Newsy

Polskie browary produkują blisko 40 mln hektolitrów piwa rocznie. Rozwój branży korzystnie wpływa na inne sektory gospodarki i budżet państwa

2015-11-20  |  06:45

Statystyczny Polak wypija blisko 100 litrów piwa rocznie, a produkcja tego trunku to blisko 40 mln hektolitrów rocznie. Rozwijająca się w Polsce kultura piwna i rosnąca konkurencja stymuluje inwestycje browarów oraz rozwój branż powiązanych. To z kolei przekłada się na wpływy do budżetu państwa. Tylko Grupa Żywiec w ubiegłym roku dołożyła do finansów publicznych 1,7 mld zł. Gdyby firma była jedynym podatnikiem, Polska mogłaby funkcjonować przez blisko dwa dni.

Branża piwna przez rozbudowany łańcuch wartości wpływa na wiele innych branż, w związku z tym jedno miejsce pracy w Grupie Żywiec tworzy aż cztery dodatkowe. Całościowo w gospodarce dzięki naszej działalności funkcjonuje ponad 20 tys. miejsc pracy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magdalena Brzezińska, kierownik działu korporacyjnego Grupy Żywiec.

Firma zatrudnia ponad 15 proc. wszystkich pracujących przy produkcji napojów w kraju.

Jedną z branż, na którą browary mają duży wpływ, jest rolnictwo. 99 proc. chmielu do produkcji piwa Grupy Żywiec pochodzi od polskich plantatorów. Tylko dzięki producentowi m.in. Żywca, Warki czy Tatry zatrudnienie w sektorze rolnym znalazło 6 tys. osób. Zdecydowana większość zakupów dokonywanych przez Grupę Żywiec (ponad 80 proc.) pochodzi od polskich dostawców i jest warta ponad 1,2 mld zł. Zyskują też handel i gastronomia, tym bardziej że mimo rozwoju dyskontów i supermarketów piwo wciąż dobrze sprzedaje się w handlu tradycyjnym.

Zmieniające się oczekiwania konsumentów stymulują inwestycje w branży. Grupa Żywiec, aby dostosować się do zmian na rynku, zainwestowała w centra dystrybucyjne w Warce i w Żywcu. Powierzchnia nowo otwartych magazynów to 16 tys. mkw. Jak podkreśla Brzezińska, zostały zaprojektowane tak, by zwiększać efektywność działalności, lecz także aby były przyjazne środowisku.

W ogrzewaniu magazynów pomaga nam ciepło, które odzyskujemy z procesu produkcji piwa, a panele słoneczne pomagają nam w ogrzewaniu wody, z której korzystają pracownicy magazynów – wyjaśnia przedstawicielka Grupy Żywiec.

W 2014 roku firma zredukowała też ilość odpadów (o 10 proc.) i ograniczyła pobieranie wody przez swoje zakłady o ponad 169 metrów sześciennych – to tyle, ile dziennie zużywa milion osób. 

Całkowita wartość dodana wygenerowana w gospodarce dzięki działalności Grupy Żywiec to 2,25 mld zł. Taka kwota wystarczyłaby na zakup około 28 pociągów typu Pendolino. Wielkość dochodów sektora publicznego dzięki działalności firmy wyniosła o blisko 2,3 mld zł.

Dzięki działalności naszej Grupy co roku do sektora publicznego wpływa ponad 1,7 mld zł, co oznacza, że przy obecnym poziomie wydatków budżetowych nasze państwo mogłoby tylko dzięki działalności firmy funkcjonować przez niemal dwa dni – wskazuje Brzezińska. – Dochody ludności wytworzone w Polsce w ciągu roku dzięki naszej działalności wynoszą ponad 700 mln zł.

Takie firmy jak Grupa Żywiec mają nie tylko wpływ na gospodarkę, lecz także angażują się w rozwój lokalnych społeczności. Tylko w 2013 r. pierwsza dziesiątka firm zgłoszonych do konkursu „Liderzy filantropii” przekazała na cele społeczne, zarówno bezpośrednio, jak i przez swoje fundacje, ponad 125 mln zł. Według II Ogólnopolskiego Badania Wolontariatu Pracowniczego 5–7 proc. największych firm w Polsce prowadzi programy wolontariackie. W ramach wolontariatu pracownicy Grupy Żywiec przepracowali w ubiegłym roku 1840 godzin. Wartość darowizn finansowych i rzeczowych oraz działań sponsoringowych w 2014 roku zrealizowanych przez firmę na rzecz kultury, sportu i innych inicjatyw lokalnych przekroczyła 27,5 mln zł.

Duże firmy często angażują się również w działania społeczne, walkę z biedą, wykluczeniem, a także edukują społeczeństwo. Żywiec realizuje własne działania edukacyjne i wspiera te prowadzone przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.

Koncentrujemy się na tym, aby edukować naszych klientów i konsumentów na temat odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu. Poprzez nasze działania edukacyjne dotarliśmy do 700 tys. uczestników różnych wydarzeń, które organizujemy lub sponsorujemy – tłumaczy Magdalena Brzezińska. – Dbamy o to, żeby sprzedawcy wiedzieli, w jaki sposób odpowiedzialnie sprzedawać alkohol i aby nie sprzedawali go nieletnim oraz nietrzeźwym. Wraz z innymi partnerami edukujemy również społeczeństwo, aby nie prowadzić samochodu po spożyciu alkoholu.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.