Mówi: | Michał Mierzejewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Philip Morris Polska |
Polski oddział Philip Morris koordynuje globalną pomoc humanitarną koncernu dla Ukrainy. Do Polski trafiła większość ewakuowanych pracowników
W związku z rosyjską napaścią na Ukrainę w ciągu ostatnich tygodni z Rosji wycofują się setki zagranicznych firm, w tym globalni giganci i duże, rozpoznawalne marki. Teraz ma zamiar dołączyć do nich m.in. koncern tytoniowy Philip Morris International, któremu rosyjski rynek zapewniał dotąd ok. 6 proc. całkowitych przychodów netto. Koncern ograniczył już produkcję w Rosji, wygasił zaplanowane na tym rynku inwestycje oraz premiery produktów. W związku z zapowiedzianym zamiarem wyjścia z Rosji w kwietniu PMI ma przedstawić swoje zaktualizowane prognozy finansowe. Równocześnie koncern skupia się na prowadzonej na wielu polach pomocy humanitarnej dla Ukrainy, którą w dużej części koordynuje polski oddział firmy.
– W tej chwili skupiamy się na niesieniu pomocy humanitarnej Ukrainie. Robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby pomóc naszym sąsiadom. Zaczęliśmy od akcji ewakuacji naszych pracowników i ich rodzin z Ukrainy. Udało nam się pomóc ponad 900 osobom, z czego około 600 trafiło do Polski. Staramy się w tej chwili zapewnić im spokój, dach nad głową i wszystkie środki potrzebne do życia – mówi agencji Newseria Biznes Michał Mierzejewski, prezes zarządu Philip Morris Polska.
Firma przekazuje już pierwszą transzę pomocy humanitarnej na rzecz Ukrainy w wysokości 10 mln dol., czyli prawie 43 mln zł. Zasili ona pozarządowe organizacje humanitarne, również te działające w Polsce.
– Ta pomoc będzie przeznaczona dla osób mieszkających w Ukrainie, ale także tych, które uciekają z niej przed wojną – zapowiada Michał Mierzejewski.
Kilka dni po wybuchu wojny w ramach globalnej inicjatywy „Projects with a Heart” firma PMI otworzyła też specjalny fundusz humanitarny. W jego ramach podwaja każdą złotówkę wpłaconą przez pracowników na pomoc humanitarną Ukrainie. Pod koniec marca pracownicy firmy wpłacili już ponad 450 tys. dol. (blisko 2 mln zł), a koncern drugie tyle dołoży ze swej kieszeni.
– Wszyscy nasi pracownicy z całego świata mają możliwość wpłacania środków finansowych, które są przekazywane na działania humanitarne. Każda złotówka jest potem przez nas podwajana – podkreśla prezes zarządu Philip Morris Polska. – Setki, a nawet tysiące naszych pracowników rozpoczęło oddolny wolontariat pracowniczy i – jak większość Polaków – robili wszystko, co mogli, żeby pomóc osobom uciekającym z Ukrainy.
Znaczna część globalnych działań koncernu związanych z pomocą dla Ukrainy oraz darowiznami rzeczowymi jest koordynowana przez oddział Philip Morris na Polskę i kraje bałtyckie. W porozumieniu z organizacjami pozarządowymi polscy pracownicy zapewniają też bezpośrednie wsparcie dla uchodźców przybywających do Polski.
– Polska stała się takim hubem pomocy humanitarnej dla Ukrainy. Wspieramy w Polsce różne instytucje humanitarne, organizacje, które są wyspecjalizowane w niesieniu tej pomocy. Z Polski koordynujemy również pomoc finansową dla organizacji humanitarnych działających w innych krajach, np. w Mołdawii, Słowacji, Węgrzech i w Rumunii – mówi Michał Mierzejewski.
Globalny koncern po zapoczątkowanej 24 lutego br. rosyjskiej agresji na Ukrainę zapowiedział, że zamierza ograniczyć swoją działalność biznesową w Rosji i docelowo całkowicie opuścić tamtejszy rynek. Jak dotąd PMI zawiesił zaplanowane w Rosji inwestycje na ok. 150 mln dol. i wstrzymał produkcję szeregu wyrobów tytoniowych oferowanych na tym rynku. Zrezygnował też z zaplanowanych na ten rok premier, a przede wszystkim sztandarowego produktu firmy, czyli systemu podgrzewania tytoniu IQOS Iluma, którego debiut na rosyjskim rynku był zaplanowany na marzec br. Firma wzięła też odpowiedzialność za 3,2 tys. swoich pracowników w Rosji i nadal wypłaca im pensje.
Jak poinformował globalny koncern, rada nadzorcza Philip Morris International – w porozumieniu z zespołem zarządzającym – przygotowuje scenariusze wyjścia z rosyjskiego rynku. W 2021 roku odpowiadał on za ok. 6 proc. przychodów netto koncernu, a trafiało na niego blisko 10 proc. całkowitego wolumenu produktów firmy. Dlatego wyjście z Rosji oznacza też dla PMI konieczność aktualizacji swoich prognoz finansowych na ten rok. Mają one zostać przedstawione 21 kwietnia br. wraz z ogłoszeniem wyników finansowych firmy za I kwartał br.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.