Newsy

Ostre cięcia w stołecznym budżecie. Winne spowolnienie gospodarcze

2012-06-08  |  06:55
Mówi:Hanna Gronkiewicz-Waltz
Funkcja:Prezydent Warszawy
  • MP4

    Prezydent Warszawy wyjaśnia, że ograniczenie wydatków na kulturę, ochronę zdrowia i pomoc społeczną nie wynika z przesunięcia pieniędzy na organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej i promocję. – To trudna sytuacja gospodarcza sprawiła, że musiałam obciąć fundusze – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.

     – Generalnie mamy do czynienia z bardzo dobrymi wynikami Polski, ale jednak ze spowolnieniem gospodarczym. W związku z tym środków jest mniej niż w 2008 roku. Miasto nie uzyskało nawet takich dochodów jak 4 lata temu – informuje Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Prezydent Warszawy zapewnia, że cięcia dotknęły przede wszystkim inwestycje.

     – W 2008 roku obcięłam z 15 miliardowego programu inwestycji 3 miliardy. Czyli nie jest tak, że obcinam wydatki w jednej dziedzinie, tylko w różnych, dlatego, że nie możemy się więcej zadłużać, bo są określone reguły prawa, które nam pozwalają na takie, a nie inne zadłużenie – tłumaczy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Pieniądze na ochronę zdrowia i pomoc społeczną w tym roku będą o 8 proc. niższe niż w 2011 roku, wydatki na kulturę i bezpieczeństwo o 10 proc. Zaś 14-procentowy spadek odnotowujemy w sporcie i rekreacji. Z kolei wydatki na promocję wzrosną  - i to o 35 proc. i wyniosą 78 mln złotych.

    Nie wiadomo jednak, czy te wydatki się zwrócą.

     – Przede wszystkim najpierw to inwestujemy, bo nas to kosztuje po pierwsze. Po drugie, tak jak mówił mi burmistrz Berlina, to dopiero za dwa lata możemy zobaczyć, czy przyszły z tego jakieś efekty, czy nie. Czy będzie więcej turystów, osób przyjeżdżać. Czy na pewno będą spędzać tutaj czas, wydawać pieniądze na hotele, na restauracje, to jest ta głównie droga, dzięki której można zarobić w mieście w ciągu najbliższych 2 lat. Miejmy nadzieję, że w Polsce też się tak stanie – liczy prezydent stolicy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

    65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

    Transport

    Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

    Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

    Polityka

    M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

    Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.