Newsy

Z powodu podrabianych alkoholi Polska traci 2,8 tys. miejsc pracy. Utracone wpływy z akcyzy sięgają 47 mln euro rocznie

2016-10-03  |  06:45
Mówi:Nathan Wajsman
Funkcja:główny ekonomista
Firma:Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)
  • MP4
  • Budżet Polski traci rocznie 47 mln euro tylko z tytułu niezapłaconej akcyzy za podrabiane wyroby spirytusowe i wina – wynika z danych Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Łączne straty bezpośrednie i pośrednie polskiej gospodarki z powodu produkcji na czarnym rynku sięgają 141 mln euro w skali roku. Cierpią na tym nie tylko legalni producenci, lecz także powiązane branże, np. rolnictwo i przemysł spożywczy.

    – Straty budżetowe na poziomie unijnym wynoszą mniej więcej 1,2 mld euro. Na to składają się niezapłacone podatki dochodowe, VAT i akcyza – mówi agencji Newseria Biznes Nathan Wajsman, główny ekonomista Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). – W Polsce utracone wpływy z akcyzy wynoszą 47 mln euro.

    Dwukrotnie więcej z tego tytułu traci Hiszpania (90 mln euro rocznie). We Francji utracone wpływy z akcyzy wynoszą 100 mln euro, a w Niemczech – 65 mln euro.

    Eksperci oceniają, że wysokie koszty procederu ponoszą legalni producenci alkoholi – łącznie 1,3 mld euro rocznie. Straty sięgają 4,4 proc. wartości legalnej sprzedaży napojów spirytusowych i 2,3 proc. sprzedaży wina.

    – Oprócz tego są jeszcze straty pośrednie, to znaczy straty w innych branżach niż alkoholowa, które wynoszą jeszcze więcej – 1,7 mld euro. Więc w sumie mamy 3 mld euro na poziomie unijnym – dodaje Wajsman.

    W polskiej gospodarce łączne straty szacowane są na 141 mln euro, w tym 69 euro to bezpośrednie straty w sprzedaży.

    Legalni producenci tracą na sprzedaży, więc zatrudniają mniej osób. Eksperci EUIPO oszacowali, że w całej UE w samej branży wyrobów spirytusowych i win ubytek miejsc pracy wynosi 4,8 tys. stanowisk. Cierpi na tym również rolnictwo (8,6 tys.) i przemysł spożywczy (1,3 tys.).

    – Na poziomie unijnym straty wynoszą mniej więcej 23,3 tys. miejsc pracy, a w polskiej gospodarce blisko 2,8 tys. Polska gospodarka jest w Unii Europejskiej po Hiszpanii drugą gospodarką najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem – podkreśla Wajsman.

    Nathan Wajsman dodaje, że proceder dotyczy przede wszystkim produktów markowych (np. lepsze wina, droższe gatunki whisky), chociaż pewien udział ma tutaj także produkcja zwykłego bimbru.

    EUIPO jest zdecentralizowaną agencją UE z siedzibą w Alicante w Hiszpanii. Zapewnia ochronę własności intelektualnej we wszystkich 28 państwach członkowskich UE, zarządzając rejestracją znaku towarowego Unii Europejskiej i zarejestrowanego wzoru wspólnotowego. Do dnia 23 marca 2016 r. EUIPO działało pod nazwą Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (UHRW).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.