Newsy

Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę

2025-01-30  |  06:30

W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.

– Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę, ponad dwa razy więcej niż dotychczasowa, wpłynęła więc na zwiększenie o jedną trzecią zdolności produkcyjnych w Elblągu – mówi agencji Newseria Tomasz Klima, production & supply chain director w Grupie Żywiec.

Nowa instalacja pozwoli na produkcję wszystkich wariantów puszek: o pojemności 330 ml, 500 ml i 550 ml, foliowanych w 4-, 6-, 8- i 12-paki. Dzięki rozwiązaniom technologicznym browar będzie nie tylko bardziej efektywny, ale i ekologiczny. W skład instalacji linii puszkowej wchodzą m.in. jednopoziomowy pasteryzator tunelowy o niskiej konsumpcji wody i energii, silniki elektryczne najwyższej klasy energooszczędności oraz niskiej konsumpcji sprężonego powietrza i CO2. Nowa linia zużywa więc mniej wody i energii elektrycznej, obniżając ślad węglowy zakładu. Z kolei oszczędność zużycia ciepła w porównaniu do poprzedniej linii wyniesie w przeliczeniu 130 t węgla.

– Ciepło zaoszczędzone przy transferze ze starej linii na nową pozwoliłoby na ogrzanie średniej wielkości osiedla mieszkaniowego – wyjaśnia Tomasz Klima.

Browar w Elblągu warzy łącznie 12 różnych marek piwa, co pokazuje ewolucję od monobrowaru do multimarkowego zakładu. Na przestrzeni lat zgromadził wiele wyróżnień, w tym Srebrną Nagrodę TPM (Total Productive Management) za efektywne zarządzanie i wykorzystanie maszyn i urządzeń w produkcji.

– Znaleźliśmy się w wyróżnionym gronie 10 browarów w Europie. To uznanie wysokiego poziomu dojrzałości pracy w TPM. To filozofia pracy, która zwiększa produktywność zakładu, zmniejsza zużycie energii i przez to bardzo pozytywnie wpływa na środowisko, dzięki czemu skorzystał na tym nie tylko browar, ale również całe miasto – dodaje ekspert Grupy Żywiec.

Grupa planuje dalsze inwestycje w browarach w Żywcu, Elblągu, Warce i Namysłowie, aby zbudować nowoczesny, zaawansowany technologicznie i elastyczny łańcuch dostaw. Inwestycje mają wspierać transformację spółki w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz jeszcze lepiej odpowiadać na zmieniający się rynek.

– Sposób, w jaki browary ze sobą współpracują i w jaki się wspierają, pozwala nam na lepsze wykorzystanie zasobów odnawialnych i realizowanie przełomowych inicjatyw w zakresie zmniejszania naszego oddziaływania na środowisko. Efektywna współpraca naszych browarów pozwala nam na zwiększenie siły naszych marek, a przez to poprawę ich widoczności na rynku – tłumaczy Tomasz Klima.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.