Newsy

Polacy piją mało i głównie piwo

2012-09-18  |  06:25
Mówi:Aneta Jóźwicka
Funkcja:Dyrektor Korporacyjny
Firma:Diageo
  • MP4

    Polak, który dużo pije i głównie wódkę to mit, który obalają kolejne badania. Z obserwacji firmy Diageo, producenta i dystrybutora napojów alkoholowych wynika, że najchętniej sięgamy po piwo i raczej nie mamy głowy do napojów wysokoprocentowych. –Ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią – mówi Aneta Jóźwicka, dyrektor korporacyjny Diageo.

    Statystyczny Polak wypił w ubiegłym roku 10,6 l czystego alkoholu – w tym 3,7 l napojów spirytusowych, 6,1 l piwa i 0,4 l wina gronowego w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu. Według danych Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) więcej piją nawet Francuzi.

     – Panuje w Polsce mit, że Polacy piją bardzo dużo. To stwierdzenie od dawna należy do przeszłości. W tej chwili jesteśmy poniżej średniej europejskiej. Pijemy mniej niż nasi bezpośredni sąsiedzi: Czesi, Niemcy, ale i Francuzi w przeliczeniu na ilość czystego alkoholu na głowę dorosłego Polaka – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Aneta Jóźwicka.

    Specjaliści z branży twierdzą, że polski rynek alkoholi jest perspektywiczny i wciąż świetnie się rozwija,  czym świadczy rosnący udział dotychczas mało popularnych trunków.

     – Rośnie sprzedaż alkoholu, którego Polacy są cały czas ciekawi i co do którego nie zdołali się jeszcze przekonać. Ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią wśród tego typu mocnych trunków i to jest kategoria, która rośnie rok do roku o ok. 23–24 proc. Zaledwie 15 proc. Polaków co najmniej raz w roku ten alkohol spróbowało. To pokazuje, jak duży jest potencjał rynku z tego punktu widzenia – mówi Aneta Jóźwicka.

    Największą popularnością w naszym kraju cieszy się piwo, stanowi ono 88 proc. sprzedawanego alkoholu. Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się sprzedaż wina (ok. 4 proc. rynku) oraz alkoholi mocnych, w tym głównie wódki.

     – Kategoria wódki ponosi w tym momencie największe straty. Rynek wódki odnotowuje co roku podobne wyniki lub nawet spadki w jednocyfrowym tempie. Jest to spowodowane dużym obciążeniem akcyzą tej kategorii i alkoholi mocnych – wyjaśnia Jóźwicka.

    Informacje o słabnącej popularności wódki niepokoją krajowych producentów. Mniejsza sprzedaż to mniejszy zysk dla nich. W ubiegłym roku pond 40 proc. z nich poniosło straty. Według prognoz (ZP PPS na podstawie IWSR) do 2016 roku spożycie wódki w Polsce zmaleje o 4,4 proc. Szansę na odwrócenie tego trendu mają wódki smakowe i napoje ready to drink tworzone na bazie popularnych marek.

    Zdaniem przedstawicielki Diageo, wpływ na malejące spożycie alkoholu wśród Polaków ma restrykcyjne prawodawstwo dotyczące reklamowania, sprzedaży i spożycia tego typu napojów. Branża sugeruje tworzącym prawo, by dostosować przepisy do standardów obowiązujących u naszych sąsiadów, gdzie np. nie karze się za picie piwa w parkach.

     – W wielu krajach na całym świecie, w naszym najbliższym otoczeniu, w Europie Zachodniej, alkohol jest prawie taką samą kategorią, jak każda inna, która może być reklamowana, oczywiście w sposób odpowiedzialny, wyłącznie dla osób dorosłych. Więc te wolności marketingowe są w Polsce znacznie bardziej ograniczone niż w innych krajach – mówi przedstawicielka Diageo.

    Jak podkreśla, cała branża angażuje się w kampanie społeczne, których celem jest zaszczepienie w społeczeństwie zasad odpowiedzialnego spożywania alkoholu, np. niewsiadania za kierownicę po alkoholu. W Polsce to wciąż ogromny problem społeczny. W ubiegłym roku policja zatrzymała 115 tysięcy nietrzeźwych kierujących samochodami. Według statystyk spowodowali oni ponad 2 tysiące wypadków, w których śmierć poniosło 265 ludzi (dane Komendy Głównej Policji).

     – Prowadzimy dialog z ustawodawcą, pokazując, że nam również zależy na tym, by konsumenci dowiadywali się czegoś na temat naszych produktów, ale też żebyśmy mogli uświadamiać konsumentów, jak te produkty konsumować odpowiedzialnie – zapewnia Aneta Jóźwicka.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Przed wakacjami Polacy szukają alternatyw dla kupowania walut w kantorach. Coraz częściej są nimi karta płatnicza i smartfon

    W tegoroczne wakacje 40 proc. Polaków wybiera się na zagraniczny urlop, a 25 proc. planuje tzw. city breaks, czyli krótkie weekendowe wypady do miast w innych krajach – wynika z niedawnego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study. Podczas takich wojaży wielu turystów wciąż woli płacić gotówką – badanie przeprowadzone dla Banku Millennium pokazało, że 43 proc. Polaków wymienia walutę w kantorach. To rozwiązanie ma jednak sporo minusów, dlatego przed wakacjami coraz więcej osób szuka płatniczych alternatyw. Ponad połowa badanych przez Visę Polaków chciałaby za granicą płacić kartą lub smartfonem.

    Regionalne - Łódzkie

    Specjalistyczne karetki pozwalają ratować życie noworodków po niedotlenieniu. Taki sprzęt trafił właśnie do szpitala w Łodzi

    Niedotlenienie okołoporodowe i niewydolność oddechowa u noworodka mogą doprowadzić do jego niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej, a w najgorszym wypadku nawet śmierci. Hipotermia lecznicza, polegająca na kontrolowanym obniżeniu temperatury ciała, pozwala temu zapobiec. Liczy się jednak czas, bo po sześciu godzinach niedotlenienia zmiany w mózgu dziecka mogą być już nieodwracalne. Dlatego Uniwersytet Medyczny w Poznaniu wspólnie z Generali Polska i Fundacją The Human Safety Net wdrażają projekt, który pozwala zastosować tę terapię już w trakcie transportu noworodka do szpitala – w karetce neonatologicznej. Specjalistyczny sprzęt trafił właśnie do łódzkiego Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. – Zamierzamy dostarczać je do kolejnych placówek – zapowiada Andrea Simoncelli, przewodniczący rady nadzorczej Generali Polska. 

    Transport

    Kryzys żywnościowy wisi nad krajami Afryki i Bliskiego Wschodu. Problemem brak dostaw z Rosji i Ukrainy oraz galopujący wzrost cen

    – W Polsce nie zabraknie nam produktów na półkach, są natomiast kraje, które w znacznie większym stopniu niż państwa UE doświadczą problemów żywnościowych – mówi Jan Strzelecki, ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wśród nich są przede wszystkim kraje Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, w których import pszenicy z Rosji i Ukrainy odpowiadał za 90 proc. dostaw. Państwom europejskim kryzys podażowy nie grozi, ale dużym wyzwaniem będą rosnące ceny żywności, które po wakacjach mogą być o 20 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z analizy PIE.
     

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.