Newsy

Polski rynek piwowarski w zapaści z powodu pandemii. Nowe ograniczenia ponownie uderzą w branżę i całą gastronomię

2020-10-19  |  06:20
Mówi:Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie
Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców
Andrzej Olkowski, Prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich
Marek Kamiński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych

Dwumiesięczny lockdown, ograniczenia w działalności sklepów, lokali gastronomicznych i odwołanie imprez masowych pogorszyły kondycję branży piwnej, w którą z początkiem tego roku uderzyła jeszcze podwyżka akcyzy o 10 proc. Najmocniej ucierpiały browary rzemieślnicze, które notują nawet 90-proc. spadki sprzedaży. Strat do tej pory nie udało się odrobić, a druga fala covidowych restrykcji może jeszcze dotkliwiej uderzyć w rynek. Dlatego też branża apeluje do rządu o wsparcie, które nie wymaga uruchomienia żadnych dodatkowych środków z budżetu. Raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców wskazuje pięć takich postulatów.

Raport pt. „Branża piwowarska i sektory powiązane wobec pandemii COVID-19” przygotowany przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców we współpracy z przedstawicielami sektora browarniczego, handlowego, małych i średnich przedsiębiorstw oraz ekspertami gospodarczymi i podatkowymi wskazuje kilka rekomendacji, których wdrożenie przez państwo może pomóc firmom w przetrwaniu pandemii i w powrocie na ścieżkę rozwoju. Wśród postulatów branża wymienia: powstrzymanie się przez rząd i parlament od zmian legislacyjnych, które mogą negatywnie wpłynąć na sytuację przedsiębiorców, utrzymanie bez zmian wysokości stawki oraz sposobu naliczania podatku akcyzowego od piwa, wprowadzenie jednolitej 8-proc. stawki VAT dla gastronomii, przedłużenie możliwości odliczenia akcyzy od piw przeterminowanych oraz umożliwienie sprzedaży piwa na odległość (przez internet).

– Rok 2020 jest trudny dla wielu branż, w tym dla branży piwowarskiej. Pandemia koronawirusa odbiła się negatywnie na naszych wynikach. Piwo jest napojem, który spożywa się przede wszystkim w towarzystwie. W momencie, kiedy nie możemy się spotykać, kiedy obowiązują restrykcje, obostrzenia i dystans społeczny, zamknięta jest gastronomia i odwoływane są wielkie imprezy masowe, naturalnych kontekstów do konsumpcji piwa jest mniej – mówi agencji Newseria Biznes Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

Polska jest drugim po Niemczech największym producentem piwa w UE, z produkcją na poziomie 40 mln hektolitrów piwa rocznie. Przed pandemią COVID-19 ponad 300 browarów warzących piwo na terenie naszego kraju kontrybuowało do polskiego PKB, tworząc miejsca pracy i zapewniając wpływy do budżetu państwa na poziomie ponad 11 mld zł rocznie (czyli ok. 3 proc. dochodów podatkowych państwa ogółem). W tej chwili branża piwowarska i powiązane z nią sektory są w najtrudniejszym momencie od ponad 30 lat.

Specjaliści podkreślają, że dla utrzymania tak istotnego wpływu branży na polską gospodarkę przedsiębiorcom potrzebny jest spokój regulacyjny. Aby nie pogłębiać destabilizacji spowodowanej pandemią, należy zapewnić browarnikom i firmom działającym w sektorach powiązanych przewidywalne otoczenie prawno-podatkowe.

– Najciężej dotknięty przez pandemię został segment piw rzemieślniczych, ponieważ ich producenci są mocno związani z gastronomią. Średnio w Polsce wszystkie browary kierują do lokali gastronomicznych około 15 proc. sprzedawanego piwa, natomiast dla browarów rzemieślniczych wynosi ona średnio ok. 30 proc. Są też browary rzemieślnicze, które w ogóle nie mają rozlewu w butelkę i opierają się wyłącznie na współpracy z gastronomią. Dlatego w warunkach całkowitego lockdownu, z którym mieliśmy do czynienia od połowy marca do drugiej połowy maja, bardzo wiele browarów w ogóle straciło możliwość prowadzenia sprzedaży i jakiegokolwiek zarobkowania – mówi Marek Kamiński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych.

Obecnie, w związku z drugą, gwałtowną falą pandemii powracają ograniczenia dla barów i restauracji. Dla wielu lokali oznaczać to będzie faktyczny powrót do lockdownu, zwłaszcza że planowane są dalsze restrykcje dla branży gastronomicznej.

– Branża gastronomiczna ciągle jest pogrążona w kryzysie i niektórym segmentom tego rynku grozi upadłość. Mowa tutaj głównie o restauracjach i kawiarniach, które są na szlakach turystycznych czy w miejscowościach turystycznych. Turystyka nadal się nie odbudowała, nawet po uwzględnieniu okresu wakacyjnego – mówi Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. – Wsparcie sektora gastronomicznego może zostać wprowadzone łatwo i szybko, właściwie jednym ruchem. Postulujemy, żeby obniżyć VAT na usługi gastronomiczne z 23 proc. na 8 proc. To łatwe narzędzie, które z dnia na dzień zwiększy rentowność całej gastronomii.

