Newsy

Sztuczna inteligencja będzie zarządzać naszym życiem. Dla 35 proc. będzie ona pomocna w pracy

2017-01-04  |  06:35
Mówi:Katarzyna Pąk
Funkcja:dyrektor działu komunikacji
Firma:Ericsson
  • MP4
  • Najważniejszym trendem rozpoczynającego się roku będzie rosnąca rola sztucznej inteligencji – wynika z raportu „10 Hot Consumer Trends for 2017” firmy Ericsson. Badani spodziewają się, że stanie się ona wsparciem w pracy i w życiu codziennym, zarządzając naszym czasem, przypominając o codziennych obowiązkach. Życie konsumentów determinować będzie również coraz większa liczba urządzeń komunikujących się między sobą, a także rozwój wirtualnej rzeczywistości. W ciągu kolejnych trzech lat stanie się ona nieodróżnialna od tej, w której żyjemy.

     Sztuczna inteligencja to numer jeden wśród trendów konsumenckich na 2017 rok. 35 proc. respondentów uważa, że będzie ona bardzo pomocna w pracy i tam widzą głównie zastosowanie sztucznej inteligencji – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Pąk, dyrektor działu komunikacji w Ericsson ConsumerLab.

    Jedna czwarta respondentów zadeklarowała nawet, że chciałaby, aby sztuczna inteligencja funkcjonowała jako jego manager. Temu towarzyszy jednak lęk, że inteligentne roboty w niektórych zawodach zastąpią pracę ludzi.  

     W dużej mierze zastosowanie sztucznej inteligencji będzie miało znaczenie w przedsiębiorstwach, a także w administracji i edukacji – zaznacza Katarzyna Pąk. – Firma Ericsson prowadzi badania w zakresie możliwości zastosowania i wykorzystywania sieci mobilnych do aplikacji związanych ze sztuczną inteligencją. Okazuje się, że technologicznie jesteśmy dużo bardziej przygotowani, a nie nadążamy za ich wykorzystaniem właśnie w pracy. 

    Wykorzystanie AI w pracy oznaczać będzie oszczędności zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Na razie poprzez smartfony sztuczna inteligencja towarzyszy nam głównie w życiu prywatnym. Ten trend też będzie coraz bardziej powszechny. Aplikacje, poznając nasz tryb dnia, będą podpowiadały rozwiązania, zarządzały naszym czasem czy sposobem przemieszczania się, będą przypominały o różnych obowiązkach i czynnościach.

    Według badań Ericssona kolejnym istotnym trendem będzie rozwój internetu rzeczy, szczególnie związany z nowymi rozwiązaniami piątej generacji (5G). Dwóch na pięciu respondentów oczekuje, że smartfony nauczą się ich zwyczajów i będą automatycznie wykonywać za nich określone działania.

    – 5G to hasło, którym określamy zupełnie nową rzeczywistość, która bardziej będzie rewolucjonizowała połączenie urządzeń niż ludzi. W 2018 roku według badań Ericssona będzie więcej podłączonych rzeczy niż subskrypcji mobilnych telefonów – mówi dyrektor działu komunikacji w Ericsson ConsumerLab. 

    Prognozy mówią o 29 mld rzeczy podłączonych do internetu w 2022 roku. Szacunki rynkowe z I półrocza 2016 roku zakładały ok. 6,5 mld urządzeń codziennego użytku połączonych do sieci na koniec bieżącego roku.

    – Rzeczą podłączoną może być nawet np. cegła, z której się buduje domy. Oczywiście to będzie zbyt drogie rozwiązanie, by każdą cegłę wyposażyć w czujnik i chip, ale to uzmysławia nam, w jaki sposób możemy wykorzystać 5G. Cegła dzięki temu mogłaby wiedzieć, jaka jest pogoda i kiedy w związku z tym można wyłączyć lub włączyć ogrzewanie. Budynek mógłby za nas myśleć – wyjaśnia Pąk.

    Rozwój internetu rzeczy wiąże się dla konsumentów z zagadnieniem bezpieczeństwa i prywatności w sieci. Blisko połowa internautów podkreśla, że zależy im na dość wysokim poziomie prywatności we wszystkich serwisach. Jedna trzecia twierdzi jednak, że prywatność w sieci już nie istnieje.

    Konsumenci oczekują także rozpowszechnienia się zjawiska „merged reality”, czyli przenikania się rzeczywistości, w której żyjemy, z rzeczywistością rozszerzoną (AR) i wirtualną (VR). Blisko czterech na pięciu użytkowników wirtualnej rzeczywistości wierzy, że stanie się ona nieodróżnialna od prawdziwej w ciągu kolejnych trzech lat.

    To będzie mieć zastosowanie nie tylko w grach. Wyobraźmy sobie, że możemy to wykorzystać w chirurgii, w zdalnym leczeniu czy w przypadkach nagłych, np. akcji ratowniczej w kopalni – mówi Katarzyna Pąk.

    Coraz większa popularność wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości może za to zwiększyć zapotrzebowanie na tabletki na chorobę lokomocyjną – tak prognozuje jedna trzecia respondentów Ericssona. Podobnie na sprzedaż tych leków wpływać będzie upowszechnianie się autonomicznych samochodów. Jedna czwarta pieszych czułaby się bezpieczniej, przechodząc przez ulicę, gdyby wszystkie samochody były autonomiczne. Ponadto 65 proc. z nich chciałoby mieć taki samochód.

    – Element, który zszedł na dalszy plan wśród trendów konsumenckich, mimo że kiedyś się znajdował wyżej, to bezpieczeństwo w sieci. W ostatnim badaniu znalazło się ono na ósmym miejscu. Dwóch na pięciu respondentów uważa, że właściwie chciałoby mieć zabezpieczenia dodatkowe czy hasła, które utrudnią dostęp do ich danych, ale też wielu z nich twierdzi, że właściwie w tej chwili pełne zabezpieczenie nie jest możliwe, jeżeli sami nie weźmiemy odpowiedzialności za to, co umieszczamy w sieci – dodaje Pąk.

    Konsumenci chcą za to wykorzystywać nowe technologie, jak sieci mobilne, internet rzeczy czy VR i AR, do zwiększania bezpieczeństwa, np. w ruchu drogowym, na ulicy, w zagrożeniach o charakterze katastroficznym. Dla przykładu ponad połowa badanych chciałaby używać okularów AR do rozświetlania ciemnych miejsc i powiadamiania o zagrożeniach.

    Ericsson ConsumerLab od 20 lat prowadzi badania wśród konsumentów całym świecie. Od 6 lat o najważniejsze trendy konsumenckie pyta także zaawansowanych użytkowników internetu w 14 największych miastach świata.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Rolnictwo

    Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

    Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

    Prawo

    Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

    Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

    Ochrona środowiska

    Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

    Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.