Newsy

Prezydent stawia na gospodarkę

2011-12-17  |  17:02
Wszystkie newsy
Mówi:Olgierd Dziekoński
Funkcja:Sekretarz Stanu
Firma:Kancelaria Prezydenta RP

Ożywienie współpracy handlowej i inwestycyjnej to główny cel wizyty Bronisława Komorowskiego w Chinach. Wraz z prezydentem do Pekinu poleciała grupa polskich przedsiębiorców, którzy chcą w Państwie Środka zrobić dobry interes.

Forum inwestycyjne w Szanghaju, forum gospodarcze w Pekinie i spotkania z chińskimi politykami i przedsiębiorcami - to najważniejsze punkty pięciodniowej wizyty Bronisława Komorowskiego w Chinach. Dlatego prezydentowi towarzyszą wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak oraz przedstawiciele ponad 100 polskich firm.

- To są firmy, które wiedzą, co chcą w Chinach osiągnąć, mają zidentyfikowanych chińskich partnerów. To są firmy, które w czasie tego spotkania, bądź są w stanie podpisać umowy o współpracy, bądź są w stanie w sposób znaczący zdynamizować już istniejącą współpracę - wyjaśnia Olgierd Dziekoński z Kancelarii Prezydenta RP.

Wśród przedsiębiorców znaleźli się m.in. przedstawiciele wielkich koncernów, jak KGHM, Orlen, czy Polskie Linie Lotnicze LOT, którzy jadą do Chin dokończyć negocjacje i podpisać intratne kontrakty. Ale również firmy sredniej wielkości liczą, że przy wsparciu polskich i chińskich władz, łatwiej będzie rozpocząć lub rozwinąć współpracę z chińskimi partnerami. 

- Są to również firmy zajmujące się handlem biżuterią; firmy, które są już obecne na rynku chińskim, z dziedziny oprogramowania, produkcji przemysłu chemicznego (...) wszystkie one są przekonane, że w Chinach i z chińskimi przedsiębiorcami można robić interesy i potrafią robić te interesy, bo już z nimi współpracują - przekonuje Olgierd Dziekoński.

Wejście na chiński rynek wciąż jest wyzwaniem dla polskich firm, przede wszystkim z powodu barier pozataryfowych i bariery językowej. 

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.