Mówi: | Marek Krzykowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | International Paper Kwidzyn |
Rozwój rozwiązań IT napędza krajowy rynek papieru
Wbrew pozorom rozwój rozwiązań informatycznych nie zaszkodził branży papierniczej, tylko stał się dla niej szansą. Polski rynek papieru jest w dobrej kondycji. Zakłady działające w Polsce obsługują klientów praktycznie z całej Europy i czekają na unormowanie sytuacji na Wschodzie, co pozwoli im rosnąć jeszcze szybciej.
– Krajowy rynek papieru bardzo dobrze się rozwija i jest bardzo kompleksowy – zauważa w rozmowie z agencją Informacyjną Newseria Biznes Marek Krzykowski, prezes zarządu spółki International Paper Kwidzyn, jednego z liderów rynku. – Polska naturalna przedsiębiorczość powoduje, że obserwujemy fantastyczny rozwój poligrafii. Kraj stał się potentatem tej branży. Wielu poligrafów przeniosło swoją działalność z Francji czy Niemiec nad Wisłę. Obsługujemy praktycznie cały rynek europejski i więcej.
Branża czeka na wygaśnięcie konfliktu na Ukrainie, bo to otworzyłoby przed nią perspektywiczny rynek wschodni. Jak podkreśla Krzykowski, przewagą Polski są innowacyjne rozwiązania i nowoczesne technologie stosowane w przemyśle.
Jak wynika z danych Stowarzyszenia Papierników Polskich, w 2013 roku wyprodukowano w Polsce ponad 4 tys. ton papieru i tektury. Za granicę trafiło ponad 35 tys. ton tych produktów oraz wyrobów z papieru i tektury, a także papieru zadrukowanego.
Krzykowski wyjaśnia, że w ostatnich latach na rynku zaszło sporo zmian. Coraz większy nacisk kładzie się na na materiały opakowaniowe.
– Jeżeli nadal będzie rosła świadomość, że powinno się używać materiałów, które można poddawać recyklingowi, to będzie doskonale – uważa Marek Krzykowski. – Papier nadaje się do tego bardzo dobrze.
International Paper Kwidzyn w ubiegłym roku zainwestował blisko 300 mln zł w maszynę papierniczą do produkcji tektur powlekanych. Przeprowadzona modernizacja zwiększyła także możliwości wykańczalni papieru. Jak podała spółka w komunikacie, inwestycja oraz rozszerzona w jej wyniku oferta była wynikiem rosnącego zapotrzebowania na stosunkowo tanie i jednocześnie przyjazne środowisku opakowania.
– Chodziło nam nie tylko o to, by zwiększyć moce produkcyjne, lecz przede wszystkim o to, by poprawić jakość. Dziś wszystkie opakowania można zadrukowywać tak jak papiery drukowe. Rynek ciągle się rozwija – wyjaśniał prezes International Paper Kwidzyn w rozmowie podczas EKG w Katowicach.
Jego zdaniem rozwój rozwiązań informatycznych nie zaszkodził branży papierniczej w Polsce, ale stał się dla niej szansą na wzrosty. Chociaż jednostkowo użytkownicy zużywają coraz mniej papieru, na przykład do drukowania, łączne zapotrzebowanie pozostaje na stabilnym, stałym poziomie.
– Poza tym wszystkie urządzenia elektroniczne są pakowane, w związku z tym materiał opakowaniowy idzie razem z nimi – mówi Marek Krzykowski. – W przemyśle papierniczym innowacyjność to po prostu rzeczywistość. Inwestujemy z własnych środków i wprowadzamy bardzo innowacyjne technologie.
Czytaj także
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/platnosc-alexander-grey--8a5ej1-mmq-unsplash,w_274,_small.jpg)
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
![](https://www.newseria.pl/files/11111/afd-froelich-migranci-foto2,w_133,_small.jpg)
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bukowska-tomczak-alkohol-foto2,w_133,_small.jpg)
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.