Newsy

Polski rynek artykułów higienicznych rośnie o ok. 4 proc. rocznie. Producenci zaczynają stawiać na ekologię

2018-05-15  |  06:17
Mówi:Rafał Szczepkowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Harper Hygienics

Rynek artykułów higieniczno-kosmetycznych stabilnie rośnie o około 3–4 proc. rocznie. Szybciej rozwija się stosunkowo nowy segment produktów do utrzymania czystości w domu. W obu przypadkach dominującym trendem, który będzie rządzić tym rynkiem w następnych latach, jest ekologia i innowacje. Mogłoby się wydawać, że innowacyjność w produkcji wacików czy patyczków jest ograniczona. Wręcz przeciwnie, można być bardzo innowacyjnym w produkcji nawet tak podstawowych produktów higienicznych – podkreśla Rafał Szczepkowski, prezes Harper Hygienics.

– Polski rynek produktów kosmetycznych jest wart – w zależności od kategorii – około 150 mln zł w przypadku zwykłych, suchych płatków higienicznych i ok. 50–60 mln zł w przypadku patyczków higienicznych. Ten rynek jest dosyć stabilny – rośnie ok. 3–4 proc. w skali roku. Ponadto pojawiają się również różnego rodzaju specjalistyczne produkty do demakijażu czy pielęgnacji dziecięcej. W innych kategoriach również jest duży potencjał, ale nie są to duże przyrosty –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Szczepkowski, prezes Harper Hygienics.

Na tle europejskiego rodzimy rynek jest bardziej rozwinięty pod względem kategorii produktów higieniczno-kosmetycznych i ich dostępności.

– Byłem bardzo zaskoczony, odwiedzając niedawno kilka krajów w Europie Centralnej, gdzie na półkach hipermarketów stoją np. pudełka z patyczkami higienicznymi dwóch firm, natomiast w Polsce mamy ich co najmniej osiem. Tutaj ten rynek jest bardzo rozwinięty, lubimy stosować różnego rodzaju innowacje również w takich prostych produktach jak waciki – mówi Rafał Szczepkowski.

W tradycyjnych kategoriach produktowych, jakimi są płatki i patyki higieniczne, Harper Hygienics ze swoją marką Cleanic jest liderem z około 25-proc. udziałem w całym rynku. Prezes spółki ocenia, że potencjał tego segmentu rynku jest wzrostowy ze względu na powiązany z nim szybki rozwój branży kosmetycznej.

– Możliwości rynku kosmetycznego w Polsce są ogromne. Mamy duży potencjał do rozwoju obecnie oferowanych produktów, ale również możliwość do wejścia w nowe, niezagospodarowane dotąd kategorie produktów. Dzięki naszemu zapleczu technologicznemu oraz pozycji lidera w innowacyjnych produktach bawełnianych jesteśmy w stanie odpowiedzieć m.in. na globalny trend i oferować innowacyjne – bardziej ekologiczne produkty higieniczne i kosmetyczne – podkreśla Rafał Szczepkowski.

Jedną z widocznych już zmian na tym rynku są patyczki kosmetyczne. Dotychczas składały się głównie z polipropylenu i czystej bawełny. Jednak Unia Europejska klasyfikuje polipropylen jako odpad, dlatego producenci zaczęli wprowadzać ekologiczne patyczki papierowe, które np. we Francji są już jedynymi dostępnymi na rynku.

– Jesteśmy absolutnie przekonani, że ekologia będzie wyznaczać trendy na następne kilka lat. Jesteśmy gotowi na tę zmianę. Dostarczamy już takie patyczki – produkujemy je i mamy stałe kontrakty na ich wykonanie. Co ważne, nie kończymy wyłącznie na tym produkcie. Dzięki innowacyjnej linii technologicznej Arvell stale pracujemy nad rozwojem naszej oferty, aby móc oferować jak najlepsze produkty przyjazne środowisku – mówi Rafał Szczepkowski.

Kluczowe dla Harper Hygienics kategorie produktowe to higiena osobista (produkty kosmetyczne suche – płatki, patyki, chustki), higiena dziecięca oraz kategoria produktów do utrzymania czystości w domu. Ta ostatnia jest na polskim rynku stosunkowo nowa i szybko rośnie.

