Newsy

Rośnie świadomość ekologiczna dzieci. Należy je uczyć ochrony środowiska już w wieku przedszkolnym

2019-06-06  |  06:10
Mówi:Krzysztof Brabander, brand manager marki Persil

Krzysztof Choruży, Fun University

  • MP4
  • Podstawowych zagadnień związanych z dbałością o środowisko można uczyć dzieci już w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym –podkreślają eksperci marki Persil, która wystartowała z cyklem edukacyjnych warsztatów dotyczących ekologii w całej Polsce. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów ograniczenia zużycia wody i energii w domu jest pranie – w tym celu wystarczy obniżyć temperaturę i korzystać z nowoczesnych, bardziej wydajnych środków.

    – Bardzo ważne jest, żebyśmy na co dzień naszym zachowaniem pokazywali im, w jaki sposób dbać o środowisko: gasząc światło, wychodząc z pokoju, zakręcając wodę przy myciu zębów czy segregując śmieci. My osobiście nastawiamy pełne pranie i czekamy, aż pralka będzie pełna. Takie małe rzeczy rzeczywiście mają znaczenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Brabander, brand manager marki Persil.

    Jak podkreśla, proekologicznych zachowań można uczyć dzieci już od najmłodszych lat. Dlatego marka Persil rozpoczyna właśnie cykl eventów „Laboratorium Szopa Pracza”, które mają uświadamiać dzieci w kwestiach ekologii. Przewodnikiem najmłodszych jest sprytne zwierzątko, które edukuje najmłodszych na temat sprytnych sposobów ograniczenia zużycia wody i energii w domu – ze szczególnym uwzględnieniem procesu prania. Warsztaty w mobilnym laboratorium, zainaugurowane podczas Dnia Dziecka w Warszawie, odbędą się w nadchodzących tygodniach kilku największych miastach Polski.

    – Starajmy się, żeby od najmłodszych lat dzieci miały kontakt z działaniami proekologicznymi, żeby edukować je w zakresie dbania o środowisko – mówi Krzysztof Brabander – Zauważam to osobiście i widzimy to też jako społeczeństwo, że dzieci, wracając ze szkół czy przedszkoli, zadają coraz więcej pytań: jak dbać o środowisko, w jaki sposób segregować śmieci, co mogą zrobić same, żeby to środowisko jak najdłużej nam służyło.

    Podczas warsztatów dzieci będą mogły zajrzeć do wnętrza laboratorium Szopa Pracza i przekonać się m.in., jak powstaje tęczowa piana oraz dowiedzieć się czym jest zasada. Na uczestników będzie czekało kilka stanowisk, a na każdym z nich laboranci będą przeprowadzali angażujące doświadczenia i konkursy. Dla najwytrwalszych marka Persil przygotowała ekologiczne upominki oraz materiały edukacyjne, które umożliwią przeprowadzenie eksperymentów w domu.

    – Świadomość ekologiczna dzieci jest coraz większa. Jako prowadzący warsztaty właśnie wśród najmłodszych widzę, że z każdym rokiem ona rośnie. Już nawet w placówkach przedszkolnych widzimy, że dzieci potrafią segregować np. śmieci, wiedzą co i gdzie trzeba wrzucić, mają tę świadomość, że jednak powinniśmy dbać o to środowisko. Biorą przykład z nas, czyli z dorosłych, widzą nasze zachowania. My je również szkolimy i pokazujemy im te dobre proekologiczne zachowania – dodaje Krzysztof Choruży z Fun University.

    Jak podkreśla, już maluchy w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poprzez zabawę można uczyć podstawowych zagadnień związanych z ekologią i dbałością o środowisko. Podstawą są jednak dobre wzorce, obserwowanie na co dzień zachowań dorosłych, rodziców, którzy np. segregują odpady, nie korzystają z foliowych torebek i w trakcie zakupów wybierają biodegradowalne opakowania czy oszczędzają wodę.

    – Według Ryszarda Więckowskiego ciekawość świata jest podstawowym warunkiem efektywności edukacji środowiskowej. W związku z tym dzieci mają bardzo dużo pytań i my „Laboratorium Szopa Pracza” odpowiemy na kilka z nich – mówi Krzysztof Choruży z Fun University – Zapraszamy serdecznie na nasze warsztaty do laboratorium. Wzmagamy przede wszystkim ciekawość i radość świata oraz pokazujemy takie współdziałanie do działań ekologicznych. Bo oczywiście wiadomo, że w pojedynkę nie jesteśmy w stanie uratować naszej planety, do tego musimy się włączyć wszyscy.

    Persil od lat angażuje się w działania mające charakter edukacji proekologicznej. Na swojej stronie internetowej udostępnia specjalny kalkulator, który pozwala wyliczyć, z jakimi kosztami wiąże się cotygodniowe pranie i w jaki sposób korzystanie z prostych technik i innowacyjnych produktów może pomóc obniżyć przy tym ślad węglowy.

    – Nasi eksperci pracują nad tym, aby nasze pranie było nie tylko lśniące i czyste, lecz także jak najbardziej przyjazne środowisku. Wiemy, że produkcja żelu do prania zużywa około 50–60 proc. mniej energii niż produkcja proszku, dlatego właśnie wykorzystanie tego środka jest najbardziej przyjazne dla środowiska – mówi Krzysztof Brabander. – Możemy też obniżyć temperaturę prania, czyli prać nie w 40, ale w 30 stopniach. To powoduje, że znacząco zmniejszymy zużycie energii. Z drugiej strony, możemy używać skoncentrowanych środków piorących – nowoczesnych, tak jak kapsułki czy żele, które przez swoją produkcję, transport i późniejsze wykorzystanie już w samym praniu spowodują obniżone zużycie energii czy dwutlenku węgla.

    Długoterminowa strategia zrównoważonego rozwoju Henkel do 2030 roku zakłada, że do tego czasu procesy produkcyjne firmy powinny być już trzy razy bardziej wydajne niż obecnie

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.