Mówi: | Aleksandra Figura |
Funkcja: | team leader w firmie doradztwa personalnego People |
Rozwój nowych technologii wymusza zmiany na rynku pracy. W branżach IT i marketingu pojawia się wiele nowych stanowisk i zawodów
Na rynku pracy jest duże zapotrzebowanie na stanowiska, które jeszcze przed kilkoma laty w ogóle nie istniały. To zjawisko charakterystyczne szczególnie dla branż IT i marketingu. Jest to związane z rozwojem zaawansowanych technologii i nowych mediów. W rezultacie pojawiły się zawody, które w najbliższym czasie powinny być źródłem wysokojakościowej i dobrze płatnej pracy. To wymaga jednak zmian w systemie edukacji.
– LinkedIn przeprowadził ostatnio badania na temat zawodów, które pojawiły się w ciągu ostatnich pięciu lat. Dwa pierwsze miejsca to stanowiska deweloperów, czyli programistów rozwijających aplikacje mobilne w dwóch najpopularniejszych platformach, czyli na systemy Android i iOS – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Figura, sales, marketing & engineering team leader w firmie doradztwa personalnego People.
Najbardziej dynamiczny wzrost liczby różnorodnych nowych zawodów widoczny jest jednak w branży marketingu. Następstwem rozwoju nowych technologii jest rozwój narzędzi oraz kanałów marketingu i komunikacji. Przekłada się to w prostej linii na powstawanie nowych stanowisk. Bardzo popularnym nowo powstałym stanowiskiem jest digital marketing manager, czyli osoba, która odpowiada za obecność firmy w mediach internetowych i w obszarze aplikacji mobilnych.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 65 proc. przedsiębiorców w Polsce ma stronę internetową, a 22 proc. firm korzysta co najmniej z jednego serwisu społecznościowego. Facebook dla wielu z nich stał się głównym narzędziem komunikacji, dlatego firmy poszukują osób do obsługi social media, zarówno od strony technicznej, jak i pod kątem budowania wizerunku w sieci.
– Wyróżnia się też dużo węższych specjalizacji. Przykładem może być social media manager, czyli osoba, która zarządza obecnością firmy w internecie i nowo powstające, jeszcze bardzo rzadko spotykane w Polsce stanowisko community managera. Jest to takie stanowisko, w którym osoba pod własnym imieniem i nazwiskiem buduje społeczność wokół firmy lub marki, by promować ją w internecie – wyjaśnia Aleksandra Figura.
Powstają też nowe specjalizacje na styku marketingu i nowych technologii.
– Jednym z najczęściej pojawiających się ostatnio tego typu nowych stanowisk jest user interface lub user experience designer. Są to osoby odpowiedzialne za takie projektowanie platform czy systemów, by były one jak najbardziej przyjazne dla użytkownika i jak najbardziej intuicyjne – tłumaczy Figura.
Na stanowiska te potrzebne są osoby z wysokimi kwalifikacjami z różnych dziedzin, co oznacza, że oczekiwania wobec kandydatów są bardzo wysokie. To wyzwanie dla firm rekrutacyjnych.
– W kontekście nowych stanowisk rynek pracy wciąż ma niedobór kandydatów. Dzieje się tak w obszarze IT, choć programistów jest coraz więcej, to wciąż jest to niewystarczająca liczba. Jeśli chodzi o powstające stanowiska w obszarze marketingu, to często ich zakres odpowiedzialności jest nowy wobec potrzeb rynku. Osoby te nie mają okazji zdobyć doświadczenia w innych miejscach w kontekście wymagań dla danego stanowiska i często uczą się wykonywania danego zawodu w pracy – wyjaśnia team leader w firmie doradztwa personalnego People.
Do nowych wymagań rynku pracy powinny się dostosowywać także uczelnie, przygotowując nowe kierunki studiów licencjackich, magisterskich czy podyplomowych.
– Uczelnie wciąż nie nadążają za rozwojem rynku pracy. Powstają wprawdzie nowe kierunki coraz bardziej specjalistyczne, np. marketing internetowy. Natomiast dla osoby, która chce się rozwijać w danym zawodzie, wciąż jest to wiedza elementarna, a doskonalić swoją wiedzę i umiejętności powinna w praktyce – mówi Figura.
Czytaj także
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.