Mówi: | Paweł Laskowski-Fabisiewicz |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | PHN |
Polski Holding Nieruchomości inwestuje w magazyny i logistykę. W ofercie pojawią się też mieszkania
Rynek powierzchni biurowych, które stanowią większość portfela Polskiego Holdingu Nieruchomości, staje się coraz bardziej wymagający. Dlatego spółka stawia także na inwestycje w magazyny i logistykę. W ofercie mogą również pojawić się powierzchnie mieszkaniowe.
Rok po debiucie na warszawskim parkiecie PHN chce nadal umacniać pozycję na rynku nowoczesnych nieruchomości komercyjnych.
– Z perspektywy trzech ostatnich lat, kiedy PHN powstał i budował swoją pozycję na rynku, możemy ocenić ten czas bardzo pozytywnie. Jesteśmy istotnym graczem, którego marka jest rozpoznawana. Potwierdza to liczba nowych projektów, które mamy w naszym portfelu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Laskowski-Fabisiewicz, wiceprezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości SA.
PHN w swojej strategii stawia na obecność przede wszystkim w trzech segmentach nieruchomości komercyjnych: biurowych, handlowych oraz logistycznych. Główne przychody generowane są z segmentu biurowego, który odpowiada ponad połowie powierzchni GLA w portfelu grupy. W przypadku handlu jest to 17 proc., a logistyki – 22 proc. (stan na 31 grudnia 2013 r.).
Wśród najważniejszych inwestycji logistycznych PHN znajduje się Segro Industrial Park we Wrocławiu. Chodzi o centrum logistyczno-produkcyjne o powierzchni użytkowej szacowanej na prawie 40 tys. mkw., budowane wraz z brytyjskim deweloperem.
– Podpisaliśmy również list intencyjny z kolejnym uznanym podmiotem w segmencie powierzchni magazynowych. I ten projekt w okolicach Warszawy chcemy wspólnie zrealizować w najbliższym czasie – zapowiada Paweł Laskowski-Fabisiewicz.
Mowa o parku logistycznym w Parzniewie, który ma powstać w okolicy Pruszkowa. Największym atutem inwestycji będzie jej lokalizacja – w pobliżu ważnych węzłów autostradowych Konotopa i Pruszków, co ma kluczowe znaczenie dla tego rodzaju obiektów.
W segmencie biurowym, z uwagi na wzrastającą podaż i presję na czynsze konkurencja zaostrza się. Klienci stają się coraz bardziej wymagający, co stawia przed Grupą PHN dodatkowe wyzwania, by utrzymać dotychczasowych najemców i przyciągnąć nowych.
– Trzeba brać pod uwagę przyrost metrów kwadratowych, które są dostarczane na rynek. Obecnie musimy oferować więcej za tyle samo, czyli każdy kolejny budynek, który będzie dostarczany na rynek, powinien być lepszy, bardziej efektywny, bardziej przyjazny najemcom – wyjaśnia prezes PHN.
Polski Holding Nieruchomości dotąd ograniczał działalność w segmencie mieszkaniowym. Czasami jednak – m.in. na skutek zmiany otoczenia danego projektu – bierze pod uwagę wprowadzenie elementu mieszkaniowego, jak w przypadku inwestycji na terenie Molo Rybackiego w Gdyni, w pobliżu gdyńskiego portu. Będzie to w przeważającej części projekt mieszkaniowy. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, w tym miejscu może powstać ok. 70 tys. mkw. GLA powierzchni komercyjnej i ok. 120 tys. mkw. powierzchni mieszkaniowej. 12 lutego Dalmor podpisał list intencyjny dotyczący realizacji tego kompleksu. Dokument określa wstępne warunki oraz zasady współpracy Dalmoru z deweloperem. Spółka zakłada, że ruszy z budową już w przyszłym roku.
– Podpisaliśmy list intencyjny z partnerem na realizację pierwszej fazy projektu w Gdyni. Ze względu na miejscowy plan zagospodarowania terenu i samą charakterystykę tego projektu, planujemy realizację projektu mieszkaniowego, ale wraz z funkcją usługowo-biurową. Jest to projekt długoletni, obliczony na kolejne 10-15 lat – mówi Paweł Laskowski-Fabisiewicz.
Polski Holding Nieruchomości jest spółką holdingową, do której należą m.in.: Warszawski Holding Nieruchomości, Intraco, Agroman, Budexpo, Dalmor i Wrocławskie Centrum Prasowe. PHN zadebiutował na warszawskiej giełdzie w lutym 2013 r. Jest jednym z największych (pod względem wycenionej wartości rynkowej portfela nieruchomości) podmiotów posiadających nieruchomości komercyjne i zarządzających nimi w Polsce.
Czytaj także
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-07: Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
- 2023-11-27: Zuzanna Grabowska: Podczas zdjęć do serialu „Rafi” musiałam przez pół roku chodzić w różowych włosach. Dało mi to pewien rodzaj pewności siebie i zachęciło do kolejnych zmian
- 2023-10-19: Zuzanna Grabowska: Serial „Rafi” powstał z inicjatywy mojej i mojego męża Pawła Domagały. Dzięki temu mogliśmy pisać i produkować, a nie tylko grać w cudzych pomysłach
- 2024-01-05: Zuzanna Grabowska: Punktami zwrotnymi w moim życiu było urodzenie dzieci. Stałam się za kogoś odpowiedzialna i to całkowicie zmieniło moje postrzeganie świata
- 2023-11-23: Anna Cieślak: Potrzebujemy w serialach jasnych opowieści i dobrych ludzi. Oni nie boją się pokazać swoich prawdziwych emocji i popełniać błędów
- 2023-11-30: Anna Cieślak: Zuza Grabowska ma w sobie godność, ciepło, szlachetność i spokój. Na planie „Rafiego” opiekowała się ludźmi, zawsze miała czas dla innych
- 2021-01-15: Paweł Tur: Uroda jest ważna dla nas wszystkich. Chcemy otaczać się ludźmi, którzy są ładni. Panuje kult ciała
- 2021-01-22: Paweł Tur: Żyję nadzieją, że wszystko zmieni się wiosną. Może nas odblokują, będziemy mogli się spotkać, pójść na koncert
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.