– W Polsce kategoria produktów do szybkiego czyszczenia chusteczkami nawilżanymi ciągle dynamicznie się rozwija. Harper Hygienics z marką Presto jest liderem w tej kategorii, ponadto dostarczamy wiele produktów private label dla sieci handlowych. To jest kategoria, która w Polsce jest stosunkowo nowa i bardzo szybko rosnąca, więc wiążemy z nią duże oczekiwania – mówi Rafał Szczepkowski.

Przychody ze sprzedaży Harper Hygienics zwiększyły się w 2017 r. o blisko 40 mln zł rok do roku. Polska jest dla Harper Hygienics kluczowym rynkiem, który odpowiada za ponad połowę sprzedaży.

– W najbliższych okresach planujemy konsekwentnie zwiększać sprzedaż zarówno w kraju, jak i za granicą. Chcąc sprzedawać w Czechach albo Emiratach Arabskich, w pierwszej kolejności musimy zadbać o to, żeby nasz produkt był liderem rynku w Polsce. Musimy wspierać siłę i prestiż naszych marek, tak aby Harper stawał się wiarygodnym i coraz szerzej rozpoznawalnym partnerem również na nowych rynkach ekspansji – mówi prezes Harper Hygienics.

Kalendarium

Transport

Symulatory wkraczają na tory. Koleje Dolnośląskie będą szkolić maszynistów na urządzeniu najnowocześniejszym w Europie

Kolejom Dolnośląskim przybywa średnio 2 mln pasażerów rocznie. Wymusza to ciągłe inwestycje w tabor i kadry. Regionalny przewoźnik otworzył właśnie w Legnicy Ośrodek Szkolenia Kadr Kolejowych, który ma na wyposażeniu najnowocześniejszy w Europie symulator do szkolenia maszynistów. Urządzenie realistycznie odtwarza poruszanie się prawdziwą maszyną, może nawet doprowadzić do symulowanego, wirtualnego wykolejenia maszyny. Będą na nim szkoleni nie tylko pracownicy Kolei Dolnośląskich, lecz także maszyniści z regionu i całego kraju.

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Lotnictwo

Rośnie zapotrzebowanie na kontrolerów ruchu lotniczego. Do 2024 roku ich liczba wzrośnie nawet o połowę

Ruch lotniczy w Polsce rośnie trzykrotnie szybciej niż w Unii Europejskiej. To pociąga za sobą wzrost zapotrzebowania na kontrolerów ruchu lotniczego. W Europie pracuje ich ok. 15 tys., z czego 570 w Polsce. Do 2024 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce zatrudnić 280 nowych kontrolerów. Tylko w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 roku Agencja obsłużyła 587 tys. operacji lotniczych. To wyzwanie dla kontrolerów lotów, którzy każdego dnia średnio obsługują około 2,5 tys. lotów. To na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo 40 mln pasażerów.

Edukacja

Rynek pracy szybko się cyfryzuje. Nauczycielom będą potrzebne nowe kompetencje

Do 2020 roku określony poziom umiejętności cyfrowych będzie wymagany w 90 proc. wszystkich zawodów. Tymczasem w Polsce system edukacji nie cyfryzuje się tak szybko jak rynek pracy – zaledwie 3 proc. szkół dysponuje sprzętem wspierającym naukę programowania, a tylko 1 na 100 nauczycieli korzysta ze specjalistycznych pomocy, robotów czy klocków do nauki kodowania – wynika z danych przytaczanych przez Fundację Orange. W odpowiedzi na potrzeby uczniów i nauczycieli powstała inicjatywa „Zaprogramuj przyszłość”, w której do tej pory wzięło udział 1,2 tys. nauczycieli z 265 szkół oraz 16 tys. uczniów z całej Polski.

Konsument

Polacy rzadko kupują buty przez internet, bo obawiają się zwrotów. Precyzyjne skanowanie stopy i dobór rozmiaru mogą to zmienić

Tylko co dziesiąty Polak kupuje buty przez internet. Większość boi się niedopasowania obuwia i konieczności zwrotu. Dzięki systemowi esize.me, który wprowadza sklep eobuwie.pl, problem można jednak ominąć. Klienci będą mogli zeskanować swoje stopy, a program dobierze dla nich idealny rozmiar buta. Dzięki temu można wyeliminować niedogodności związane z mierzeniem butów czy różną rozmiarówką stosowaną przez producentów. Stopy można bezpłatnie zeskanować w galeriach handlowych i stacjonarnych sklepach eobuwie.pl – mówi prezes sklepu Marcin Grzymkowski.