Newsy

Polska firma pracuje nad wirtualnym teleportem. Technologia ta pozwoli przenieść się na salę koncertową czy boisko w dowolnym miejscu na świecie

2021-09-27  |  06:05

Przeniesienie się na salę koncertową czy arenę sportowych zmagań zlokalizowane nawet na drugiej półkuli staje się możliwe dzięki wykorzystaniu łączności 5G i wirtualnej rzeczywistości. Polski start-up pracuje nad aplikacją umożliwiającą taką „teleportację”. Tymczasem branża rozrywkowa już dziś organizuje coraz więcej wydarzeń w rzeczywistości wirtualnej. Coraz poważniej mówi się też o stworzeniu metawersu, czyli trwałej cyfrowej rzeczywistości.

Za pomocą naszej aplikacji będzie możliwa transmisja obrazów w wysokiej rozdzielczości w czasie rzeczywistym z kamery 360 stopni na okulary VR. Będzie też możliwość transmisji tego obrazu w czasie rzeczywistym na komputer czy telefon komórkowy. W tym celu pracujemy nad kreacją nowej aplikacji mobilnej, która będzie wkrótce dostępna – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Firuza Piechucka, współzałożycielka Omniview.

Rozwiązanie, proponowane przez polski start-up – założony przez Firuzę Piechucką i Maję Raczkowską – wykorzystuje możliwości, jakie stwarza łączność w technologii 5G. Dzięki niej możliwy jest „wirtualny teleport”, czyli bardzo realistyczne odtworzenie w goglach VR na przykład przestrzeni opery czy sali koncertowej.

– Można przykładowo obejrzeć operę w Teatrze Bolszoj w Moskwie albo koncert Robbiego Williamsa w Londynie, siedząc w Warszawie. Za pomocą naszej aplikacji będzie możliwość teleportacji i uczucie bycia na miejscu danego wydarzenia – wyjaśnia Firuza Piechucka. – Lubimy dużo podróżować i uczestniczyć w różnych wydarzeniach, ale czasami nie mamy na to czasu lub możliwości. Dlatego wraz z Mają pomyślałyśmy, że dobrze byłoby stworzyć aplikację, która pomoże ludziom teleportować się w czasie rzeczywistym w inne miejsce.

Pomysł powstał jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa, ale te okoliczności znacznie przyspieszyły prace nad jego realizacją. Tym bardziej że wydarzenia kulturalne są już udostępniane w wirtualnej rzeczywistości. Tak było na przykład w przypadku tegorocznego Sundance Film Festival. Branża rozrywkowa idzie jednak o krok dalej i w VR będzie można nie tylko uczestniczyć w koncertach na żywo, ale i zobaczyć zespoły w takiej formie jak w latach ich scenicznej świetności. Zespół ABBA przez cztery tygodnie brał udział w pracach związanych ze stworzeniem cyfrowych bliźniaków członków grupy. W przyszłym roku odmłodzony przez sztuczną inteligencję zespół wystąpi na wirtualnym koncercie w Londynie.

Możliwości wykorzystania VR w dobie łączności w standardzie 5G nie ograniczają się jednak wyłącznie do branży rozrywkowej.

– Widzimy wiele zastosowań naszego rozwiązania, takich jak na przykład zdalny monitoring. Za pomocą naszej aplikacji będzie można monitorować, co się dzieje na przykład w magazynie w innym kraju. Mogą to być też zdalne szkolenia albo zdalny marketing. Handlowcy mogą wziąć ze sobą na targi tylko okulary VR i pokazać uczestnikom danego wydarzenia, co się dzieje w firmie czy fabryce – wymienia współzałożycielka Omniview.

Tymczasem coraz bliższe staje się urzeczywistnienie wizji stworzenia metawersu, czyli trwałej cyfrowej rzeczywistości wirtualnej. Mark Zuckerberg, twórca Facebooka, zapowiada połączenie możliwości platformy Oculus z mediami społecznościowymi tak, by można było nawiązywać kontakty, prowadzić życie towarzyskie i realizować się zawodowo w wirtualnej rzeczywistości. Według Grand View Research światowy rynek wirtualnej rzeczywistości wypracował w 2020 roku przychody sięgające ponad 15,8 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się do 2028 roku na poziomie 18 proc.

Koncepcja wirtualnego teleportu została zaprezentowana uczestnikom Thursday Gathering. To cykliczna impreza odbywająca się w Varso na ul. Chmielnej w Warszawie. Celem tych spotkań jest networking społeczności innowatorów. Co tydzień – w czwartkowe popołudnia – na różnego typu debatach i prelekcjach spotykają się przedstawiciele start-upów, inwestorzy, naukowcy i studenci z różnych krajów. Wydarzenie to, organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw i jej partnerów, jest bezpłatne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

Konsument

Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

Handel

Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.