Newsy

Od dziś Warszawiacy tanio wypożyczą rowery miejskie. Rusza sezon.

2013-04-09  |  05:55
Mówi:Igor Krajnow
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:ZTM Warszawa
  • MP4

    W Warszawie rusza sezon rowerowy. Z 50 do 150 wzrośnie liczba stacji Veturilo, miejskiego systemu do wypożyczania rowerów. Przybędzie jednośladów, a wraz z nimi zapewne i użytkowników, których już w poprzednim sezonie było 50 tysięcy. Pojawią się też lepsze zabezpieczenia przed kradzieżami i dewastacją sprzętu. 

    System ruszył w Warszawie zaledwie rok temu i prężnie się rozwija. W tym sezonie pojawią się dodatkowe wypożyczalnie w Śródmieściu, na Bielanach i Ursynowie, a także na Pradze Północ, Pradze Południe, Ochocie, Woli, Mokotowie, Żoliborzu, Targówku i Białołęce.

     – Pojawi się prawie trzy razy więcej stacji niż w roku ubiegłym, a ponadto system tzw. elektrozamków, który zabezpieczy te rowery przed nieautoryzowanym wypożyczeniem oraz ułatwi sam proces wypożyczenia i zwrotu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, w ramach którego działa system.

    W ubiegłym roku na ulicach Warszawy było ok. 50 stacji i 1100 rowerów do wypożyczenia, w tym będzie ok. 150 stacji i ponad 2500 jednośladów.

     – Veturilo spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. W systemie zarejestrowało się około 50 tysięcy osób. Jeśli policzyć liczby kilometrów, które użytkownicy przejechali na naszych rowerach, to może to być około miliona kilometrów – informuje Igor Krajnow.

    Mimo sukcesu przedsięwzięcia, miasto dopłaca do funkcjonowania tego systemu. Przetarg, w którym wyłoniono operatora Warszawskiego Roweru Publicznego wygrało konsorcjum: Nextbike Polska, Nextbike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke. Będzie ono zarządzało systemem do listopada 2016 roku i otrzyma za tę usługę łącznie ok. 19 mln zł brutto.

     – Jeden dzień funkcjonowania systemu to są dla miasta koszty rzędu kilkunastu tysięcy złotych. A przychody z tytułu reklam trafiają do operatora tego systemu, który go na zlecenie miasta zainstalował, uruchomił i teraz administruje, utrzymując go w należytym stanie technicznym – tłumaczy rzecznik prasowy. I dodaje: – To jest oferta dla Warszawiaków, turystów. Od początku nikt nie zakładał, że ten system będzie dochodowy.

    Do systemu dołączają się kolejne prywatne firmy.

    – Może przybywać stacji sfinansowanych przez prywatnych przedsiębiorców. Przypomnę, że w ubiegłym roku została uruchomiona jedna taka stacja przez Centrum Handlowe Arkadia, w tym roku trzy kolejne będą przygotowane – dwie przy Galerii Mokotów i jedna przy kompleksie biurowym Poleczki Business Park. Zatem liczymy, że kolejne podmioty prywatne będą również zainteresowane uczestnictwem w tym systemie – mówi rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

    W minionym sezonie zdarzały się przypadki dewastacji i zaginięć rowerów. W tym roku operator systemu znalazł na to sposób.

     – Jednak wytworzyła się społeczna kontrola nad funkcjonowaniem tego systemu i użytkownicy często nas informują o zaobserwowanych nieprawidłowościach. To nas bardzo cieszy, dzięki temu możemy znaczniej szybciej reagować – mówi Igor Krajnow. – Ponadto elektrozamki, które od tego roku będą funkcjonowały na wszystkich stacjach, znacznie utrudnią jakiekolwiek próby kradzieży rowerów czy też wypożyczenie w sposób nieautoryzowany, czyli poza systemem.

    Dostarczaniem infrastruktury, zarówno stojaków, jaki i rowerów zajmuje się operator systemu, czyli firma Nextbike, natomiast firmy prywatne finansują ustawienie stacji na swoim terenie. To może być korzystne dla ich klientów, bo ułatwia im dostęp m.in. do centrów handlowych.

    Warszawa jest jednym z ponad 50 miast na całym świecie korzystających z systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich, których operatorem jest firma Nextbike. Oznacza to, że każda osoba zarejestrowana w Veturilo może również korzystać z podobnych systemów m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Nowej Zelandii czy na Łotwie. Pierwsze 20 minut korzystania z systemu jest darmowe, a pierwsza godzina jazdy rowerem kosztuje symboliczną złotówkę, czwarta i każda następna – 7 zł.

    Rozpoczęcie tegorocznego sezonu wstrzymywała niesprzyjająca pogoda. W przyszłym roku bez względu na warunki pogodowe – wypożyczalnie będą dostępne od 1 marca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.