Newsy

Polski rynek fintech wart 856 mln euro. Rozwój tego sektora napędzają m.in. coraz wyższe oczekiwania konsumentów dotyczące innowacji w finansach

2017-09-12  |  06:50
Mówi:Loukas Notopoulos
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Vivus Finance
  • MP4
  • Wartość polskiego rynku fintechów to około 856 mln euro – szacuje Deloitte. Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej w tym zakresie, ale mimo to wartość inwestycji venture capital w innowacyjne firmy z sektora finansowego wciąż jest niewielka. Mimo braku kapitału, nadrabiamy wykształconymi kadrami. Wysokie są również oczekiwania konsumentów dotyczące innowacji w finansach, co dodatkowo napędza rozwój tego sektora.

    Wielu prezesów banków czy firm ubezpieczeniowych na Zachodzie, w USA czy Wielkiej Brytanii twierdziło, że największym zagrożeniem XXI wieku są dla nich małe start-upy fintechowe. Ja tak nie uważam, wręcz przeciwnie. Myślę, że największe pole do popisu pomiędzy tymi dwoma branżami tkwi we współpracy. Banki potrzebują małych, sprytnych start-upów technologicznych. One mają świeże pomysły na to, jak wykorzystać technologię na potrzeby konsumentów i partnerów biznesowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Loukas Notopoulos, prezes zarządu Vivus Finance.

    Na świecie branża fintech rozwija się dopiero od kilku lat, za to bardzo dynamiczne. W 2015 roku wartość globalnych inwestycji w ten sektor sięgnęła 20,3 mld dolarów. Wartość polskiego rynku fintechów Deloitte wycenia na około 856 mln euro. Zdaniem analityków wartość inwestycji venture capital w fintechy w Polsce w stosunku do PKB wciąż wynosi tylko 0,005 proc., natomiast w globalnej skali venture capital odpowiada za około 70 proc. wartości całkowitych inwestycji w firmy finansowo-technologiczne (dane Deloitte z 2017 roku). 

    W Polsce fintechom jest bardzo trudno, ponieważ polskie banki są na wysokim poziomie zaawansowania technologicznego. Gdyby mBank, Alior czy dawne Inteligo, kupione przez PKO BP, funkcjonowały w USA, byłyby globalnymi dominatorami w branży fintechowej, łączącej technologię z finansami – mówi Loukas Notopoulos.

    Jedną z głównych barier dla rozwoju sektora fintech jest brak wystarczającego kapitału na rozwój. Jednak prezes Vivus Finance ocenia, że w początkowej fazie ważniejszy jest dobry pomysł. O to w Polsce nietrudno, ponieważ mamy bardzo dobrze wykształcone kadry w sektorze finansowym i informatycznym.

    – Na początku jest to faktycznie kwestia dobrego pomysłu, który odpowiada na jakąś potrzebę. Później osiągnięcie efektu skali wymaga kapitału, na przykład na marketing. Z drugiej strony, aby dotrzeć do partnerów biznesowych, potrzeba dobrego ambasadora i dobrych referencji – mówi Loukas Notopoulos.

    Z raportu „Sektor finansowy coraz bardziej fintech” globalnej firmy doradczej PwC wynika, że prawie dwie trzecie (57 proc.) klientów banków jest skłonnych zastąpić doradcę rozwiązaniem technologicznym. Fintechy mogą w nadchodzących latach przejąć do 33 proc. światowego rynku usług finansowych – prognozuje PwC.

    Polacy lubią szybkie przelewy albo minimum formalności przy pożyczkach online, ale nie do końca zdają sobie sprawę, że wykorzystują do tego rozwiązania fintechów. Przyzwyczailiśmy się, że tak powinno to wyglądać, jesteśmy wymagającymi klientami. Polacy bardzo szybko akceptują nowinki technologiczne. Przykładowo, w technologii bezstykowej jesteśmy w pierwszej trójce na świecie – mówi Loukas Notopoulos.

    Prezes Vivus Finance ocenia, że przewagą branży fintech nad tradycyjnym sektorem finansowym jest możliwość dotarcia do bardzo szerokiego grona klientów nie tylko na lokalnym rynku, ale i na całym świecie. Dzięki temu, że fintechy wywodzą się ze środowiska internetowego, są w stanie bardzo szybko i szeroko spopularyzować swoje produkty i usługi.

