Newsy

Polska Marynarka Wojenna tonie. Natychmiast potrzeba 10 mld zł

2012-11-12  |  06:55
Mówi:Jacek Kotas
Funkcja:były wiceminister obrony narodowej
  • MP4

     – Ze względu na bezpieczeństwo i prestiż Polska nie może pozwolić sobie na zmniejszenie Marynarki Wojennejtwierdzi były wiceminister obrony narodowej Jacek Kotas. Uważa on, że ta część armii jest dziś na równi pochyłej i wkrótce może przestać po prostu istnieć. – Nie słyszałem o państwie, które miałoby dostęp do morza, a nie miałoby Marynarki Wojennej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria.

    Marynarce Wojennej brakuje nowego sprzętu i nowoczesnych technologii. Średnia wieku floty to około 30 lat, część okrętów już dawno powinna zasilić ekspozycje muzealne. Do 2016 roku większość z nich będzie trzeba wycofać z użytku. Dlatego MW jak najszybciej potrzebuje 10 mld złotych na modernizację.

     – Za kilka lat Polska nie będzie miała okrętów bojowych, flota powietrzna zostanie zmniejszona o ponad 50 proc., bo pamiętajmy, że Marynarka Wojenna to nie tylko okręty. Właściwie ograniczy się to tylko do funkcji reprezentacyjnych twierdzi Jacek Kotas.

    Podkreśla, że na to Polska nie może sobie pozwolić. A do tego jego zdaniem prowadzą decyzje podejmowane w wojsku i resorcie.

      Marynarka Wojenna ma zapewnić nie tylko bezpieczeństwo bezpośrednie i obronę naszego terytorium, ale też powinna zapewnić ochronę i bezpieczeństwo na szlakach wodnych polskim statkom handlowym mówi Jacek Kotas. Ze względu na to, że Bałtyk jest małym akwenem, nigdy nie będziemy mocarstwem, ale Marynarkę Wojenną, nowoczesną i sprawną, Polska powinna mieć.

    Dla porównania dziś potencjał uderzeniowy Holandii jest dwukrotnie większy niż Polski. Niemcy, dysponujący porównywalnej długości linią brzegową, dysponują 3,5 razy większym potencjałem uderzeniowym.

    Według planów MON-u Marynarka Wojenna do 2030 roku ma wzmocnić się o trzy nowe okręty podwodne, trzy okręty obrony wybrzeża oraz trzy okręty patrolowe. Koszt ich zakupu szacuje się na około 7 mld złotych. Były wiceminister obrony narodowej uważa, że plan modernizacji jest niespójny i mało konkretny.

      Słyszymy o wydatkach inwestycyjnych, ogromnych jak na naszą skalę, bo w najbliższych latach ma być to ponad 100 mld zł. W tej chwili rocznie wydajemy na Marynarkę Wojenną  mniej niż 1 mld zł. Jestem ciekaw, jaka część z tych 100 mld zł zostanie przeznaczona na modernizację MW i w jaki sposób te pieniądze będą wykorzystane – twierdzi ekspert.

    Newseria już wcześniej informowała, że MON podjął wstępną decyzję dotyczącą zakupu okrętów podwodnych. Dwa okręty typu 214 mają zostać wyprodukowane w niemieckiej stoczni HDW do 2020 roku. Budzi to sprzeciw innych kontrahentów, m.in. Holendrów i Francuzów. Ci ostatni zarzucają Polsce, że wyboru dokonano z pominięciem procedur przetargowych. Jacek Kotas uważa, że błędem jest wybór partnera, który sprzedaje nam całościowy produkt bez dostępu do technologii. 

      Wydaje się, że łatamy dziury ocenia były wiceszef MON-u. Nie wyobrażam sobie, że modernizacja Marynarki Wojennej mogłaby odbyć się bez udziału polskiego przemysłu. Jeżeli nawet nie jesteśmy w stanie zbudować odpowiedniej jednostki, to jestem przekonany, że jesteśmy w stanie brać udział w jej wyposażeniu i dostosowaniu.

    Według nieoficjalnych informacji, o czym Newseria pisała kilka tygodni temu, oferta francuska umożliwia np. stronie polskiej wynegocjowanie w pakiecie dodatkowego uzbrojenia okrętów podwodnych, będącego uzupełnieniem tarczy obronnej promowanej przez prezydenta oraz transfer technologii. To uruchomiłoby nowe zamówienia dla Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

      Najlepiej kupować technologie, ale razem z zabezpieczeniem pracy i dostępem do tych technologii dla polskiej firmy i przedstawicieli przemysłu zbrojeniowego mówi Kotas.

