Newsy

Po pandemii młodym na rynku pracy jest ciężej. Rusza dla nich największy w Polsce program szkoleniowo-stażowy

2022-04-14  |  06:35
Mówi:Grzegorz Puda
Funkcja:minister funduszy i polityki regionalnej
  • MP4
  • Prawie połowa młodych ludzi twierdzi, że pandemia negatywnie wpłynęła na ich szanse na rynku pracy – wynika z ubiegłorocznego badania PwC. Z kolei 18,4 proc. dostrzega jej pozytywny wpływ. COVID-19 z pewnością przyspieszył transformację cyfrową zarówno firm, jak i samych pracowników. A to stawia przed nimi szereg wyzwań związanych m.in. z nabywaniem cyfrowych kompetencji. Nowy program szkoleniowo-stażowy Kariera Jutra – organizowany przez sektor publiczny i prywatny przy wsparciu środków unijnych – ma z jednej strony stworzyć nowe możliwości młodym ludziom, którzy chcą się rozwijać w obszarze marketingu internetowego, z drugiej strony wesprzeć w tym procesie polskie firmy, które wciąż borykają się z niedoborem specjalistów.

    – Ogłosiliśmy właśnie program Kariera Jutra współfinansowany ze środków europejskich. To 13 mln zł na staże, z których będzie mogło skorzystać 1,2 tys. młodych ludzi – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej. – Wszyscy wiemy, że aby znaleźć dziś dobrą pracę, trzeba mieć pewne doświadczenie. Jednym z celów tego programu jest właśnie to, aby młodzi ludzie mogli, wykorzystując środki europejskie, korzystać z najnowszych rozwiązań w poszukiwaniu pracy, ale także aby mogli się uczyć, szkolić i nabierać doświadczenia w firmach, które oferują takie możliwości.

    Z ubiegłorocznego raportu firmy doradczej PwC („Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”) wynika, że zdaniem 48,8 proc. studentów i absolwentów wyższych uczelni ich możliwości na rynku pracy uległy pogorszeniu w związku z pandemią. Dlatego – jak wskazują eksperci – aktywizacja zawodowa młodych osób w dalszym ciągu pozostaje w Polsce wyzwaniem. Istotna jest także kwestia wyposażenia ich w odpowiednie umiejętności cyfrowe. Na ten aspekt duży nacisk stawiają także programy realizowane ze środków unijnych.

    Mamy w Polsce 2 mln młodych osób, które już skorzystały ze środków europejskich i które dzięki temu poszukiwały nowej pracy, wykształciły się, przebranżowiły czy doprowadziły do tego, że w tej chwili funkcjonują jako pełnowartościowi pracownicy – mówi Grzegorz Puda. – Trzeba też pamiętać, że te środki są skierowane do osób, którym bardzo często tej pomocy brakuje, z trudnych środowisk, terenów wiejskich, czy do osób z niepełnosprawnościami. Są więc bardzo poszukiwane przez młodych ludzi po to, by je wykorzystać właśnie w obszarze samorozwoju i kształtowania swojej przyszłości.

    Badanie PwC wskazuje, że blisko 28 proc. młodych szuka na rynku pracy stażu w niepełnym wymiarze godzin, aby móc połączyć go ze studiami. Kolejne 8 proc. najchętniej podjęłoby staż w pełnym wymiarze. Części z nich takie możliwości stworzy Kariera Jutra – największy w Polsce, bezpłatny program szkoleniowo-stażowy z obszaru kompetencji cyfrowych, który jest wspólną inicjatywą sektora publicznego, prywatnego, naukowego i biznesowego. W projekcie, który właśnie wystartował, uczestniczą NASK – Państwowy Instytut Badawczy, warszawska Szkoła Główna Handlowa, Google Polska, Centrum GovTech oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

    W ramach tej współpracy 8 tys. młodych osób do 30. roku życia otrzyma możliwość ukończenia szkoleń przygotowanych przez ekspertów marketingu internetowego. Projekt Umiejętności Jutra pomoże im rozwijać karierę związaną właśnie z tą perspektywiczną branżą. Szkolenia potrwają od kwietnia do lipca i będą się skupiały na praktycznych umiejętnościach. Następnie 1,2 tys. wybranych uczestników szkoleń przygotowanych przez Google i SGH otrzyma ofertę płatnego stażu w polskich MŚP, gdzie będą mieli szansę wdrażania narzędzi cyfrowych w celu zwiększania ich obecności online. Dzięki programowi stażowemu zyskają szansę na rozwój nabytych kompetencji i dalszy rozwój kariery. Z kolei przedsiębiorstwa zyskają profesjonalną pomoc w transformacji cyfrowej.

    – Chcemy dać młodym ludziom takie możliwości, aby zostawali w Polsce, nie wyjeżdżali i nie szukali możliwości rozwoju w innych krajach, bo Polska naprawdę te możliwości daje – mówi minister.

    Program jest skierowany do młodych Polaków, których sytuacja na rynku pracy jest szczególnie trudna. Preferencyjny dostęp do staży będą miały m.in. osoby z niepełnosprawnościami, zamieszkujące w mniejszych ośrodkach miejskich i na wsiach, a także osoby, które straciły zatrudnienie w czasie pandemii. Projekt będzie również w pełni otwarty dla młodych ludzi z Ukrainy, którzy uciekli do Polski przed toczącą się wojną. Dzięki specjalnie przygotowanej ścieżce w języku ukraińskim będą mogli oni zdobyć nowy zawód.

    Kariera Jutra będzie możliwa dzięki dofinansowaniu w kwocie 13 mln zł z Europejskiego Funduszu Społecznego i Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014–2020. Jak wskazuje MFiPR, podobne inicjatywy były już finansowane ze środków EFS we Włoszech i Grecji, gdzie cieszyły się dużą popularnością.

    – Z pewnością będziemy kładli duży nacisk na dalszy rozwój osób chcących się rozwijać, ale również na to, aby tym osobom, które korzystają z funduszy europejskich, umożliwić pozyskanie środków finansowych i wsparcia na samorozwój, funkcjonowanie na rynku pracy. Trzeba też pamiętać, że nowa perspektywa finansowa jeszcze się nie rozpoczęła, cały czas prowadzimy rozmowy i myślę, że te środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, które były dotychczas wykorzystywane, będą również brane pod uwagę i będą mogły procentować w przyszłości – mówi Grzegorz Puda.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.