Newsy

Rządowa Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma m.in. wzmocnić jego pozycję na rynku pracy. Dokument będzie jednak opóźniony o kilka miesięcy

2022-04-22  |  06:25
Mówi:Piotr Mazurek
Funkcja:pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej
  • MP4
  • – Pierwsze i podstawowe zadanie polityki młodzieżowej rządu to wprowadzenie stałego miejsca dla młodych ludzi w procesach decyzyjnych, dążenie do aktywizacji i zaangażowania młodych ludzi w życie publiczne – mówi Piotr Mazurek, pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. Jak informuje, rządowa Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma także wzmocnić pozycję młodych na rynku pracy. Prace nad dokumentem spowolnił wybuch wojny w Ukrainie. Mimo to pierwsze jego elementy, o które postulowali młodzi ludzie w trakcie szeroko zakrojonych konsultacji, są na bieżąco wdrażane w życie.

    – Prace nad Strategią na rzecz Młodego Pokolenia są w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych, czyli ustaleń z ministerstwami odpowiedzialnymi za jej poszczególne elementy, bo ta strategia dotyczy m.in. edukacji, rynku pracy, polityki społecznej, kultury i zdrowia, więc jest tutaj potrzeba współpracy różnych instytucji – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Mazurek. – Ten etap uzgodnień międzyresortowych został trochę spowolniony w związku z wybuchem wojny w Ukrainie i koniecznością zajęcia się przez nas – jako instytucji odpowiedzialnej za ten obszar – organizacją pomocy dla uchodźców wojennych z Ukrainy i koordynacją udziału NGO-sów. Z tego powodu strategia będzie o kilka miesięcy opóźniona.

    Strategia na rzecz Młodego Pokolenia to dokument strategiczny, który ma odpowiedzieć na realne potrzeby i oczekiwania młodych Polek i Polaków. Prace nad nią zostały zainicjowane na początku ubiegłego roku, po czym odbyły się zakrojone na szeroką skalę konsultacje – prowadzone od lutego do listopada ub.r. – w każdym z 16 województw, podczas których młodzi mogli zgłaszać swoje opinie, inicjatywy i pomysły na rozwiązanie najważniejszych dla Polski wyzwań społecznych i gospodarczych. Konsultacje zostały podzielone na obszary tematyczne, wśród których były m.in. edukacja i szkolnictwo wyższe, rynek pracy, kultura i społeczeństwo obywatelskie, polityka prorodzinna i mieszkaniowa, zdrowie i sport oraz ekologia i klimat.

    – Przeprowadziliśmy w ubiegłym roku największe w historii Polski konsultacje społeczne, w których wzięło udział 30 tys. młodych osób ze wszystkich regionów kraju. Następnie te tysiące pomysłów, propozycji, konkretnych inicjatyw zostało poddanych szczegółowej analizie przez mój zespół w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. – Wśród wielu wniosków, które z tych konsultacji wypływają, była potrzeba, aby wprowadzić nowe narzędzia dostarczające młodym ludziom wiedzy i praktycznych umiejętności, które przyczynią się do ich wzmocnienia pozycji na rynku pracy, które pozwolą im łatwiej znaleźć pracę.

    Ekspert wskazuje, że ostatnie dwa lata – naznaczone pandemią, a następnie wybuchem wojny w Ukrainie – wpłynęły zarówno na obszar edukacji, jak i na perspektywy młodych ludzi na rynku pracy. Potwierdza to też ubiegłoroczny raport firmy doradczej PwC („Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”), z którego wynika, że w ocenie 48,8 proc. studentów i absolwentów wyższych uczelni ich możliwości na rynku pracy uległy pogorszeniu w związku z pandemią. Wsparciu młodych ma służyć także nowy program szkoleniowo-stażowy Kariera Jutra, uruchomiony wspólnie przez podmioty sektora prywatnego i publicznego, który będzie się skupiał na kształceniu kompetencji przyszłości z zakresu marketingu internetowego.

    – Temat praktycznej edukacji, dostarczania młodym ludziom praktycznych umiejętności jest ważnym tematem w ramach naszej strategii. Zresztą pewne elementy są już wdrażane, bo minister edukacji, prof. Czarnek, ogłosił, że w szkołach będzie prowadzona edukacja ekonomiczno-biznesowa. To jest bardzo ważne i młodzi ludzie o to bardzo apelowali – mówi Piotr Mazurek.

    Jak wskazuje, oprócz rynku pracy ważnym dla młodych elementem, który przewijał się w trakcie konsultacji, okazały się też kwestie związane ze zdrowiem i skutkami pandemii COVID-19, np. wsparcie psychologiczne.

    – Konsultacje strategii na rzecz polityki młodzieżowej mówią o młodych to, że bardzo dużo z nich interesuje się sprawami publicznymi. Udział w tych konsultacjach tak dużej grupy 30 tys. osób z całej Polski pokazuje, że jest w nich chęć zaangażowania na rzecz spraw społeczno-politycznych, na rzecz pewnych zmian systemowych, nie jest to tylko egoistyczne zajmowanie się wyłącznie samym sobą, ale także pewne myślenie wspólnotowe. To jest bardzo ważne – mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. – Ale myślę, że młodzi ludzie są także bardzo kreatywni, bo liczba tych pomysłów, konkretnych propozycji, rozwiązań jest naprawdę oszałamiająca. To też oznacza dużą pracę do wykonania, aby to wszystko przetworzyć i przełożyć na konkretne działania instytucji publicznych.

    Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma być wieloletnim planem działań państwa w obszarze polityki młodzieżowej i odpowiedzieć na najważniejsze problemy tej grupy wiekowej. Co istotne, jej celem jest też zaktywizowanie młodych i włączenie w życie publiczne i społeczne. Jak podkreśla rządowy pełnomocnik, działania w tym kierunku zostały już podjęte.

    Nie może być tak, jak wielokrotnie bywało w przeszłości, że ludzie, którzy o młodzieży mają pojęcie bardzo mgliste, decydują o jej losie, kompletnie pomijając głos młodych. Stąd też podstawowym założeniem – już zresztą w ogromnej mierze zrealizowanym – jest stworzenie jak największej liczby takich instytucji, które zapewniają udział młodych ludzi w procesach decyzyjnych. Dlatego powołaliśmy na poziomie centralnym Radę Dialogu z Młodym Pokoleniem, czyli organ, w którym z jednej strony zasiadają przedstawiciele prezydenta, premiera, ministrów, samorządowców, a z drugiej strony przedstawiciele środowisk młodzieżowych. Przy szeregu ministerstw powstały także resortowe rady doradzające, więc na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego wzmocniliśmy instytucje młodzieżowych rad – mówi Piotr Mazurek.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.