    Polskie wojsko zostanie w najbliższych latach zaangażowane w budowę tzw. tarczy antyrakietowej. Rozmowy nad tym projektem zainicjował w tym roku prezydent Bronisław Komorowski. Zdaniem byłego wiceszefa MON-u to ogromna szansa dla Marynarki Wojennej, która powinna partycypować w tym projekcie.

      Można by było sobie wyobrazić, że MW mogłaby być elementem tarczy rakietowej, o której mówił prezydent. Chodzi o okręty podwodne, na których rakiety mogły być zainstalowane. Wydaje się, że byłyby bezpieczniejsze niż stałe instalacje lądowe twierdzi ekspert.

    Jacek Kotas przypomina, że kraj, które chce być poważnie traktowany, musi inwestować i dbać o swoją armię. I dlatego – jego zdaniem – Polska nie może pozwolić sobie na zredukowanie Marynarki Wojennej do poziomu minimalnego.

      My nie tylko mamy się bronić. My powinniśmy też używać potencjał, który mamy, w roli straszaka. To znaczy, że ewentualny nasz przeciwnik powinien wiedzieć, że my możemy się obronić, ale powinien wiedzieć, że będziemy w stanie odpowiedzieć. I w kontekście tarczy antyrakietowej rola Marynarki Wojennej może być duża – podkreśla były wiceminister obrony narodowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Telekomunikacja

    Szkoły coraz lepiej przygotowane na cyfrową edukację. Do szybkiego internetu podłączanych jest średnio 100 szkół dziennie

    Projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zakłada, że do końca 2019 roku blisko 11 tys. szkół zostanie podłączonych do światłowodu, a do końca 2020 roku w zasięgu szybkiego internetu znajdą się wszystkie szkoły w Polsce. – Projekt jest mocno rozkręcony, podłączamy do OSE ok. setki szkół dziennie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Jak podkreśla, OSE wraz z ekosystemem towarzyszącym – m.in. edukacją z zakresu cyberbezpieczeństwa, szkoleniami dla nauczycieli i materiałami do wykorzystania na lekcjach, które zapewni NASK – podniesie efektywność całego procesu edukacji.

    Konsument

    Biznes chce rozwiązać problem zmian klimatycznych. Wprowadzane w firmach innowacje mają ograniczyć smog i zużycie energii

    Firmy mają do odegrania jedną z kluczowych ról w przeciwdziałaniu globalnym problemom – podkreśla Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju. Jak ocenia, walka m.in. z negatywnymi zmianami klimatycznymi zaczyna się już na poziomie wyborów konsumenckich, z kolei zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają pozytywne zmiany zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Globalny biznes może się do tego przyczynić m.in. dzięki kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. To właśnie nowe produkty, jak opracowane przez 3M specjalne ziarno ograniczające smog, mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych.

    Transport

    Wciąż brakuje narodowego championa. Czas na zbudowanie silnego polskiego brandu za granicą

    Polska znajduje się obecnie w gronie 25 największych na świecie eksporterów, a w ostatnich latach szybszy wzrost notował pod tym względem tylko Wietnam. Mimo to polska gospodarka wciąż nie może się pochwalić firmami o pozycji globalnych championów. Polskie przedsiębiorstwa za granicą są słabo zaangażowane kapitałowo, co przekłada się na ich niską rozpoznawalność – wynika z raportu opracowanego przez Bank Pekao SA. O tym, jak wesprzeć je w ekspansji za granicą, zwłaszcza w obliczu nadchodzących wyzwań, takich jak brexit czy wojny handlowe, międzynarodowi inwestorzy, eksperci i naukowcy dyskutowali podczas zakończonego właśnie w Warszawie szczytu CEO Summit

    Finanse

    Start-upy to źródło innowacji dla dużych firm. UPC Polska wspiera młodych przedsiębiorców i stawia na transformację cyfrową

    Inteligentny asystent, który automatyzuje procesy sprzedaży, sensory automatycznie wykrywające uśmiech i agencja marketingowa, która z pomocą technologii chce łączyć pracodawców i osoby niepełnosprawne ruchowo – to rozwiązania nagrodzone w tegorocznej, 6. edycji programu THINK BIG, w którym UPC Polska szuka najlepszych start-upów i innowatorów społecznych wspierających cyfrową transformację. Prezes firmy Robert Redeleanu podkreśla, że współpraca z dużą korporacją to dla nich szansa na wcielenie swoich pomysłów w życie i dotarcie do szerszego grona klientów.