Newsy

Rozwój nowych technologii wymusza zmiany na rynku pracy. W branżach IT i marketingu pojawia się wiele nowych stanowisk i zawodów

2016-07-28  |  06:35
Mówi:Aleksandra Figura
Funkcja:team leader w firmie doradztwa personalnego People
  • MP4
  • Na rynku pracy jest duże zapotrzebowanie na stanowiska, które jeszcze przed kilkoma laty w ogóle nie istniały. To zjawisko charakterystyczne szczególnie dla branż IT i marketingu. Jest to związane z rozwojem zaawansowanych technologii i nowych mediów. W rezultacie pojawiły się zawody, które w najbliższym czasie powinny być źródłem wysokojakościowej i dobrze płatnej pracy. To wymaga jednak zmian w systemie edukacji.

    LinkedIn przeprowadził ostatnio badania na temat zawodów, które pojawiły się w ciągu ostatnich pięciu lat. Dwa pierwsze miejsca to stanowiska deweloperów, czyli programistów rozwijających aplikacje mobilne w dwóch najpopularniejszych platformach, czyli na systemy Android i iOS – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Figura, sales, marketing & engineering team leader w firmie doradztwa personalnego People.

    Najbardziej dynamiczny wzrost liczby różnorodnych nowych zawodów widoczny jest jednak w branży marketingu. Następstwem rozwoju nowych technologii jest rozwój narzędzi oraz kanałów marketingu i komunikacji. Przekłada się to w prostej linii na powstawanie nowych stanowisk. Bardzo popularnym nowo powstałym stanowiskiem jest digital marketing manager, czyli osoba, która odpowiada za obecność firmy w mediach internetowych i w obszarze aplikacji mobilnych.

    Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 65 proc. przedsiębiorców w Polsce ma stronę internetową, a 22 proc. firm korzysta co najmniej z jednego serwisu społecznościowego. Facebook dla wielu z nich stał się głównym narzędziem komunikacji, dlatego firmy poszukują osób do obsługi social media, zarówno od strony technicznej, jak i pod kątem budowania wizerunku w sieci.

    Wyróżnia się też dużo węższych specjalizacji. Przykładem może być social media manager, czyli osoba, która zarządza obecnością firmy w internecie i nowo powstające, jeszcze bardzo rzadko spotykane w Polsce stanowisko community managera. Jest to takie stanowisko, w którym osoba pod własnym imieniem i nazwiskiem buduje społeczność wokół firmy lub marki, by promować ją w internecie – wyjaśnia Aleksandra Figura.

    Powstają też nowe specjalizacje na styku marketingu i nowych technologii.

    Jednym z najczęściej pojawiających się ostatnio tego typu nowych stanowisk jest user interface lub user experience designer. Są to osoby odpowiedzialne za takie projektowanie platform czy systemów, by były one jak najbardziej przyjazne dla użytkownika i jak najbardziej intuicyjne – tłumaczy Figura.

    Na stanowiska te potrzebne są osoby z wysokimi kwalifikacjami z różnych dziedzin, co oznacza, że oczekiwania wobec kandydatów są bardzo wysokie. To wyzwanie dla firm rekrutacyjnych.

    W kontekście nowych stanowisk rynek pracy wciąż ma niedobór kandydatów. Dzieje się tak w obszarze IT, choć programistów jest coraz więcej, to wciąż jest to niewystarczająca liczba. Jeśli chodzi o powstające stanowiska w obszarze marketingu, to często ich zakres odpowiedzialności jest nowy wobec potrzeb rynku. Osoby te nie mają okazji zdobyć doświadczenia w innych miejscach w kontekście wymagań dla danego stanowiska i często uczą się wykonywania danego zawodu w pracy – wyjaśnia team leader w firmie doradztwa personalnego People.

    Do nowych wymagań rynku pracy powinny się dostosowywać także uczelnie, przygotowując nowe kierunki studiów licencjackich, magisterskich czy podyplomowych.

    Uczelnie wciąż nie nadążają za rozwojem rynku pracy. Powstają wprawdzie nowe kierunki coraz bardziej specjalistyczne, np. marketing internetowy. Natomiast dla osoby, która chce się rozwijać w danym zawodzie, wciąż jest to wiedza elementarna, a doskonalić swoją wiedzę i umiejętności powinna w praktyce – mówi Figura.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.