Mówi: | Jakub Dybalski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Zarząd Dróg Miejskich |
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Wymiana oświetlenia w mieście takim jak Warszawa to kosztowny i czasochłonny proces. W stolicy zapoczątkowała go decyzja prezydenta Rafała Trzaskowskiego sprzed kilku lat. Specjalnie dla Warszawy zaprojektowano nowy model oprawy, który otrzymał nazwę SAVA. Miasto otrzymało licencję na jego swobodne wykorzystywanie w przyszłości. To oznacza ujednolicenie konstrukcji pochodzących od dowolnych producentów, którzy staną do przetargu. Chodzi m.in. o standaryzację oświetlenia.
Wymiana starych opraw sodowych lub metalohalogenkowych na nowe, w technologii LED na ulicach podległych bezpośrednio ZDM (powiatowych, wojewódzkich i krajowych, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad) została rozpoczęta w lutym 2022 roku, 13 miesięcy później rozpoczęła się także na ulicach gminnych. Obecnie oba te procesy toczą się równolegle.
– Warszawa już dzięki temu oszczędza pieniądze, które musielibyśmy wydać na prąd, zwłaszcza że w ostatnich latach ceny prądu szaleją, gdybyśmy tych opraw latarnianych nie wymienili. W tym momencie już można to liczyć w dziesiątkach milionów złotych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Od 2022 roku do początku lipca br. wymieniono ponad 62,5 tys. opraw oświetleniowych na ulicach Warszawy. Do zakończenia całego procesu pozostało jeszcze kilkanaście tysięcy latarni (w sumie jest ich ok. 80 tys.). Dzięki tej inwestycji ilość energii zużywanej rocznie przez oświetlenie uliczne na drogach zarządzanych przez ZDM spadnie o 56 proc., a w całej Warszawie obniży się o 35 proc.
– Po pierwsze, nowe latarnie zużywają 1/3 tego prądu, co zwykłe oprawy. Po drugie, mają mnóstwo zalet, w uproszczeniu dają lepsze światło, które można ukierunkowywać tak, że nie świecą mieszkańcom po oczach i po oknach. Dodatkowe oszczędności dotyczą np. konserwacji latarni, bo to są urządzenia nowe, które po prostu się nie psują, oszczędności środowiskowych związanych ze zmniejszonym zanieczyszczeniem światłem – wymienia rzecznik stołecznego ZDM.
Dodatkową korzyścią jest mniejsza emisja szkodliwych substancji, co wynika wprost ze zmniejszonego zużycia prądu. Szacowane ograniczenie emisji CO2 można porównać do posadzenia 3 mln drzew, czyli jednej trzeciej tego, co rośnie w Warszawie.
Tylko na ulicach podlegających bezpośrednio ZDM całkowity koszt wymiany ponad 37 tys. opraw to koszt ponad 32 mln zł brutto, z czego 29,1 mln to koszt opraw, a 3,2 mln – koszt wymiany. Dzięki mniejszemu zużyciu prądu miasto oszczędza szacunkowo ok. 36 mln zł rocznie. Skala oszczędności zależeć będzie od cen prądu w danym roku, a te w latach 2021–2023 ciągle rosły.
– Dzięki temu, że wymieniamy oprawy na latarniach na ledowe, możemy robić kolejne kroki, jeśli chodzi o system oświetlenia w Warszawie. Jednym z nich jest wyposażenie tych latarni w inteligentny system sterowania. Jesteśmy w tym momencie na etapie rozstrzygania przetargu, ale właśnie dzięki temu, że oprawy na latarniach są już nowoczesne, można do nich podłączać rozmaite elektroniczne urządzenia, możemy zamontować w nich system, który będzie tymi latarniami sterował, będzie je włączał i wyłączał o określonych godzinach. Co więcej, dzięki temu, że latarnie będą podłączone do prądu przez całą dobę, możemy je wykorzystywać jako źródła prądu do ładowania urządzeń elektrycznych. Tak naprawdę ten pierwszy etap, to znaczy prosta wymiana opraw oświetleniowych na oprawy nowoczesne i oszczędne, daje nam ocean możliwości, z którego możemy w kolejnych latach korzystać – podkreśla Jakub Dybalski.
Wymianie opraw na warszawskich drogach towarzyszy także zmiana oświetlenia w tunelach, na wiaduktach, rondach i największych skrzyżowaniach. Dodatkowo doświetlane są przejścia dla pieszych.
– Ulice są lepiej widoczne, kierowcy i piesi lepiej widzą, co się obok nich dzieje, ale też mają większe poczucie bezpieczeństwa – mówi ekspert ZDM. – Ponad 2 tys. przejść dla pieszych w całej Warszawie przeszło taki zabieg doświetlenia. Dzięki temu pieszy po zmroku jest oświetlony trochę z boku, dzięki czemu kierowca go świetnie widzi i widzi też całe otoczenie przejścia dla pieszych. W zeszłym roku między wieczorem a 6.00 rano na przejściu dla pieszych w Warszawie nie zginął żaden pieszy. Liczymy na to, że to będzie się powtarzać w kolejnych latach.
Wymiana oświetlenia to element realizacji w Warszawie tzw. wizji zero w zakresie bezpieczeństwa pieszych. Chodzi o zminimalizowanie do zera liczby ofiar wypadków drogowych. W latach 1991–2022 zanotowano prawie 90-proc. spadek w tym zakresie. W 2022 roku w wypadkach na ulicach Warszawy zginęły 33 osoby, w ubiegłym roku – 27. To najmniej w historii zbierania takich danych (od 1983 roku). W tej grupie dziewięć osób to piesi. ZDM informuje, że stolica ma trzykrotnie niższe wskaźniki wypadków w przeliczeniu na milion mieszkańców niż średnia krajowa i niemal dwukrotnie niższe niż średnia dla UE.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.