Newsy

Energa musi zainwestować w 2,5 mln inteligentnych liczników. Na razie rozpoczęła wymianę u 100 tys. odbiorców

2012-10-29  |  06:15
Mówi:Rafał Czyżewski
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Energa Operator
  • MP4

    Lawinowy wzrost liczby osób inwestujących w odnawialne źródła energii ma przynieść zielona ustawa. Dzięki zniesieniu barier w przyłączaniu małych wiatraków czy paneli fotowoltaicznych do sieci dystrybucyjnej, a także finansowemu wsparciu, niemal każdy właściciel domu będzie mógł mieć własne źródło energii i na nim zarobić. To sprawia, że dostawcy prądu już dziś muszą przygotowywać się do zarządzania siecią, by nie doszło np. do przerw w dostawach prądu. Stąd konieczność wprowadzania tzw. inteligentnych liczników.

      – Wszystko zależy od poziomu wsparcia, które będzie zapisane w ostatecznej wersji ustawy, a z drugiej strony od tego, jak szybko spadać będzie cena technologii – fotowoltaiki czy małych wiatraków – która będzie służyła nam do produkcji energii z tego typu źródeł – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Rafał Czyżewski, prezes Energa Operator. – To stwarza zupełnie nowe wyzwania dla takiej firmy jak nasza, która musi się już zacząć przygotowywać do zarządzania tymi źródłami.

    Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii zapowiada zniesienie wszelkich barier administracyjnych związanych z przyłączaniem tzw. mikroźródeł do sieci dystrybucyjnej oraz stworzenie mechanizmów wsparcia dla realizacji tego typu inwestycji.

    Zdaniem Rafała Czyżewskiego może to spowodować lawinowy wzrost zainteresowania przyłączeniami. Stąd konieczność rozwoju inteligentnych sieci mających pomóc w zintegrowaniu tego typu źródeł z systemem Energi Operator.

     – Skala problemu jest naprawdę duża i trudności z tym mają również firmy, które już dawno temu rozpoczęły tę drogę – tłumaczy Rafał Czyżewski. – Pierwszym krokiem w kierunku budowy sieci inteligentnej jest inteligentne opomiarowanie. Jako pierwsi w Polsce rozpoczęliśmy na dużą skalę wymianę liczników na inteligentne. Realizujemy pierwszy etap, który obejmuje 100 tysięcy odbiorców. Łącznie w naszej sieci funkcjonuje 2,5 mln klientów, więc to jest dopiero początek drogi.

    Ma to zapobiec ewentualnym zakłóceniom pracy sieci dystrybucyjnej i pogorszeniu parametrów związanych z napięciem dla innych odbiorców przyłączonych do niej. Jak podkreśla prezes Energi Operator, liczniki inteligentne są fundamentem dla rozwoju sieci inteligentnych.

     – Trudno nam wyobrazić sobie możliwość funkcjonowania tego rozproszonego wytwarzania energii w oparciu o mikroźródła, jeżeli nie będziemy mogli pozyskiwać informacji i komunikować się z tym źródłem poprzez licznik inteligentny, który ma być montowany u odbiorców – podsumowuje Rafał Czyżewski. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.