Newsy

Indesit chce zwiększyć sprzedaż w naszym kraju. Wielkość produkcji zależy jednak od rynków europejskich

2014-08-07  |  06:40
Mówi:Lorenzo Fiorani
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Indesit Company w Polsce
  • MP4
  • Indesit zamierza zwiększać sprzedaż produktów AGD w Polsce. Włoska firma ma w naszym kraju sześć zakładów produkcyjnych i choć większość produktów trafia na eksport, to również na polskim rynku od trzech lat notuje wzrosty. Zwiększenie produkcji zależy przede wszystkim od sytuacji międzynarodowej.

    Wzrost produkcji jest powiązany ze sprzedażą w innych krajach. Nie mogę oszacować, ile sprzedamy w drugiej połowie roku w innych krajach. W Europie w dalszym ciągu mamy zbyt niepewną sytuację, by prognozować przyszłość – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Lorenzo Fiorani, dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.

    Indesit jest szóstym graczem pod względem sprzedaży produktów AGD w Polsce, ale jest liderem pod względem produkcji w naszym kraju. Spółka planuje dalej zwiększać sprzedaż, która rośnie nieprzerwanie od trzech lat. Trudniej jednak prognozować wielkość produkcji Indesitu w naszym kraju. Z uwagi na to, że ponad 80 proc. produkcji trafia na eksport, polskie zakłady spółki zależą od sytuacji gospodarczej w Europie.

    Jak dodaje Fiorani, koniunktura jest wciąż niepewna. Dodatkową nerwowość na rynkach wprowadziła sytuacja na Wschodzie. Wahają się kursy walutowe, m.in. tureckiej liry, która od sierpnia ubiegłego roku do stycznia br. najpierw straciła wobec euro ok. 20 proc., by od początku roku zyskać ponad 12 proc. Jeszcze bardziej osłabiła się ukraińska hrywna, która od początku roku straciła wobec euro niemal 28 proc.

    Fiorani dodaje, że o lokalizacji zakładów produkcyjnych Indesitu w Polsce zadecydowały częściowo korzyści związane z działalnością specjalnych stref ekonomicznych. Zapewnia on jednak, że nie był to jedyny czynnik.

    Decyzję podjęliśmy wiele lat wcześniej, w tym roku obchodzimy 15. rocznicę otwarcia naszych pierwszych zakładów w Polsce. Decyzja zapadła po uwzględnieniu wielu czynników. Istotne były nie tylko niskie koszty pracy, zachęty związane ze specjalnymi strefami ekonomicznymi, lecz także pozycja geograficzna Polski w Europie i jakości produkcji, jaką możemy tu uzyskać – podkreśla Fiorani. ‒ Na pewno specjalne strefy ekonomiczne są sposobem na zachęcenie inwestorów. Mają istotne znaczenie dla zwiększania zatrudnienia w kraju, a tym samym dla wzrostu PKB  dodaje.

    Indesit jest obecny w Polsce już 15 lat. Pierwszy zakład włoskiej firmy w naszym kraju rozpoczął działalność we wrześniu 1999 r. w Łodzi. Kolejne były uruchamiane w 2004 r. (fabryka lodówek w Łodzi), 2008 r. (fabryki pralek oraz zmywarek w Radomsku) i 2012 r. (linie produkcyjne okapów oraz komponentów plastikowych w Łodzi).

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.