Newsy

Ponad połowa planujących urlop Polaków sfinansuje go z kilkumiesięcznych oszczędności. Średnio najdłuższy wyjazd potrwa 12 dni, a jego koszt sięgnie 2,3 tys. zł

2016-06-16  |  06:30
Mówi:Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska

Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska

  • MP4
  • Niemal połowa Polaków w tym roku nie ma w planach wakacyjnego wyjazdu – wynika z Barometru Providenta. Poza domem urlop spędzi natomiast 36 proc. osób. Najdłuższy wyjazd będzie trwał 12 dni i średnio może kosztować 2 300 zł. Z badań wynika też, że ci, którzy pozostaną w domu, ostatni raz byli na wakacjach prawie pięć lat temu.

    Badania Providenta pokazują, że na wakacje najczęściej wyjeżdżają osoby młode, w wieku 15–24 lata. Tylko 19 proc. z nich w tym roku pozostanie w domu. Natomiast wśród osób powyżej 40 roku życia odsetek tych, którzy nie planują urlopu poza miejscem zamieszkania, wynosi już 56 proc.

    Według badań Barometr Providenta w tym roku tylko 36 proc. Polaków wyjedzie urlop. Będzie on trwał maksymalnie do 12 dni, jest to taki średni czas. To o jeden dzień dłużej niż w ubiegłym roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.

    Wydatki wakacyjne różnią się w zależności od dochodów i liczby członków rodziny. Najgłębiej do portfela muszą sięgnąć małżeństwa z dziećmi.

    Średnio na najdłuższy wakacyjny wyjazd planujemy wydać 2 300 zł. Wśród rodzin mających dzieci te wydatki są wyższe, bo około 2 700 zł. Wśród osób młodszych, takich jednoosobowych gospodarstw domowych, przeciętne wydatki to około 1 600 zł – tłumaczy Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

    Najgorzej sytuowane rodziny są skłonne wydać na urlop 1 500 zł. Natomiast te, w których deklarowany dochód jest wyższy niż 5 000 zł, na letnie przyjemności są w stanie przeznaczyć 3 600 zł. Jak wynika z Barometru, ponad połowa Polaków sfinansuje swoje wyjazdy wakacyjne z oszczędności.

    Ci, którzy wakacyjny wyjazd planują sfinansować z oszczędności, na zebranie odpowiedniej kwoty potrzebowali ok. 8 miesięcy i średnio oszczędzali około 230–250 zł. Z kolei 26 proc. badanych deklaruje, że wydatki wakacyjne poniesie z bieżących dochodów, a 4 proc. w celu sfinansowania swoich wakacji planuje zaciągnąć pożyczkę – podkreśla Przemysław Kasza.

    61 proc. respondentów do miejsca wypoczynku planuje dotrzeć samochodem, a 31 proc. – komunikacją zbiorową (pociąg, samolot, autobus). 8 procent wyjeżdżających jeszcze nie podjęło w tej kwestii decyzji.

    – Około 49 proc. Polaków nie wybiera się na wakacje. Co jest smutne w tych danych, to fakt, że są to osoby, które od 5 lat nie były na żadnych urlopach – mówi Karolina Łuczak.

    Z badań GFK przeprowadzonych wśród pożyczkobiorców Providenta wynika, że spośród mieszkańców krajów Europy Środkowo-Wschodniej najrzadziej na wakacje wyjeżdżają Litwini, Węgrzy i Polacy. Najliczniej urlop poza domem spędzają natomiast Rumunii i Bułgarzy.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Inwestycje

    Prezes GPW: Powrót do wzrostów na giełdzie może świadczyć o wierze inwestorów w miarę szybkie odbicie gospodarek

    Dzięki spowodowanej pandemią dużej zmienności na giełdach wzrosły obroty. Skorzystała również warszawska GPW, która zaczęła rok rekordowym kwartałem. Gorzej wyglądały notowania głównego indeksu, zwłaszcza w pierwszym kwartale roku, bo drugi był już korzystny dla wszystkich. Wciąż jednak pozostaje pytanie o przyszłość i stosunek inwestorów do ryzyka, a ten zależeć będzie od tempa, w jakim gospodarki powrócą na tory rozwoju.

    Praca

    Jacek Męcina: Dodatek solidarnościowy powinien być rozwiązaniem tymczasowym. Czas pomyśleć o ubezpieczeniu od bezrobocia

    Świadczenie solidarnościowe po utracie pracy przysługuje pracownikom, którym po 15 marca pracodawca rozwiązał umowę o pracę w następstwie pandemii koronawirusa lub ich umowa wygasła. Przez trzy miesiące – czerwiec, lipiec, sierpień – jest wypłacane świadczenie w wysokości 1400 zł, a przysługujący zasiłek dla bezrobotnych zostanie w tym czasie zawieszony. – W obecnej sytuacji dobrym rozwiązaniem byłaby podwyżka zasiłku, ale należy rozważyć, w jaki sposób go finansować – komentuje Jacek Męcina, ekspert Konfederacji Lewiatan, i sugeruje wprowadzenie ubezpieczenia od bezrobocia.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Transport

    Część pakietu mobilności zacznie obowiązywać w sierpniu. Polskie firmy transportowe czeka kosztowna rewolucja

    Przewoźnicy drogowi mają raptem kilka tygodni na przygotowanie do zmian wprowadzonych pakietem mobilności, bo pierwsze przepisy – dotyczące m.in. odpoczynku kierowców – wejdą w życie już w sierpniu. Krajowa branża transportowa od początku prac nad dokumentem podnosiła, że spowoduje on wzrost kosztów i spadek konkurencyjności przewoźników m.in. z Polski, Bułgarii, Litwy i Łotwy. – Zachodnie firmy nie będą w stanie wypełnić luki po konkurentach z naszego regionu, więc z pewnością wrócimy na te rynki – ocenia Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że Polska sprzeciwia się przyjętym przepisom i rozważa ich zaskarżenie do Trybunału Sprawiedliwości UE.

    Firma

    Wyjazdy motywacyjne powrócą do firm najwcześniej w połowie przyszłego roku. Organizatorzy liczą straty i apelują o pomoc rządu

    Organizacja wyjazdów motywacyjnych dla firm to ta część rynku turystycznego, która może najdotkliwiej odczuć skutki pandemii koronawirusa. Nawet po otwarciu granic i wznowieniu połączeń lotniczych odbudowanie popytu na turystykę biznesową będzie trudne i długotrwałe – firmy ograniczają wydatki marketingowe, a przy tym obawiają się o bezpieczeństwo uczestników i własny wizerunek na wypadek ewentualnego zakażenia. Eksperci Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel szacują, że spadek obrotów firm może sięgnąć nawet 90 proc., i przedstawiają propozycje rozwiązań, które mogą pomóc branży.