Newsy

Małym i średnim firmom ma być łatwiej wygrywać przetargi w innych państwach UE

2012-10-30  |  06:50

W Unii Europejskiej trwają prace nad nową dyrektywą, która ma zmienić istniejące obecnie przepisy dotyczące zamówień publicznych. UE chce także uregulować kwestie związane z koncesjami na usługi dla firm. – Celem zmian jest przede wszystkim umożliwienie małym i średnim firmom udziału w zamówieniach publicznych na wykonywanie usług  w innych państwach członkowskich UE, także na rzecz samorządów z innych państw – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Róża Thun, europosłanka PO.

 – Zmiany dotyczą warunków dokonywania zamówień publicznych – mówi Róża Thun. – Duch tej propozycji jest taki, aby rynek się bardziej otwierał. To znaczy, żeby w zamówieniach publicznych mogli startować nie tylko wielcy przedsiębiorcy, ale aby uprościć je, uczynić bardziej przejrzystymi i dostępnymi dla małych i średnich przedsiębiorców z wszystkich krajów UE – podkreśla europosłanka.

Dyrektywa w sprawie zamówień publicznych ma wprowadzić przepisy ułatwiające wykonywanie usług na rzecz firm oraz instytucji w innych państwach członkowskich. Projekt przewiduje także ograniczenie wymogów formalnych i finansowych wymaganych przy składaniu ofert, a także uproszczenie obowiązków informacyjnych w zamówieniach publicznych.

Dyrektywa w sprawie koncesji dotyczyć będzie umów partnerstwa między instytucjami publicznymi (np. samorządami) oraz przede wszystkim prywatnymi przedsiębiorstwami, na podstawie których te ostatnie przejmują ryzyko eksploatacyjne związane z utrzymaniem i rozbudową infrastruktury (np. płatnych dróg, portów, wodociągów, parkingów) lub świadczyć będą usługi w ogólnym interesie gospodarczym (energetyczne, wodno-kanalizacyjne, opieki zdrowotnej, gospodarki odpadami itp.).

 – Po wejściu w życie tych przepisów przedsiębiorca, np. z Polski będzie mógł wykonywać usługi komunalne w innym kraju – mówi Róża Thun.

Dyrektywa koncesyjna obejmie problematykę, która do tej pory nie była uregulowana w prawie UE. Jej celem będzie zagwarantowanie dostępu do rynku koncesji wszystkim europejskim przedsiębiorstwom, w tym również małym i średnim firmom oraz rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w ramach UE.

Zdaniem Róży Thun, największą trudność sprawią tu różne przepisy krajowe dotyczące przyznawania koncesji.

 – Chodzi nam o to, żeby je uczynić bardziej przejrzystymi, tak aby każdy na takich samych warunkach mógł się o te koncesje starać – podkreśla Róża Thun. – Chodzi także o ustalenie, czy koncesje powinny teraz podlegać zamówieniom publicznym i w jakich dziedzinach.

Już teraz, zgodnie z przepisami, np. polscy przedsiębiorcy mają dostęp do rynku zamówień publicznych w innych krajach UE. W ocenie europosłanki problem stanowią jednak obawy przed powierzeniem wykonania usługi firmom z obcego kraju.

 – Obawy przed wpuszczeniem obcego usługodawcy na lokalny teren są bardzo odczuwalne w niektórych regionach  i w niektórych krajach – uważa Róża Thun.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.