo rzadkie beczki, które będziemy butelkowali w Polsce. Stopa zwrotu z tych dwóch rodzajach inwestycji zdecydowanie lepiej wypada przy zakupie i sprzedaży beczki. Przy starszych beczkach czasami lepiej wypada inwestowanie w beczkę i następnie jej butelkowanie – tłumaczy Maruszewski.

W ubiegłym roku specjalnie dla Stilnovisti zostały zabutelkowane szkockie whisky – Mortlach 2006, Aultmore 2008 oraz RAGE Whisky. Single cask Mortlach 2006 i Aultmore 2008 dostępne są tylko dla inwestorów Stilnovisti. RAGE Whisky mogą kupić wszyscy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

Konsument

Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

Handel

Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.