Mówi: | Olga Grygier-Siddons |
PwC: Wg prezesów firm sytuacja gospodarcza na świecie pogorszy się
28 proc. przedsiębiorców oczekuje, że ich dochody zdecydowanie wzrosną w tym roku - wynika z raportu "CEO Survey 2012" przygotowanego przez PwC. Blisko połowa widzi na to szanse, ale niewielkie. Co trzecia firma zamierza w tym roku zwiększyć zatrudnienie.
Według corocznego badania PwC nastroje przedsiębiorców pogorszyły się w porównaniu do ubiegłego roku.
- Większość prezesów globalnych i polskich uważa, że sytuacja gospodarcza na świecie pogorszy się w ciągu następnych 12 miesięcy - mówi prezes PwC w Polsce, Olga Grygier-Siddons.
Mimo to wierzą, że ich firmy poradzą sobie ze spowolnieniem gospodarczym.
- Gros prezesów globalnych uważa, że pomimo tych trudności gospodarczych poradzą sobie i oczekują, ze ich firmy będą osiągać wyższe przychody w tym roku. Ten optymizm jest niższy u naszych prezesów. Tylko 28 proc. ankietowanych uważa, że ich przychody będą rosnąć, co odbiega od tej średniej globalnej - przytacza wyniki raportu prezes PwC.
Polskich przedsiębiorców najbardziej niepokoi sytuacja w naszym najbliższym otoczeniu, czyli kryzys w strefie euro. Ponadto obawiają się dużych wahań kursowych na rynku walutowym oraz agresywnego działania konkurencji.
- Niepewność nie jest dobra dla biznesu. Nawet najgorsza pewność jest lepsza, bo prezesi, zarządy potrafią przygotować plan i poradzić z tym sobie. Dopóki niepewność będzie istniała, może być nam trudno - mówi Olga Grygier-Siddons.
Z raportu PwC wynika, że mimo niestabilnej sytuacji ponad połowa globalnych prezesów chce w tym roku zwiększyć zatrudnienie. W Polsce zamiar taki ma 30 proc. ankietowanych. Prawie tyle samo przedsiębiorców zapowiada redukcję zatrudnienia.
Zdaniem prezes PwC, pesymizm wśród prezesów może być jednak na wyrost.
- Bardzo dużo trudnych prac restrukturyzacyjnych i cięć kosztów zostało zrobionych przez firmy, również polskie. Bilanse polskich firm są bardzo mocne. Więc myślę, że te nastroje są dużo bardziej pesymistyczne niż realia - podkreśla Olga Grygier-Siddons.
Według badania PwC polskie i globalne firmy inaczej zamierzają radzić sobie z trudnościami gospodarczymi. Receptą na kryzys - według polskich prezesów - są cięcia kosztów. Światowi przedsiębiorcy szans dla swoich firm upatrują w zwiększonej aktywności: odkrywaniu nowych rynków, wprowadzaniu nowych usług czy produktów.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-03-19: Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2024-01-31: 85 proc. mokradeł i torfowisk w Polsce jest zdegradowanych. Na wdrożenie czeka strategia odbudowy takich obszarów
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-02-23: Polski rynek IT cierpi na niedobór specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Podnoszenie kompetencji cyfrowych kobiet mogłoby częściowo zaradzić tym brakom
- 2024-01-19: Rosnące koszty życia powodują coraz większą presję na wzrost wynagrodzeń. Inflacja i spowolnienie gospodarcze wśród największych globalnych wyzwań na najbliższe dwa lata
- 2024-01-17: Global Risks Report: Dezinformacja największym zagrożeniem w 2024 roku. Długoterminowym wyzwaniem wciąż pozostają zmiany klimatu
- 2024-01-17: Branża ochrony mierzy się ze wzrostem płacy minimalnej. Mimo rosnących stawek zmaga się także z niedoborem kadr
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.