Newsy

Polskie firmy coraz częściej inwestują w budowanie świadomości marki. Najsilniejsze brandy notują lepsze wyniki finansowe

2017-10-16  |  06:20

Budowanie świadomości marki w biznesie staje się coraz ważniejsze. Firmy są tego bardziej świadome, dlatego przeznaczają na ten cel coraz większe budżety. To inwestycja, która się zwraca. Badanie „Meaningful Brands” firmy Havas Media Group wskazuje, że brandy, które w opinii konsumentów są najbardziej znaczące, notują w ujęciu 10-letnim o 206 proc. lepsze rezultaty biznesowe niż te, które znaczą dla klientów mniej.

– Istotnym czynnikiem jest wzrost świadomości polskiego konsumenta i biznesu na temat budowania mocnych marek, a co za tym idzie – bardzo czytelnych przekazów komunikacji. To jest bardzo optymistyczna wiadomość. Polski biznes zdał sobie sprawę z wartości budowania brandów jako takich i budowania ich siły – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Paweł Frej, dyrektor brand design z Agencji Opus B.

Meaningful Brand Index przygotowywany przez Havas Media Group wskazuje, jak ważna jest dana marka w życiu konsumentów. Z badania wynika, że długofalowe kreowanie wizerunku przynosi wymierne korzyści. Marki postrzegane jako istotne dla klientów osiągają wyniki biznesowe o ponad 200 proc. lepsze (w ujęciu 10-letnim). To dowód na to, że budowanie wizerunku marki stało się jednym z filarów dobrego działania firmy.

– Dużo jest jeszcze do zrobienia w obszarze podniesienia rozpoznawalności polskich marek. Widzimy, że świadomość konieczności nadrabiania w tym obszarze jest duża. Na spotkaniach z klientami widzimy chęć podnoszenia jakości wizerunkowych marek i budowania wartości dodanych nie tylko na marżach cenowych, lecz także na budowaniu tzw. lovebrandów. To zaczyna się dziać – podkreśla Paweł Frej.

Ekspert dodaje, że zmiany wynikają głównie z rosnących oczekiwań konsumentów. 75 proc. badanych przez Havas Media Group oczekuje, że marki będą mieć realny wpływ na zwiększanie komfortu i jakości życia, a 40 proc. podkreśla, że faktycznie to robią. Dla większości konsumentów nie miałoby znaczenia, jeśli trzy czwarte marek zniknęłoby z rynku.

Frej podkreśla, że cały proces budowania świadomości marki trudno zdefiniować. Tym bardziej że każda branża i każda firma wymagają indywidualnego podejścia do tematu. Dlatego proces ten coraz częściej firmy przekazują profesjonalnym agencjom brandingowym.

– Ostatnie lata pozwalają zaobserwować specjalizację agencji brandingowych w obszarach takich jak identyfikacja wizualna, strategia czy sam produkt. W codzienność agencji jest wpisana innowacyjność. To kluczowy element ich funkcjonowania. Ważne jest podsycanie atmosfery kreatywności w tych agencjach, samodoskonalenie się, ale również kluczowe jest obserwowanie tego, co dzieje się dookoła nas, aby podążać za trendami – mówi Paweł Frej.

To stawia wysokie wymagania przed pracownikami agencji.

– To uniwersalny zawód, który wymaga olbrzymiej wiedzy z różnych dziedzin życia: marketingu, designu, statystyki, socjologii, materiałoznawstwa i wielu innych – twierdzi Paweł Frej. – Kluczowe jest to, aby mieć świadomość miejsca i czasu, w jakim się jest, przewidywać trendy, jakie nastąpią, to ważne, aby tworzyć wartości innowacyjne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Handel

Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku

Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.

Konsument

Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro

Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.

Problemy społeczne

Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji

Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.