Newsy

PKN Orlen wyemituje obligacje dla inwestorów indywidualnych o wartości 100-200 mln zł

2012-10-10  |  06:05
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. finansowych
Firma:PKN Orlen
  • MP4
    Jeszcze w tym roku PKN Orlen chce wyemitować kilkuletnie obligacje dla inwestorów indywidualnych. Spółka testowała już tę metodę finansowania wypuszczając obligacje skierowane do korporacji: ich nabywcami były głównie TFI i OFE. - Widzimy ogromny potencjał wśród indywidualnych inwestorów - twierdzi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych.

     - Planujemy poziom emisji rzędu 100-200 milionów złotych. Jeszcze uzgadniamy szczegóły. Potrzebujemy przygotować prospekt emisyjny. Potrwa to jeszcze kilka miesięcy. Nie chcę w tej chwili deklarować szczegółów tej emisji -
    mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria wiceprezes zarządu ds. finansowych.

    Dla PKN Orlen emisja obligacji to konieczność. Do 2016 roku spółka musi spłacić dług o wartości 3 mld złotych. A także wypracować nową formę refinansowania zadłużenia.

     - Obecne finansowanie PKN ORLEN jest w 90% procentach oparte o kredyty bankowe. Widzimy ogromny potencjał wśród indywidualnych inwestorów -
    wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.

    Według ostatnich danych, Polacy trzymają w postaci depozytów oszczędności rzędu 500 mld złotych oraz obligacja warte 10 mld złotych.

     - Ja myślę, że jest ogromna grupa ludzi, która przetrzymuje środki w bankach, w postaci depozytów, którzy szukają nowych możliwości inwestowania -
    twierdzi rozmówca Newserii. - Planujemy w ciągu kilku miesięcy taką emisję o mniejszym nominale, co pozwoli również osobom fizycznym takie obligacje nabywać.

    Obligacje mają być notowane na warszawskim rynku obligacji Catalyst. 

     - Sytuacja finansowa PKN ORLEN jest bardzo dobra. Mamy solidne fundamenty finansowe, także z punktu widzenia bezpieczeństwa finansowania w obligacje PKN ORLEN będzie to bardzo atrakcyjny instrument -
    ocenia wiceprezes zarządu PKN Orlen.

    Spółka przetestowała już ten sposób zdobywania środków. W lutym na rynku Catalyst pojawiło się 1,7 mln obligacji spółki o łącznej wartości nominalnej 170 mln złotych.

    - Wyemitowaliśmy w lutym obligacje korporacyjne, które zostały nabyte przez OFE oraz fundusze inwestycyjne -
    tłumaczy Jędrzejczyk.

    Orlen do promocji papierów planuje wykorzystać sieć ponad 1700 swoich stacji benzynowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Polityka

    Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

    Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.