Newsy

Trwają rozmowy resortu gospodarki z Fiatem o produkcji nowego modelu w Polsce. Decyzje najwcześniej pod koniec roku

2013-03-12  |  06:55

Resort gospodarki cały czas rozmawia z Fiatem o ściągnięciu produkcji nowych modeli do fabryki w Tychach i zapewnia, że "nie są to negocjacje bezowocne". Powodzenie tych rozmów zależy nie tylko od tego, jaki model biznesowy przyjmie włoski koncern, ale też od tego, jak Polska zachęci Włochów do większego zaangażowania w kraju. Nie ma mowy o dotacjach na poziomie konsumenckim, ale resort oferuje wsparcie doposażenia fabryk.

 – Nie mogę zdradzać szczegółów, ale nieprawdziwa jest informacja, że Włochy całkowicie nie są zainteresowane produkowaniem w tej fabryce. Jest oczywiście pytanie, jaki model rozwojowy przyjmie Fiat, ale nie chodzi tylko o Polskę, ale o cały świat – mówi Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

Trudności w rozmowach z Fiatem wynikają m.in. z tego, że producent koncentruje się na rynku amerykańskim. Dlatego trudniej jest przekonać koncern do tego, by produkował samochody w Europie. Antoniszyn-Klik podkreśla jednak, że wysoka jakość lub pomoc publiczna mogą wpłynąć na decyzję Fiata.

Resort gospodarki jednoznacznie wyklucza jednak dopłaty na poziomie konsumenckim, dzięki którym samochody mogłyby być tańsze. Jak podkreśla wiceminister, w Polsce produkowanych jest zbyt mało modeli. Niewykluczona jest jednak pomoc w doposażeniu fabryki przy wprowadzaniu nowych modeli.

Do tego Fiat korzysta od 1992 r. ze specjalnej pomocy międzynarodowej, udzielonej przez Ministerstwo Finansów.

 – Fiat nie korzysta z pomocy w ramach strefy ekonomicznej. To jest zupełnie inny pakiet pomocy, której już teraz nie udzielamy – wyjaśnia wiceminister gospodarki.

Decyzje dotyczące przyszłości polskiej fabryki Fiata zależą od strategii, którą pod koniec tego roku przyjmie włoski koncern. Dopiero wtedy będą znane jego priorytety. Jak przyznaje Antoniszyn-Klik, musimy liczyć na to, że w planach koncernu znajdzie się również Polska.

 – Na tym etapie Włosi nie oczekują od nas przyrzeczeń. Przede wszystkim nasze działania idą w kierunku utrzymywania dialogu z firmą, np. w sprawie ewentualnych zamiarów zwolnień, by – w razie takich planów – były przekazywane nam na czas, żebyśmy mogli zareagować – mówi wiceminister gospodarki w wywiadzie udzielonym Agencji Informacyjnej Newseria podczas targów CeBIT.

Szansą dla tyskiej fabryki może być produkcja modelu „500” nowej generacji. Polski zakład mógłby być jedynym na całym świecie, w którym będzie produkowany ten popularny samochód. Na razie to jednak jedynie spekulacje.

Równocześnie resort gospodarki podejmuje starania, by przyciągnąć innych inwestorów z branży. Chce ich zainteresować m.in. warszawskimi zakładami FSO, fabryką w Tychach i terenami w Lublinie. Według Ilony Antoniszyn-Klik przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy jednak uregulować sytuację prawną specjalnych stref ekonomicznych, bo to tymi terenami w największym stopniu interesują się potencjalni inwestorzy.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.