Newsy

Zmienia się rola kobiet w nowych technologiach. Widać to także w Polsce

2018-11-05  |  06:15
Mówi:dr Bianka Siwińska
Funkcja:dyrektor zarządzająca
Firma:Fundacja Edukacyjna Perspektywy

W Polsce na 1,2 mln naukowców i inżynierów 600 tys. to kobiety. Jak pokazuje raport „Kobiety w IT i TECH 2018”, na tle innych krajów wypadamy bardzo dobrze. W całej Europie wśród 17 mln inżynierów i naukowców 7 mln to kobiety. Szacuje się, że włączenie większej liczby kobiet, pobudziłoby znacząco ten rynek, który cierpi na brak wykwalifikowanych pracowników.

– Kobiety mogą bardzo dużo dać tej branży, mogą ją wzbogacić ilościowo, a niedobór specjalistów, ekspertów czy po prostu pracowników w branży IT jest bardzo dotkliwy, na każdym odcinku, na odcinku jednej firmy, całego państwa, Europy i świata. Po drugie wydaje się, że kobiety mają pewien specyficzny potencjał społeczny i bardzo odpowiedzialnie myślą o przyszłości świata, o swojej przyszłości, o swoim otoczeniu, więc jeżeli one będą mocniej zaangażowane w ten odcinek tworzenia rozwiązań pewnych problemów cywilizacji za pomocą technologii, to być może ten świat będzie zmierzał też w trochę lepszym kierunku niż dotychczas – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Biznes dr Bianka Siwińska, dyrektor zarządzająca Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.

Jak pokazuje „Raport Women in IT”, 53 proc. pracownic firm IT w Polsce uważa, że kobiecie jest trudniej niż mężczyźnie poradzić sobie w tej branży. Jako najważniejszy powód gorszych perspektyw podają one panujące stereotypy i przekonanie o tradycyjnych rolach społecznych kobiet. Połowa pracowniczek IT uważa, że mężczyźni osiągają wyższe wynagrodzenie za tę samą pracę.

Według raportu „Kobiety w IT i TECH 2018” tylko w Europie w branży brakuje miliona specjalistów. Jak podaje Komisja Europejska, tylko dzięki kobietom PKB ma szansę rosnąć o 16 mld euro rocznie.

– Rynek pracy bardzo potrzebuje kobiet, czeka na nie i bardzo cieszy się każdą inżynierką, a programistki wręcz są rozchwytywane na pniu, natomiast też jest zjawisko dyskryminacji w branży. Często widać, dziewczyny same o tym mówią, że cały czas są traktowane dziwnie, że otoczenie bardzo zmaskulinizowane w pewien sposób działa nie przygnębiająco, 53 proc. dziewczyn według raportu odczuwa pewną dyskryminację w miejscu swojej pracy, dziewczyn, które pracują w IT – dodaje dr Bianka Siwińska.

Udział kobiet wśród studentów kierunków informatycznych w Polsce wynosi 14,3 proc. Wzrósł on w stosunku do roku poprzedniego o jedną ósmą. Jest to historycznie największy wzrost w tej dziedzinie. Co ważne, liczba studentek informatyki rośnie w tej chwili dwa razy szybciej niż studentów płci męskiej. Zainteresowanie tym obszarem wśród młodych Polek najwyraźniej się zwiększa. Rodzi się trend, który za kilka lat będzie miał wpływ na rynek pracy w nowych technologiach w Polsce.

– Przede wszystkim obecnie cały świat się cyfryzuje i zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze IT, obszarze informatyki, telekomunikacji jest olbrzymie i nie jesteśmy w stanie go zaspokoić, dlatego tak ważne jest, żeby potencjał połowy społeczeństwa, jakim są kobiety, uruchamiać. Tu już nie chodzi o płeć, tylko chodzi o to, żeby więcej zdolnych ludzi w tych obszarach działało. W tym momencie w Polsce brakuje nam 50 tys. specjalistów, w Europie 1 mln specjalistów, a do roku 2050 w Europie powstanie kilka milionów nowych miejsc pracy w tym obszarze, dlatego nie możemy sobie pozwolić na to, żeby lekceważyć i nie używać potencjału kobiet w tym segmencie rynku.

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.