    – Sektor fintech jest w centrum zainteresowania nie tylko ludzi, którzy pracują w branży, ale również analityków, inwestorów, dziennikarzy. Zatem jest to prawdopodobnie najlepszy moment w historii tej branży. W Polsce nie widzę zbyt wielu barier dla rozwoju fintechów. Spółki, które działają w naszym ekosystemie, rozwijają się dosyć prężnie. Moja rada dla polskich twórców start-upów fintechowych jest taka, aby nie ograniczali się tylko do rodzimego rynku, ale zaczęli patrzeć globalnie. Tam jest miejsce dla polskich start-upów fintechowych – mówi Loukas Notopoulos.

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Patronat Newserii

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Festiwal Biegowy Tauron 2020

    Handel

    Zmiany w procesie globalizacji szansą dla Polski. Coraz więcej firm będzie przenosić tu swoją produkcję

    Osłabienie globalizacji spowolni rozwój światowej gospodarki, ale dla Polski może być szansą na rozwój. – Firmy na całym świecie będą szukały tanich miejsc produkcji, żeby obniżyć koszty działalności, ale będą rozsądnie wybierać lokalizacje – mówi Stefan Kawalec, prezes zarządu Capital Strategy. Dla wielu – przede wszystkim z Europy Zachodniej, lecz także z Azji – dobrą lokalizacją będzie właśnie Polska, ze względu na położenie w Europie Środkowej, przynależność do Unii Europejskiej i fakt, że wciąż mamy dużo niższe koszty pracy niż na Zachodzie.

    Edukacja

    Trwają prace nad nową ustawą o rzemiośle. Ma zmienić model edukacji i zwiększyć katalog zawodów branżowych

    Nad ustawą o rzemiośle i kształceniu dualnym pracuje kilkudziesięcioosobowy zespół powołany z inicjatywy Ministerstwa Rozwoju. Jego celem jest wypracowanie takiego sposobu kształcenia zawodowego, który byłby dostosowany do współczesnego rynku i pozwolił odpowiadać na potrzeby szybko zmieniającego się świata. Szkoły branżowe mają być powiązane m.in. ze specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz nowymi kierunkami: ekologią, elektromobilnością czy Przemysłem 4.0.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Media i PR

    Pandemia zaostrzyła kryzysy wizerunkowe w sieci. Polskie firmy nie są do nich przygotowane

    Na całym świecie jest już niemal 4 mld aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, a w czasie pandemii ponad połowa z nich zwiększyła swoją aktywność w sieci. To z kolei spowodowało, że obecne w internecie organizacje musiały od nowa budować swoje strategie komunikacyjne i częściej stawiać czoła sytuacjom kryzysowym. – Polskie firmy i instytucje nie są przygotowane do radzenia sobie z kryzysami wizerunkowymi w social mediach – ocenia Adam Łaszyn, prezes zarządu Alert Media Communications, autor książki „e-Kryzys. Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie”. Jak podkreśla, większość z nich uczy się tego na własnych błędach, w sytuacji kryzysu reagując na gorąco, zamiast zawczasu się do niego przygotować. Właśnie z myślą o tej grupie powstała publikacja.

    Ochrona środowiska

    Polska w gronie państw najbardziej zagrożonych deficytem wody. Spodziewane dramatyczne konsekwencje społeczne i gospodarcze

    – W Polsce do 2025 roku kryzys wodny będzie się pogłębiał, później będzie już tylko gorzej. Biznesy wodochłonne oczywiście wiedzą o tych analizach i one będą wycofywać się od nas w kierunku krajów, gdzie ten kryzys wodny jest mniejszy – mówi Kamil Wyszkowski, prezes UN Global Compact w Polsce. Jak wskazuje, Polska jest jednym z najuboższych w wodę krajów w Europie i na dodatek ma problem z jej magazynowaniem. Poziom retencji oscyluje wokół 6 proc., podczas gdy np. w Hiszpanii przekracza 40 proc. Jednak problem z niedoborem wody gwałtownie zaostrza się nie tylko w naszym kraju, ale i na całym świecie. – Konsekwencje będą potężne. To będzie wielka wędrówka ludów i prawdopodobnie wojna o wodę, zasoby i żywność – mówi ekspert.