Newsy

PZL-Świdnik opracował śmigłowiec wsparcia bojowego dla Polskich Sił Zbrojnych. Obecnie Wojska Lądowe wykorzystują W-3PL Głuszec

2016-05-27  |  06:55

Śmigłowiec W-3PL Głuszec, bojowa wersja sprawdzonego Sokoła, jest rezultatem współpracy między PZL-Świdnik, Polskimi Siłami Zbrojnymi a Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Obecnie jest on wykorzystywany przez polskie Wojska Lądowe. Maszyna wyposażona jest w nowoczesną awionikę i sprzęt, który znacząco zwiększa zdolności bojowe polskiego wojska.

PZL-Świdnik podczas 10. Międzynarodowej Wystawy AIR FAIR 2016 w Bydgoszczy zaprezentował śmigłowiec W-3PL Głuszec, który obecnie wykorzystywany jest przez 56. Bazę Lotniczą w Inowrocławiu.

To bardzo nowoczesny śmigłowiec odpowiadający światowym standardom. Mamy takie elementy jak semi glass cockpit, który ułatwia pilotowanie i zarządzanie w kokpicie, może być zintegrowany z różnymi rodzajami broni. To dowód na to, że jest to śmigłowiec, który może spełniać najwyższe wymagania stawiane przez siły zbrojne – mówi agencji Newseria Biznes Stanisław Wojtera, szef biura wydarzeń i komunikacji w PZL-Świdnik.

Śmigłowiec W-3PL Głuszec, zmodernizowana do wsparcia bojowego wersja śmigłowca Sokół, to efekt doświadczeń zdobytych przez Polskie Wojska Aeromobilne podczas działań bojowych w trakcie misji stabilizacyjnej w Iraku. Powstał dzięki współpracy między PZL-Świdnik, Polskimi Siłami Zbrojnymi a Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Mogą być na nim zainstalowane różne systemy uzbrojenia, które umożliwiają realizację różnych operacji, od wsparcia bojowego i ataku, przez misje poszukiwawczo-ratownicze, po transport żołnierzy.

Model, który prezentujemy w Bydgoszczy, na pewno nie jest wersją ostateczną. To śmigłowiec bardzo nowoczesny, a jednak cały czas pracujemy nad jego rozwojem – zaznacza Wojtera.

Cztery pierwsze Głuszce dostarczono Wojskom Lądowym pod koniec 2010 roku. PZL-Świdnik podpisał umowę na modernizację kolejnych czterech śmigłowców Sokół do wersji W-3PL. Jak wskazuje przedstawiciel producenta, w zakładzie trwają obecnie prace nad ukończeniem ostatniego z zamówionych śmigłowców.

Z tego, co wiemy, żołnierze są zadowoleni. Zgłaszają jeszcze pewne uwagi, my wprowadzamy poprawki, ale W-3PL Głuszec to niewątpliwie jeden z tych produktów, na które stawiamy. Uważamy, że może być naszą dumą, ale też przede wszystkim dobrze spełniać wymagania Polskich Sił Zbrojnych – ocenia Wojtera.

PZL-Świdnik został wyróżniony przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy, organizatora targów w Bydgoszczy, za osiągnięcia w dziedzinie lotnictwa wojskowego i cywilnego oraz profesjonalne przygotowanie stoisk wystawowych i kompleksową prezentację firmy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.