Newsy

Małym i średnim firmom ma być łatwiej wygrywać przetargi w innych państwach UE

2012-10-30  |  06:50

W Unii Europejskiej trwają prace nad nową dyrektywą, która ma zmienić istniejące obecnie przepisy dotyczące zamówień publicznych. UE chce także uregulować kwestie związane z koncesjami na usługi dla firm. – Celem zmian jest przede wszystkim umożliwienie małym i średnim firmom udziału w zamówieniach publicznych na wykonywanie usług  w innych państwach członkowskich UE, także na rzecz samorządów z innych państw – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Róża Thun, europosłanka PO.

 – Zmiany dotyczą warunków dokonywania zamówień publicznych – mówi Róża Thun. – Duch tej propozycji jest taki, aby rynek się bardziej otwierał. To znaczy, żeby w zamówieniach publicznych mogli startować nie tylko wielcy przedsiębiorcy, ale aby uprościć je, uczynić bardziej przejrzystymi i dostępnymi dla małych i średnich przedsiębiorców z wszystkich krajów UE – podkreśla europosłanka.

Dyrektywa w sprawie zamówień publicznych ma wprowadzić przepisy ułatwiające wykonywanie usług na rzecz firm oraz instytucji w innych państwach członkowskich. Projekt przewiduje także ograniczenie wymogów formalnych i finansowych wymaganych przy składaniu ofert, a także uproszczenie obowiązków informacyjnych w zamówieniach publicznych.

Dyrektywa w sprawie koncesji dotyczyć będzie umów partnerstwa między instytucjami publicznymi (np. samorządami) oraz przede wszystkim prywatnymi przedsiębiorstwami, na podstawie których te ostatnie przejmują ryzyko eksploatacyjne związane z utrzymaniem i rozbudową infrastruktury (np. płatnych dróg, portów, wodociągów, parkingów) lub świadczyć będą usługi w ogólnym interesie gospodarczym (energetyczne, wodno-kanalizacyjne, opieki zdrowotnej, gospodarki odpadami itp.).

 – Po wejściu w życie tych przepisów przedsiębiorca, np. z Polski będzie mógł wykonywać usługi komunalne w innym kraju – mówi Róża Thun.

Dyrektywa koncesyjna obejmie problematykę, która do tej pory nie była uregulowana w prawie UE. Jej celem będzie zagwarantowanie dostępu do rynku koncesji wszystkim europejskim przedsiębiorstwom, w tym również małym i średnim firmom oraz rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w ramach UE.

Zdaniem Róży Thun, największą trudność sprawią tu różne przepisy krajowe dotyczące przyznawania koncesji.

 – Chodzi nam o to, żeby je uczynić bardziej przejrzystymi, tak aby każdy na takich samych warunkach mógł się o te koncesje starać – podkreśla Róża Thun. – Chodzi także o ustalenie, czy koncesje powinny teraz podlegać zamówieniom publicznym i w jakich dziedzinach.

Już teraz, zgodnie z przepisami, np. polscy przedsiębiorcy mają dostęp do rynku zamówień publicznych w innych krajach UE. W ocenie europosłanki problem stanowią jednak obawy przed powierzeniem wykonania usługi firmom z obcego kraju.

 – Obawy przed wpuszczeniem obcego usługodawcy na lokalny teren są bardzo odczuwalne w niektórych regionach  i w niektórych krajach – uważa Róża Thun.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.