Newsy

Po pandemii młodym na rynku pracy jest ciężej. Rusza dla nich największy w Polsce program szkoleniowo-stażowy

2022-04-14  |  06:35
Mówi:Grzegorz Puda
Funkcja:minister funduszy i polityki regionalnej
  • MP4
  • Prawie połowa młodych ludzi twierdzi, że pandemia negatywnie wpłynęła na ich szanse na rynku pracy – wynika z ubiegłorocznego badania PwC. Z kolei 18,4 proc. dostrzega jej pozytywny wpływ. COVID-19 z pewnością przyspieszył transformację cyfrową zarówno firm, jak i samych pracowników. A to stawia przed nimi szereg wyzwań związanych m.in. z nabywaniem cyfrowych kompetencji. Nowy program szkoleniowo-stażowy Kariera Jutra – organizowany przez sektor publiczny i prywatny przy wsparciu środków unijnych – ma z jednej strony stworzyć nowe możliwości młodym ludziom, którzy chcą się rozwijać w obszarze marketingu internetowego, z drugiej strony wesprzeć w tym procesie polskie firmy, które wciąż borykają się z niedoborem specjalistów.

    – Ogłosiliśmy właśnie program Kariera Jutra współfinansowany ze środków europejskich. To 13 mln zł na staże, z których będzie mogło skorzystać 1,2 tys. młodych ludzi – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej. – Wszyscy wiemy, że aby znaleźć dziś dobrą pracę, trzeba mieć pewne doświadczenie. Jednym z celów tego programu jest właśnie to, aby młodzi ludzie mogli, wykorzystując środki europejskie, korzystać z najnowszych rozwiązań w poszukiwaniu pracy, ale także aby mogli się uczyć, szkolić i nabierać doświadczenia w firmach, które oferują takie możliwości.

    Z ubiegłorocznego raportu firmy doradczej PwC („Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”) wynika, że zdaniem 48,8 proc. studentów i absolwentów wyższych uczelni ich możliwości na rynku pracy uległy pogorszeniu w związku z pandemią. Dlatego – jak wskazują eksperci – aktywizacja zawodowa młodych osób w dalszym ciągu pozostaje w Polsce wyzwaniem. Istotna jest także kwestia wyposażenia ich w odpowiednie umiejętności cyfrowe. Na ten aspekt duży nacisk stawiają także programy realizowane ze środków unijnych.

    Mamy w Polsce 2 mln młodych osób, które już skorzystały ze środków europejskich i które dzięki temu poszukiwały nowej pracy, wykształciły się, przebranżowiły czy doprowadziły do tego, że w tej chwili funkcjonują jako pełnowartościowi pracownicy – mówi Grzegorz Puda. – Trzeba też pamiętać, że te środki są skierowane do osób, którym bardzo często tej pomocy brakuje, z trudnych środowisk, terenów wiejskich, czy do osób z niepełnosprawnościami. Są więc bardzo poszukiwane przez młodych ludzi po to, by je wykorzystać właśnie w obszarze samorozwoju i kształtowania swojej przyszłości.

    Badanie PwC wskazuje, że blisko 28 proc. młodych szuka na rynku pracy stażu w niepełnym wymiarze godzin, aby móc połączyć go ze studiami. Kolejne 8 proc. najchętniej podjęłoby staż w pełnym wymiarze. Części z nich takie możliwości stworzy Kariera Jutra – największy w Polsce, bezpłatny program szkoleniowo-stażowy z obszaru kompetencji cyfrowych, który jest wspólną inicjatywą sektora publicznego, prywatnego, naukowego i biznesowego. W projekcie, który właśnie wystartował, uczestniczą NASK – Państwowy Instytut Badawczy, warszawska Szkoła Główna Handlowa, Google Polska, Centrum GovTech oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

    W ramach tej współpracy 8 tys. młodych osób do 30. roku życia otrzyma możliwość ukończenia szkoleń przygotowanych przez ekspertów marketingu internetowego. Projekt Umiejętności Jutra pomoże im rozwijać karierę związaną właśnie z tą perspektywiczną branżą. Szkolenia potrwają od kwietnia do lipca i będą się skupiały na praktycznych umiejętnościach. Następnie 1,2 tys. wybranych uczestników szkoleń przygotowanych przez Google i SGH otrzyma ofertę płatnego stażu w polskich MŚP, gdzie będą mieli szansę wdrażania narzędzi cyfrowych w celu zwiększania ich obecności online. Dzięki programowi stażowemu zyskają szansę na rozwój nabytych kompetencji i dalszy rozwój kariery. Z kolei przedsiębiorstwa zyskają profesjonalną pomoc w transformacji cyfrowej.

    – Chcemy dać młodym ludziom takie możliwości, aby zostawali w Polsce, nie wyjeżdżali i nie szukali możliwości rozwoju w innych krajach, bo Polska naprawdę te możliwości daje – mówi minister.

    Program jest skierowany do młodych Polaków, których sytuacja na rynku pracy jest szczególnie trudna. Preferencyjny dostęp do staży będą miały m.in. osoby z niepełnosprawnościami, zamieszkujące w mniejszych ośrodkach miejskich i na wsiach, a także osoby, które straciły zatrudnienie w czasie pandemii. Projekt będzie również w pełni otwarty dla młodych ludzi z Ukrainy, którzy uciekli do Polski przed toczącą się wojną. Dzięki specjalnie przygotowanej ścieżce w języku ukraińskim będą mogli oni zdobyć nowy zawód.

    Kariera Jutra będzie możliwa dzięki dofinansowaniu w kwocie 13 mln zł z Europejskiego Funduszu Społecznego i Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014–2020. Jak wskazuje MFiPR, podobne inicjatywy były już finansowane ze środków EFS we Włoszech i Grecji, gdzie cieszyły się dużą popularnością.

    – Z pewnością będziemy kładli duży nacisk na dalszy rozwój osób chcących się rozwijać, ale również na to, aby tym osobom, które korzystają z funduszy europejskich, umożliwić pozyskanie środków finansowych i wsparcia na samorozwój, funkcjonowanie na rynku pracy. Trzeba też pamiętać, że nowa perspektywa finansowa jeszcze się nie rozpoczęła, cały czas prowadzimy rozmowy i myślę, że te środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, które były dotychczas wykorzystywane, będą również brane pod uwagę i będą mogły procentować w przyszłości – mówi Grzegorz Puda.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.