– Widzimy wyraźnie, że gastronomia cierpi, a spadek sprzedaży w tym kanale źle wpływa na rynek. Puby, restauracje i hotele, z którymi współpracujemy, mają maksymalnie 50-proc. obłożenie w wyniku różnych restrykcji, które są na nie nałożone. Niestety to oznacza też połowiczną sprzedaż – dodaje Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich.

Jak podkreśla, na sytuację w branży piwowarskiej negatywnie wpływają także pogarszające się nastroje konsumenckie. Na dodatek kryzys związany z koronawirusem pojawił się dokładnie w momencie, w którym rynek piwny zazwyczaj sezonowo rośnie.

– Zauważamy dużo mniejsze zainteresowanie konsumentów piwami. To było widać zwłaszcza w pierwszym, wiosennym okresie lockdownu. Do maja widzieliśmy też wyraźne spadki w produkcji, część zakładów korzystała z pomocy Polskiego Funduszu Rozwoju, bo trzeba było jakoś się ratować. Letnie miesiące udały się już lepiej, szczególnie że Polacy wypoczywali w kraju, nie wyjechali za granicę. Dzięki temu obrót letni był wyraźnie lepszy. Jednak wciąż mocno odczuwamy ten kryzys i sprzedaż całoroczna będzie niższa niż w ubiegłym roku – mówi Andrzej Olkowski.

Co istotne, dla branży piwowarskiej spadki sprzedaży i przychodów w II kwartale były kolejnym ciosem po nieoczekiwanej podwyżce akcyzy o 10 proc., ogłoszonej pod koniec 2019 roku. Strat nie udało się odrobić pomimo odmrożenia gospodarki tuż przed wakacjami. Dlatego też apel do rządzących o powstrzymanie się od skokowego podnoszenia tego podatku znalazł się wśród postulatów nazywanych „piątką dla piwa”. Eksperci ostrzegają, że podwyżki wpłyną negatywnie nie tylko na przedsiębiorców, ale i na konsumentów, którzy finalnie zapłacą więcej.

– Obecne działania rządu to de facto kolejny lockdown dla gastronomii – mówi Marcin Nowacki. – Jesień będzie kolejnym ciosem dla całej branży gastronomicznej.

W Polsce branża piwowarska tworzy ekosystem gospodarczy, wpływając na powiązane z nią sektory, m.in. rolnictwo, handel czy gastronomię. Piwo jest obecne w 80 proc. placówek gastronomicznych i generuje w nich ok. 15 proc. obrotów. Odgrywa też kluczową rolę dla handlu, szczególnie małoformatowego. W tej kategorii mieszczą się lokalne sklepy osiedlowe i rodzinne, a 64 proc. zakupów piwa odbywa się właśnie w tym kanale sprzedaży. Według analizy opracowanej przez Deloitte cały łańcuch produkcji i sprzedaży piwa w Polsce tworzy łączną wartość dodaną w wysokości 19,4 mld zł rocznie oraz zapewnia w sumie prawie 158 tys. miejsc pracy.

– Branża piwowarska to nie tylko browary, które warzą piwo. To również przedsiębiorstwa, które z browarami współpracują. Od rolnika, który dostarcza słód i chmiel, poprzez browary, po całą logistykę, handel i gastronomię – wszystkie te branże w mniejszym lub większym stopniu ucierpiały z powodu koronawirusa. Dlatego jeżeli piwowarstwo nadal ma być tak dużym kontrybutorem do budżetu i tworzyć miejsca pracy, trzeba pomóc browarom w odbiciu gospodarczym – podkreśla Bartłomiej Morzycki.

Dla całego rynku piwnego dużym wsparciem byłoby też umożliwienie sprzedaży piwa w kanale e-commerce. Zgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi niemożliwa jest sprzedaż piwa na odległość, czyli z dostawą. Może się ona odbywać wyłącznie w fizycznych placówkach sprzedaży detalicznej, na które przedsiębiorca uzyskał zezwolenie.

Polska jest w tej chwili jedynym krajem w UE, w którym sprzedaż piwa przez internet nie jest dozwolona. Jeszcze kilka miesięcy temu zaliczała się do nich także Łotwa, ale tamtejszy rząd w marcu, w ramach pierwszych działań antykryzysowych i pomocowych dla przedsiębiorców, zezwolił na zdalną sprzedaż piwa, zwłaszcza małym, regionalnym przedsiębiorcom i browarom rzemieślniczym.

– Segment browarów rzemieślniczych, czyli najmniejszych producentów piwa, w największym stopniu oczekuje na zmianę w tym zakresie. Znaczne spadki sprzedaży sprawiły, że przedsiębiorstwa te znalazły się w bardzo poważnych tarapatach. To są małe browary tworzone przez pasjonatów, którzy sami w nich pracują. To jest w 100 proc. polski kapitał – podkreśla Marek Kamiński.

