Mówi: | Dariusz Grajda |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Koleje Mazowieckie |
Jeszcze miesiąc potrwa remont na trasie średnicowej w Warszawie. Koleje Mazowieckie: to największe utrudnienie, jakie tylko można sobie wyobrazić
Do końca sierpnia potra remont mostu średnicowego w Warszawie. Jego połowa wykorzystywana zwykle przez pociągi podmiejskie i regionalne jest zamknięta od końca czerwca. Remont torów był konieczny, bo pociągi mogły jeździć po moście z prędkością jedynie 40 km/h. Bez naprawy wkrótce musiałyby jeszcze bardziej zwolnić. Prace kosztujące ponad 9 mln zł pozwolą zwiększyć dozwolona prędkość wzrośnie do 60 km/h.
– Zamknięcie mostu średnicowego dla Kolei Mazowieckich to tak naprawdę przecięcie głównej żyły przepływu pociągów w sercu Mazowsza. Dla nas jest to największe utrudnienie, jakie tylko można sobie wyobrazić, ale nie tylko dla nas jako spółki, ale przede wszystkim dla podróżnych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
Zamknięcie połowy mostu średnicowego oznacza nie tylko ograniczenie przepustowości tego najważniejszego kolejowego mostu nad Wisłą w stolicy. Niemożliwy jest też przejazd pomiędzy stacją Warszawa Śródmieście a Warszawą Wschodnią. To podstawowa trasa pociągów Kolei Mazowieckich. Pociągi nie zatrzymują się na stacjach Warszawa Powiśle i Warszawa Stadion.
Koleje Mazowieckiego starają się minimalizować utrudnienia dla pasażerów. Część pociągów jeździ na skróconych trasach do i ze stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, a niektóre wykorzystują dalekobieżną część trasy średnicowej, kursując przez stację Warszawa Centralna.
– Honorujemy bilety wspólnie z SKM, Intercity i Przewozami Regionalnymi na przyśpieszonej linii, na drugiej nitce średnicy. Jest uruchomiona komunikacja zastępcza i są honorowane bilety Kolei Mazowieckich w liniach autobusowych i tramwajowych jadących wzdłuż Alei Jerozolimskich. Tam, gdzie jest to możliwe, zawsze staramy się uruchomić komunikację zastępczą – dodaje Grajda.
Prace mają potrwać do końca sierpnia. Grajda podkreśla, że nie ma żadnych informacji o ewentualnych opóźnieniach robót na moście. Ma nawet nadzieję, że zakończą się nawet nieco przed terminem.
– Bolejemy z tego powodu, że takie zamknięcia są, ale rozumiemy, że muszą się odbywać i oczywiście staramy się zrobić wszystko, by te utrudnienia były jak najmniej uciążliwe dla naszych podróżnych – zaznacza członek zarządu KM.
Zamknięcie podmiejskiej części mostu średnicowego to problem również dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Kursy pociągów tej spółki zostały skrócone i nie przekraczają Wisły. Przed remontem każdego dnia przez trasę średnicową kursowało ponad 150 pociągów KM i 40 pociągów SKM. Łącznie z innymi spółkami na obydwu nitkach trasy to ok. 800 pociągów na dobę. Remont podmiejskiej części to pierwszy etap prac – wiosną przyszłego roku planowana jest wymiana torów na części dalekobieżnej.
Czytaj także
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/headway-5qgiuubxkwm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
![](https://www.newseria.pl/files/11111/izdebski-awaria-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wiatraki-nowelizacja-2-foto2,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.