Newsy

Prof. Opolski: Węgry zostaną rzucone na kolana

2012-01-11  |  15:30
Wszystkie newsy
Mówi:Prof. Krzysztof Opolski
Funkcja:Ekonomista
Firma:Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego

Węgierscy negocjatorzy są już w Waszyngtonie i rozmawiają z MFW o linii kredytowej. I choć szefowa Funduszu Christine Lagarde zapowiedziała, że nie będzie szła w rozmowach na kompromis, to Węgrzy są gotowi na daleko idące ustępstwa.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy domaga się m.in. wycofania zmian w strukturze banku centralnego, które według Europejskiego Banku Centralnego ograniczają niezależność Narodowego Banku Węgier.

- Węgrzy nie mają już zbytniego wyboru. Pytanie dość istotne, jak dalece premier Orban zgodzi się wycofać propozycje dotyczące zmiany w składzie banku centralnego i jego niezależności - zastanawia się ekonomista prof. Krzysztof Opolski.

Orban już zapowiedział, że zgodzi się na wszystkie warunki, które podyktuje MFW. Zdaniem profesora Opolskiego na to czekały rynki. Było to widać po natychmiastowej reakcji. Niedawno rentowność obligacji węgierskich zbliżała się do 11 proc. Po deklaracji premiera oprocentowanie spadło poniżej 10 proc.

- Konkluzja jest prosta: linia kredytowa zostanie uruchomiona pod warunkiem daleko idących i drastycznych oszczędności budżetowych – podsumowuje profesor Opolski.

Zdaniem ekonomisty to bardzo ciekawa sytuacja, nawet socjologiczna. Węgry próbowały stać się krajem niezależnym od polityki Unii Europejskiej. Chciały udowodnić, że jest to możliwe.

- Jeżeli im by się to udało na pewno tą drogą chciałyby pójść inne europejskie kraje – tłumaczy profesor Opolski.

W związku z tym Węgry zaczęły przeszkadzać koncepcji Europy. Dlatego zdaniem ekonomisty Węgry dostaną od MFW pieniądze, choćby po to, by upokorzyć rząd Viktora Orbana.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Ochrona środowiska

Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Handel

Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

Problemy społeczne

Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

Handel

Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.