Newsy

U co trzeciej Polki z rakiem piersi choroba rozwija się do postaci zaawansowanej. Kobiety te czują się wykluczone ze społeczeństwa

2018-07-25  |  06:20
Mówi:Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej

Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej

Małgorzata Dogoda, podopieczna Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej

  • MP4
  • Rak piersi co roku wykrywany jest w Polsce już u 18 tys. kobiet. U co trzeciej choroba rozwija się do postaci zaawansowanej. Pacjentki chcą o tym mówić głośno, bo – jak podkreślają – stają się dla społeczeństwa i systemu niewidzialne. Trzeba to podejście zmienić – apeluje Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej, tym bardziej że coraz częściej współczesna medycyna pozwala pacjentkom żyć z rakiem piersi jak z chorobą przewlekłą.

    – Nie jesteśmy nauczeni mówić o chorobach nowotworowych. Pacjentki mają problem z dotarciem do wiedzy, zwłaszcza do wiedzy rzetelnej, jest też  bariera w rozmawianiu z lekarzem, to lęk pacjentki, być może także lekarza – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem lepiej, organizator kampanii „BreastFit. Kobiecy biust, męska sprawa”.

    W Polsce rak piersi odpowiada za 21,9 proc zachorowań na nowotwory. Statystycznie każdego dnia raka piersi diagnozuje się u 47 kobiet. Około 17 tys. pacjentek rocznie poddawanych jest leczeniu, często bardzo inwazyjnemu, a 6 tys. z nich umiera – wynika z raportu „Rak piersi nie ma metryki”. Według Krajowego Rejestru Nowotworów jeszcze w 2000 roku rocznie stwierdzano ok. 11 tys. zachorowań, obecnie 17–18 tys. Raport „Niewidoczna kobieta” wskazuje, że do postaci zaawansowanej rak piersi rozwija się u ok. 30 proc. chorych. U około 10 proc. rozpoznawany jest, gdy choroba dała już przerzuty do innych narządów.

     Rak piersi dotyka w Polsce coraz młodsze kobiety, niejednokrotnie również w postaci zaawansowanej. Niestety, badania profilaktyczne u nas w kraju nie funkcjonują tak jak trzeba i pacjentki wciąż zgłaszają się do lekarza zbyt późno – wskazuje Anna Kupiecka.

    Choć nowotwory są drugą, po chorobach krążenia, najczęstszą przyczyną śmierci w Polsce, są wciąż tematem tabu. Diagnoza traktowana jest jak wyrok, zwłaszcza gdy rak rozpoznawany jest w postaci zaawansowanej. Tymczasem nowotwór dzięki szybkiej diagnostyce i nowoczesnym terapiom coraz częściej staje się chorobą przewlekłą.

    – Wciąż pokutuje takie postrzeganie choroby nowotworowej, tym bardziej jej postaci zaawansowanej, jako coś nieuleczalnego, trudnego, z czym już nic nie można zrobić. Kobiety, które zmagają się z chorobą zaawansowaną raka piersi, chcą żyć normalnie, żyją i pragną, aby była zachowana jakość ich życia – przekonuje Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe.

    Kobiety z diagnozą zaawansowanego raka piersi chcą być traktowane normalnie, funkcjonować w społeczeństwie jak wcześniej, często jednak są wykluczane z życia.

    – Pacjentki bardzo często nie chcą mówić o chorobie, bo nie chcą, aby ludzie inaczej je postrzegali. Nie chcą być postrzegane jako osoby, których już za chwilę nie będzie, które już nie mają prawa głosu. Współczesna medycyna daje coraz więcej szans i możliwości, aby kobiety z zaawansowanym nowotworem piersi wciąż zachowały swoje dotychczasowe życie – podkreśla Adrianna Sobol.

    – Kobiety chcą mówić o swojej chorobie głośno. To praca z głębokimi emocjami, bo diagnoza onkologiczna powala każdego, zwłaszcza, kiedy dowiadujemy się, że to jest zaawansowana postać choroby. Jest potrzebna pomoc dietetyka, rehabilitacja, pomoc wielu ludzi, tylko aby pacjentka mogła żyć poprawnie, jest potrzeba rozmawiania o raku, rozmawiania szeroko, również w mediach, bez obaw – tłumaczy Anna Kupiecka.

    Chore potrzebują wsparcia rodziny i przyjaciół. Szczególnie ważna rola spoczywa na partnerach, którzy często motywują do dalszej walki, i znajomych.

    – Trzeba szukać wsparcia wśród osób, z którymi jesteśmy. Na pewno znajdą się wokół nas ludzie, którym możemy zaufać. Mam takie osoby i one dają bardzo dużo siły. Gdy choroba powróciła, stałam się bardziej świadomym i wymagającym pacjentem, zgłębiam wiedzę, wiem, czego mogę oczekiwać. Staram się wyciągnąć z procesu leczenia jak najwięcej – mówi Małgorzata Dogoda, podopieczna Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

    Trzecia edycja kampanii edukacyjnej „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, która właśnie wystartowała, ma poszerzyć wiedzę o zaawansowanej postaci raka i o tym, jak pomóc takim chorym.

    – Naszą kampanię kierujemy do ogółu społeczeństwa, do mediów, decydentów, a przede wszystkim do pacjentek i ich bliskich. W tym roku startujemy spotem edukacyjnym, w którym możemy pokazać, jak wygląda życie pacjentek, które w tej chwili się leczą, co jest dla nich ważne. Wierzę, że emisja tego spotu sprawi, że zdrowi ludzie zauważą, że jest coś do zrobienia, że trzeba coś poprawić, że nie da się tego dłużej zatajać, te kobiety nie mogą być niewidzialne – podkreśla Anna Kupiecka.

    Trzecia edycja kampanii objęta została wyłącznym Patronatem Honorowym przez Małżonkę Prezydenta RP Agatę Kornhauser-Dudę. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.