Mówi: | Hanna Trojanowska |
Funkcja: | Pełnomocnik Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej |
Min. Trojanowska: Społeczeństwo domaga się informacji na temat elektrowni atomowej
Rząd nie bierze pod uwagę scenariusza, w którym nie uda się przekonać Polaków do atomu. Według nowego harmonogramu elektrownia jądrowa ma powstać do 2023 r. Hanna Trojanowska, odpowiadająca za politykę w tym zakresie, liczy, że do tego czasu dzięki kampanii promocyjnej rozwieje wszelkie wątpliwości Polaków.
– Musimy próbować. Wydaje nam się, że społeczeństwo domaga się informacji na ten temat. Sugerują to nie tylko badania. Samoocena Polaków na temat wiedzy o energetyce jądrowej jest bardzo niska – podkreśla Hanna Trojanowska, pełnomocnik rządu ds. polskiej energetyki jądrowej. – To sprawia, że jest duże pole do popisu, aby tę lukę wypełnić.
Wiceminister przekonuje, że większość obaw i negatywnych postaw wobec energetyki jądrowej wynika z braku wyczerpujących, rzetelnych informacji. Zamierza to zmienić za pomocą kampanii „Poznaj Atom. Porozmawiajmy o Polsce z energią”, która wystartowała pod koniec marca. W jej ramach powstał portal internetowy poznajatom.pl, za pośrednictwem którego można uzyskać odpowiedzi specjalistów na pytania i dyskutować na forum. Pojawią się również spoty telewizyjne oraz materiały w radiu i prasie. Dwuletnia kampania ma kosztować ponad 18 mln zł.
– Będziemy starali się dostarczać informacje do powiatów, na terenie których w przyszłości będą realizowane inwestycje – zapewnia wiceminister.
Przedstawiciele rządu spotkali się z samorządowcami z tych gmin i powiatów, w których jest planowana budowa elektrowni jądrowej. Wśród nich zabrakło władz Gąsek (gm. Mielno w Zachodniopomorskiem), których mieszkańcy opowiedzieli się podczas referendum przeciwko postawieniu elektrowni jądrowej na terenie gminy.
– Jeżeli tylko nastąpi zapotrzebowanie na tego typu informacje, na pewno będziemy starali się przyjść z nimi – Hanna Trojanowska przekonuje, że jest gotowa do rozmów z mieszkańcami Gąsek.
Niespełna miesiąc po inauguracji kampanii „Poznaj atom”, przeciwnicy energetyki jądrowej uruchomili własną stronę internetową, łudząco podobną do tej rządowej. Antyatomowy portal Poznajatom.org różni się od pierwowzoru treścią. Informuje bowiem o negatywnych konsekwencjach budowania elektrowni. Wiceminister nie chciała komentować tej sprawy.
Czytaj także
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2023-12-12: PGE planuje rozbudowę elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu. Działający od 40 lat obiekt zyska największy w Europie bateryjny magazyn energii
- 2023-09-15: Hanna Lis: Wakacje z powodu mojego wypadku poszły w niepamięć. Teraz wracam do formy, ale nie jestem jeszcze w stanie wyjść z psem
- 2023-10-06: Hanna Lis: Nie planuję powrotu do mediów. Znakomicie odnalazłam się poza nimi
- 2023-09-04: Utworzenie Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego napędzi zielone inwestycje PGE. Spółka wyda na nie 125 mld zł do 2030 roku [DEPESZA]
- 2023-08-30: Odejście od węgla do 2030 roku i neutralność klimatyczna w 2040 roku. Energetyczna grupa przyspiesza transformację energetyczną
- 2023-09-25: Projekty jądrowe nabierają tempa. Polska wydaje się być skazana na atom
- 2023-08-03: Specjalna animacja stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji częścią obchodów rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Przypomni historię heroicznych walk w Elektrowni Powiśle
- 2023-07-03: Rybnik elektrownia [przebitki]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.