Więcej na temat
Problemy społeczne Jedna trzecia wyprodukowanej na świecie żywności jest marnowana. Na każdego głodującego można by przeznaczyć 2 tony żywności Wszystkie newsy
2020-10-16 | 06:15

Jedna trzecia wyprodukowanej na świecie żywności jest marnowana. Na każdego głodującego można by przeznaczyć 2 tony żywności

Polska jest na piątym miejscu wśród krajów UE pod względem skali wyrzucania nadającej się do spożycia żywności. Co roku w koszach ląduje 9 mln ton jedzenia, podczas gdy
Ochrona środowiska Walka ze zmianami klimatu wpływa na sposób produkcji i dystrybucji piwa. Rosną także wymagania wobec dostawców surowców
2020-09-24 | 06:20

Walka ze zmianami klimatu wpływa na sposób produkcji i dystrybucji piwa. Rosną także wymagania wobec dostawców surowców

– ​Już dziś myślimy strategicznie o przyszłości naszej, społeczności, w których funkcjonujemy, oraz naszej planety – mówi Igor Tikhonov,
Handel Handel przyspiesza z cyfryzacją. Pierwsze centra handlowe w pełni zautomatyzowały swoje programy lojalnościowe
2020-09-18 | 06:25

Handel przyspiesza z cyfryzacją. Pierwsze centra handlowe w pełni zautomatyzowały swoje programy lojalnościowe

Blisko 2/3 Polaków należy do przynajmniej jednego programu lojalnościowego, a 72 proc. korzysta z niego w aplikacji mobilnej. Galerie stawiają mocny akcent na ich wygodę

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Banki ograniczają dostęp do kredytów z obawy o wypłacalność klientów. W najgorszej sytuacji są branże objęte lockdownem

Pod wpływem kolejnego lockdownu i wciąż niskich stóp procentowych, które ograniczają możliwość zarabiania na kredytach, część banków zaostrza swoją politykę w zakresie udzielania kredytów hipotecznych. Do uzyskania finansowania trzeba mieć wyższy wkład własny, pewniejszą formę zatrudnienia lub zabezpieczenie kredytu. Zaostrzone kryteria dotyczą też produktów finansowych dla firm. Szczególnie dotknięte obostrzeniami są podmioty z branż, których działalność wciąż jest ograniczona.

Ochrona środowiska

Nowa strategia Komisji Europejskiej oznacza wysyp inwestycji budowlanych w ciągu kolejnych 10 lat. Renowacji wymaga większość domów w Polsce

Nowa strategia Komisji Europejskiej na rzecz fali renowacji zakłada, że do 2030 roku odnowionych zostanie 35 mln budynków w Europie. Ma to zwiększyć ich efektywność energetyczną, czego efektem ma być m.in. poprawa jakości życia mieszkańców oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Europie. Nowa strategia wiąże się jednak z bardzo ambitnym celem inwestycyjnym, a więc zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi budowlane. Branża w Polsce już dziś zmaga się z niedoborem pracowników, co przy zwiększonym popycie może okazać się poważnym problemem, który w dodatku może doprowadzić do wzrostu kosztów całej inwestycji.

Problemy społeczne

Na nietrzymanie moczu cierpi nawet kilka milionów Polaków, a tylko 1/3 zgłasza się do lekarza. Problemem jest także brak refundacji leków i terapii

W Polsce żyje 2–3 mln osób z zespołem pęcherza nadreaktywnego. W Europie z powodu tej choroby cierpi blisko 50 mln pacjentów. OAB to jedna z odmian nietrzymania moczu (NTM), które wciąż postrzegane jest jako choroba wstydliwa, dlatego diagnozy stawiane są za rzadko i zbyt późno. Nieleczona potrafi zrujnować życie bardziej niż cukrzyca czy nadciśnienie. Chorzy wycofują się z życia zawodowego, towarzyskiego, tracą rodziny, zmagają się z wykluczeniem społecznym czy depresją. Jak przekonuje Stowarzyszenie Osób z NTM UroConti, w Polsce wciąż nie mają wystarczającego wsparcia w systemie ochrony zdrowia.

 

Prawo

Pracodawca może zwolnić pracowników z obowiązku noszenia maseczki w biurze. Jeśli tego nie zrobi, może ukarać podwładnego za jej brak

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, które weszło w życie 2 grudnia, pracownicy mają obowiązek noszenia maseczki w zakładach pracy, jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba, chyba że pracodawca postanowi inaczej. Jest to złagodzenie poprzedniej regulacji, która weszła w życie w sobotę. – Wątpliwości interpretacyjne budził w niej m.in. zwrot „miejsce ogólnodostępne w zakładzie pracy" – mówi Wojciech Bigaj, radca prawny i partner w Kancelarii Baran Książek Bigaj.