Mówi: | Andrzej Krzemiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKO Leasing |
Małe i średnie firmy coraz chętniej inwestują w leasing maszyn i urządzeń. Mogą na ten cel pozyskać unijne wsparcie
W ciągu trzech kwartałów tego roku branża leasingowa zanotowała dynamiczny wzrost, który wyniósł 18,7 proc. rok do roku – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Niezmiennie najpopularniejszym aktywem finansowanym przez branżę leasingową są samochody do 3,5 tony, które stanowią 46 proc. rynku. Coraz szybciej rośnie jednak znaczenie leasingu w finansowaniu zakupu maszyn i urządzeń. Dynamika wzrostu PKO Leasing w tym segmencie oscyluje wokół 30 proc. Dodatkowo małe i średnie firmy mogą liczyć na wsparcie unijne w inwestycjach z tego obszaru.
– Przez pierwsze trzy kwartały 2018 roku branża leasingowa urosła o ponad 18 proc., finansując ponad 58 mld zł za pomocą produktów leasingowych i pożyczkowych. Sektor maszyn i urządzeń jest coraz ważniejszy, stanowi blisko 26 proc. całości portfela. Finansowanie tego segmentu wyniosło blisko 15 mld zł, co stanowi ponad 18-proc. wzrost. Jest to obszar, który w moim przekonaniu będzie rósł jeszcze w najbliższych latach – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Krzemiński, Prezes Zarządu PKO Leasing.
PKO Leasing ma 11,4 proc. udziałów w rynku leasingu w Polsce. W trzech pierwszych kwartałach spółka sfinansowała aktywa na kwotę 6,6 mld zł. Za 44 proc. wartości portfela odpowiada segment samochodów do 3,5 tony – wartość nowych kontraktów zrealizowanych przez spółkę w tym obszarze osiągnęła wolumen blisko 3 mld zł. Firma prognozuje, że w IV kwartale br. dynamika w tym segmencie może być jeszcze wyższa niż dotychczas ze względu na nowe przepisy proponowane przez Ministerstwo Finansów oraz obostrzenia dotyczące nowych norm emisji spalin. Podobne oczekiwania ma też cały rynek. PKO Leasing wysunął się również na pozycję lidera w coraz silniejszym i szybko rosnącym segmencie maszyn i urządzeń.
– Segment maszyn i urządzeń jest w tym roku naszą dumą, bo już w I kwartale osiągnęliśmy pozycję nr 1 na rynku. Wzrastamy o ponad 31 proc., sfinansowaliśmy w formie leasingowej i pożyczkowej sprzęty za 1,7 mld zł. Jest to obszar, na który położyliśmy nacisk – mówi Andrzej Krzemiński.
W tym segmencie szczególnie intensywnie rozwijają się gałęzie produkcyjne, czyli sprzęt budowlany, maszyny poligraficzne, maszyny do produkcji tworzyw sztucznych oraz maszyny do obróbki metalu.
– Finansujemy leasingiem wszystko to, co ma stawkę amortyzacyjną, a zatem będą to maszyny rolne, produkcyjne, poligraficzne, maszyny do przetwórstwa żywności, bardzo szeroki zakres sprzętów służących do produkcji i świadczenia usług – mówi Prezes Zarządu PKO Leasing.
Spółka zamierza konsekwentnie realizować strategię, która zakłada nacisk na szybko rosnący segment MiU. Oferta PKO Leasing kierowana będzie przede wszystkim do przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy potrzebują szybkiego i elastycznego finansowania w tym obszarze. W tę strategię wpisuje się zawarta w październiku br. umowa z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym (EIF) i najnowszy produkt z gwarancjami unijnymi COSME2.
– Dotyczy on około 10 tys. podmiotów, którym będziemy mogli sfinansować różnego rodzaju sprzęty o łącznej wartości 1,5 mld zł. W tym programie nie finansujemy samochodów osobowych, ale wszystkie inne dobra inwestycyjne, m.in. samochody ciężarowe i dostawcze. Program jest o tyle istotny, że pozwala uzyskać finansowanie klientom, którzy startują ze swoją działalnością bądź jeszcze nie mają zdolności kredytowej. Finansowanie jest udostępniane do 1,5 mln zł na jedną umowę, bez wpłaty własnej, na preferencyjnych warunkach w ramach uproszczonej procedury. To naprawdę bardzo ciekawy element naszej oferty, doskonale pasujący do rosnącej pozycji PKO Leasing na rynku finansowania maszyn i urządzeń – podkreśla Andrzej Krzemiński.
Dzięki programowi COSME2 wzmocniona zostanie oferta w segmencie maszyn i urządzeń oraz transportu ciężkiego. Program COSME jest dla przedsiębiorców z sektora MŚP zatrudniających mniej niż 250 pracowników i uzyskujących przychody nieprzekraczające 50 mln euro rocznie. Z preferencyjnego finansowania będą mogli skorzystać zarówno rolnicy, transportowcy, jak i przedsiębiorcy budowlani czy usługodawcy. Największą zaletą tego rozwiązania jest wydłużony okres spłaty oraz obniżone wymagania dotyczące zabezpieczenia. Przedsiębiorcy mogą się również ubiegać o obniżenie do zera wstępnej opłaty leasingowej.
Czytaj także
- 2024-12-16: L. Kotecki (RPP): Dyskusje o obniżkach stóp procentowych mogą się rozpocząć w marcu 2025 roku. Pierwsze cięcia powinny być ostrożne
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-10: 95 proc. urządzeń do wapowania ma zniknąć z rynku. Tysiąc firm w Polsce będzie się musiało przebranżowić
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2025-01-10: Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.