Newsy

PKN Orlen wyemituje obligacje dla inwestorów indywidualnych o wartości 100-200 mln zł

2012-10-10  |  06:05
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. finansowych
Firma:PKN Orlen
  • MP4
    Jeszcze w tym roku PKN Orlen chce wyemitować kilkuletnie obligacje dla inwestorów indywidualnych. Spółka testowała już tę metodę finansowania wypuszczając obligacje skierowane do korporacji: ich nabywcami były głównie TFI i OFE. - Widzimy ogromny potencjał wśród indywidualnych inwestorów - twierdzi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych.

     - Planujemy poziom emisji rzędu 100-200 milionów złotych. Jeszcze uzgadniamy szczegóły. Potrzebujemy przygotować prospekt emisyjny. Potrwa to jeszcze kilka miesięcy. Nie chcę w tej chwili deklarować szczegółów tej emisji -
    mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria wiceprezes zarządu ds. finansowych.

    Dla PKN Orlen emisja obligacji to konieczność. Do 2016 roku spółka musi spłacić dług o wartości 3 mld złotych. A także wypracować nową formę refinansowania zadłużenia.

     - Obecne finansowanie PKN ORLEN jest w 90% procentach oparte o kredyty bankowe. Widzimy ogromny potencjał wśród indywidualnych inwestorów -
    wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.

    Według ostatnich danych, Polacy trzymają w postaci depozytów oszczędności rzędu 500 mld złotych oraz obligacja warte 10 mld złotych.

     - Ja myślę, że jest ogromna grupa ludzi, która przetrzymuje środki w bankach, w postaci depozytów, którzy szukają nowych możliwości inwestowania -
    twierdzi rozmówca Newserii. - Planujemy w ciągu kilku miesięcy taką emisję o mniejszym nominale, co pozwoli również osobom fizycznym takie obligacje nabywać.

    Obligacje mają być notowane na warszawskim rynku obligacji Catalyst. 

     - Sytuacja finansowa PKN ORLEN jest bardzo dobra. Mamy solidne fundamenty finansowe, także z punktu widzenia bezpieczeństwa finansowania w obligacje PKN ORLEN będzie to bardzo atrakcyjny instrument -
    ocenia wiceprezes zarządu PKN Orlen.

    Spółka przetestowała już ten sposób zdobywania środków. W lutym na rynku Catalyst pojawiło się 1,7 mln obligacji spółki o łącznej wartości nominalnej 170 mln złotych.

    - Wyemitowaliśmy w lutym obligacje korporacyjne, które zostały nabyte przez OFE oraz fundusze inwestycyjne -
    tłumaczy Jędrzejczyk.

    Orlen do promocji papierów planuje wykorzystać sieć ponad 1700 swoich stacji benzynowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.