Newsy

Zmienia się rola kobiet w nowych technologiach. Widać to także w Polsce

2018-11-05  |  06:15
Mówi:dr Bianka Siwińska
Funkcja:dyrektor zarządzająca
Firma:Fundacja Edukacyjna Perspektywy
  • MP4
  • W Polsce na 1,2 mln naukowców i inżynierów 600 tys. to kobiety. Jak pokazuje raport „Kobiety w IT i TECH 2018”, na tle innych krajów wypadamy bardzo dobrze. W całej Europie wśród 17 mln inżynierów i naukowców 7 mln to kobiety. Szacuje się, że włączenie większej liczby kobiet, pobudziłoby znacząco ten rynek, który cierpi na brak wykwalifikowanych pracowników.

    – Kobiety mogą bardzo dużo dać tej branży, mogą ją wzbogacić ilościowo, a niedobór specjalistów, ekspertów czy po prostu pracowników w branży IT jest bardzo dotkliwy, na każdym odcinku, na odcinku jednej firmy, całego państwa, Europy i świata. Po drugie wydaje się, że kobiety mają pewien specyficzny potencjał społeczny i bardzo odpowiedzialnie myślą o przyszłości świata, o swojej przyszłości, o swoim otoczeniu, więc jeżeli one będą mocniej zaangażowane w ten odcinek tworzenia rozwiązań pewnych problemów cywilizacji za pomocą technologii, to być może ten świat będzie zmierzał też w trochę lepszym kierunku niż dotychczas – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Biznes dr Bianka Siwińska, dyrektor zarządzająca Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.

    Jak pokazuje „Raport Women in IT”, 53 proc. pracownic firm IT w Polsce uważa, że kobiecie jest trudniej niż mężczyźnie poradzić sobie w tej branży. Jako najważniejszy powód gorszych perspektyw podają one panujące stereotypy i przekonanie o tradycyjnych rolach społecznych kobiet. Połowa pracowniczek IT uważa, że mężczyźni osiągają wyższe wynagrodzenie za tę samą pracę.

    Według raportu „Kobiety w IT i TECH 2018” tylko w Europie w branży brakuje miliona specjalistów. Jak podaje Komisja Europejska, tylko dzięki kobietom PKB ma szansę rosnąć o 16 mld euro rocznie.

    – Rynek pracy bardzo potrzebuje kobiet, czeka na nie i bardzo cieszy się każdą inżynierką, a programistki wręcz są rozchwytywane na pniu, natomiast też jest zjawisko dyskryminacji w branży. Często widać, dziewczyny same o tym mówią, że cały czas są traktowane dziwnie, że otoczenie bardzo zmaskulinizowane w pewien sposób działa nie przygnębiająco, 53 proc. dziewczyn według raportu odczuwa pewną dyskryminację w miejscu swojej pracy, dziewczyn, które pracują w IT – dodaje dr Bianka Siwińska.

    Udział kobiet wśród studentów kierunków informatycznych w Polsce wynosi 14,3 proc. Wzrósł on w stosunku do roku poprzedniego o jedną ósmą. Jest to historycznie największy wzrost w tej dziedzinie. Co ważne, liczba studentek informatyki rośnie w tej chwili dwa razy szybciej niż studentów płci męskiej. Zainteresowanie tym obszarem wśród młodych Polek najwyraźniej się zwiększa. Rodzi się trend, który za kilka lat będzie miał wpływ na rynek pracy w nowych technologiach w Polsce.

    – Przede wszystkim obecnie cały świat się cyfryzuje i zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze IT, obszarze informatyki, telekomunikacji jest olbrzymie i nie jesteśmy w stanie go zaspokoić, dlatego tak ważne jest, żeby potencjał połowy społeczeństwa, jakim są kobiety, uruchamiać. Tu już nie chodzi o płeć, tylko chodzi o to, żeby więcej zdolnych ludzi w tych obszarach działało. W tym momencie w Polsce brakuje nam 50 tys. specjalistów, w Europie 1 mln specjalistów, a do roku 2050 w Europie powstanie kilka milionów nowych miejsc pracy w tym obszarze, dlatego nie możemy sobie pozwolić na to, żeby lekceważyć i nie używać potencjału kobiet w tym segmencie rynku.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.