Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM: chcemy zwiększyć zaangażowanie w srebro
Polski koncern liderem na światowym rynku srebra. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 1 260 ton surowca, dzięki czemu awansowała z 3. na 1. pozycję rankingu World Silver Survey 2011. – Satysfakcja jest tym większa, że srebro jest istotnym, ale niedocenianym elementem, jeśli chodzi o wycenę spółki – mówi prezes KGHM, Herbert Wirth.
Jak przyznaje prezes koncernu taki awans jest dużym zaskoczeniem
– Przeskoczenie z pozycji trzeciej na pierwszą to jest głęboka satysfakcja. Jest ona związana z tym, że srebro jako metal uboczny jest tak istotnym, a być może w ogóle niedocenianym elementem, jeśli chodzi o wycenę naszego podmiotu – podkreśla Herbert Wirth.
W ubiegłym roku produkcja metalu przez polski koncern wzrosła o 99 ton, czyli 8,5 proc. Dzięki temu wyprzedziła dotychczasowych rywali, czyli BHP Billiton i Fresnillo.
– Srebro staje się coraz bardziej metalem finansowym i może to dla KGHM-u mieć istotne znaczenie w postrzeganiu stabilności finansowej firm – prognozuje prezes spółki.
Dlatego podkreśla, że KGHM zamierza zwiększyć zaangażowanie w srebro.
– To jest jeden z celów strategicznych. Jednak nadal traktujemy ten metal jako metal uboczny przy głównym metalu, jakim jest miedź. Szukamy takich złóż, które poza miedzią mają inne pierwiastki, w przypadku Sierra Gorda to molibden czy w przypadku innych złóż jest to srebro – mówi Herbert Wirth.
Od początku 2004 roku ceny srebra na rynkach światowych wzrosły o ponad 500 proc. Teraz uncja srebra kosztuje ponad 30 dolarów, ale w maju ubiegłego roku cena przekroczyła 48 dolarów.
Według tegorocznego zestawienia producentów srebra Polska awansowała o dwie pozycje na 6. miejsce, wyprzedzając Rosję i Boliwię.
Czytaj także
- 2025-08-12: Cezary Pazura: W serialu „Czarna śmierć” gram specjalistę chorób zakaźnych. Prywatnie nigdy nie lekceważę problemów zdrowotnych i zawsze oddaję się w ręce autorytetów medycznych
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-18: UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.