Newsy

Późna zima może pomóc niektórym branżom. Anomalie pogodowe szkodzą jednak gospodarce

2014-01-16  |  06:15

Spóźniona zima może być korzystna dla niektórych firm, zwłaszcza z branży handlowej czy budowlanej. Straci za to branża energetyczna. Jak twierdzą ekonomiści, w dłuższej perspektywie anomalie i niepewność co do pogody utrudniają planowanie i są przez to raczej szkodliwe dla biznesu.

 – Jeżeli w zimie mamy ciepłą pogodę, zyskują branże związane na przykład z produkcją materiałów budowlanych, może zyskiwać mały handel i niektóre restauracje, ponieważ ludzie częściej wychodzą na spacer – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ignacy Morawski, główny ekonomista FM Bank PBP.

Z drugiej strony tracą firmy produkujące materiały grzewcze, firmy z branży energetycznej.

 Patrząc na obraz całości, w perspektywie krótkoterminowej plusy mają może niewielką przewagę nad minusami – twierdzi Morawski. Generalnie w cieplejszych okresach aktywność gospodarcza jest nieco wyższa. Trudno teraz powiedzieć, czy bilans w perspektywie półrocznej lub rocznej będzie pozytywny. Ciepła zima i związane z nią problemy z uprawami mogą np. spowodować wzrost cen żywności.

Morawski zauważa też, że na dłuższą metę anomalie pogodowe znoszą się wzajemnie – po cieplejszej zimie następuje zima ostrzejsza. W dłuższej perspektywie nikt nie zyskuje, a sam fakt niepewności co do pogody utrudnia długofalowe planowanie, co szkodzi firmom i gospodarce.

 – Firmom budowlanym trudno jest zaplanować cykl prac, jeżeli nie są pewne, czy w grudniu będzie +5, czy -10 stopni, czy będzie padał śnieg, czy też nie – mówi główny ekonomista FM Bank PBP. To wszystko utrudnia planowanie wydatków, kosztów i dochodów. Ta niepewność sama w sobie jest kosztowna. Nawet jeżeli teraz ktoś zyskuje na zimie, to na kolejnej może stracić. Dlatego dla gospodarki lepiej by było, gdyby pogoda była bardziej stabilna i zgodna z wzorcami sezonowymi – dodaje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Polityka

Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.