Newsy

Min. Trojanowska: Społeczeństwo domaga się informacji na temat elektrowni atomowej

2012-05-18  |  06:55
Mówi:Hanna Trojanowska
Funkcja:Pełnomocnik Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej
  • MP4

    Rząd nie bierze pod uwagę scenariusza, w którym nie uda się przekonać Polaków do atomu. Według nowego harmonogramu elektrownia jądrowa ma powstać do 2023 r. Hanna Trojanowska, odpowiadająca za politykę w tym zakresie, liczy, że do tego czasu dzięki kampanii promocyjnej rozwieje wszelkie wątpliwości Polaków.

     – Musimy próbować. Wydaje nam się, że społeczeństwo domaga się informacji na ten temat. Sugerują to nie tylko badania. Samoocena Polaków na temat wiedzy o energetyce jądrowej jest bardzo niska – podkreśla Hanna Trojanowska, pełnomocnik rządu ds. polskiej energetyki jądrowej. – To sprawia, że jest duże pole do popisu, aby tę lukę wypełnić.

    Wiceminister przekonuje, że większość obaw i negatywnych postaw wobec energetyki jądrowej wynika z braku wyczerpujących, rzetelnych informacji. Zamierza to zmienić za pomocą kampanii „Poznaj Atom. Porozmawiajmy o Polsce z energią”, która wystartowała pod koniec marca. W jej ramach powstał portal internetowy poznajatom.pl, za pośrednictwem którego można uzyskać odpowiedzi specjalistów na pytania i dyskutować na forum. Pojawią się również spoty telewizyjne oraz materiały w radiu i prasie. Dwuletnia kampania ma kosztować ponad 18 mln zł.

     – Będziemy starali się dostarczać informacje do powiatów, na terenie których w przyszłości będą realizowane inwestycje – zapewnia wiceminister.

    Przedstawiciele rządu spotkali się z samorządowcami z tych gmin i powiatów, w których jest planowana budowa elektrowni jądrowej. Wśród nich zabrakło władz Gąsek (gm. Mielno w Zachodniopomorskiem), których mieszkańcy opowiedzieli się podczas referendum przeciwko postawieniu elektrowni jądrowej na terenie gminy.

     – Jeżeli tylko nastąpi zapotrzebowanie na tego typu informacje, na pewno będziemy starali się przyjść z nimi – Hanna Trojanowska przekonuje, że jest gotowa do rozmów z mieszkańcami Gąsek.

    Niespełna miesiąc po inauguracji kampanii „Poznaj atom”, przeciwnicy energetyki jądrowej uruchomili własną stronę internetową, łudząco podobną do tej rządowej. Antyatomowy portal Poznajatom.org różni się od pierwowzoru treścią. Informuje bowiem o negatywnych konsekwencjach budowania elektrowni. Wiceminister nie chciała komentować tej sprawy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.