Newsy

Pociągiem z Płocka do Modlina do 2020 roku. A. Struzik: To realny projekt

2012-06-25  |  06:29
Mówi:Adam Struzik
Funkcja:Marszałek Województwa Mazowieckiego
  • MP4

     – To nie jest moje widzimisie. To realna wizja, która przyczyni się do rozwoju zachodniej części Mazowsza – tak o planowej linii kolejowej łączącej Płock z Modlinem mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Trwają już pierwsze prace studyjne dotyczące tego projektu. – Pieniądze będą, bo przyszły budżet unijny będzie wspierać raczej transport szynowy – argumentuje marszałek.

    Port Lotniczy w Modlinie zacznie działać w pełni w przyszłym miesiącu. Od połowy lipca z podwarszawskiego lotniska będą startować samoloty m.in. Ryanair i Wizzair. Zdaniem Adama Struzika, połączenie koleją podwarszawskiego lotniska i Płocka wynika przede wszystkim z potrzeby rozwojowej zachodniej części województwa

      Logiczne jest, że taki port regionalny powinien być połączony z drugim, co do wielkości, po Radomiu ośrodkiem miejskim na Mazowszu. Tam jest m.in. siedziba Orlenu, tam produkuje się paliwo lotnicze. Populacja tamtego subregionu, jakby policzyć wszystkie powiaty, to jest ponad 600 tysięcy ludzi, którzy będą generowali ruch lotniczy, którzy będą mogli szybciej podróżować do Warszawy – przekonuje Adam Struzik, marszałek Mazowsza.

    Opozycyjni radni z Sejmiku Województwa Mazowieckiego, chociaż popierają pomysł budowy takiego połączenia kolejowego, twierdzą, że inwestycja jest źle przygotowana, a jej realizacja w ciągu 8 lat, głównie ze względów finansowych, jest niemożliwa.

      Moim zdaniem to nie jest kwestia marzeń czy chciejstwa, tylko po prostu wymóg gospodarczy. Doświadczenia w innych krajach pokazują, że wokół nowego, regionalnego portu lotniczego zawsze jest aktywizacja gospodarcza, z czasem pojawiają się przewozy towarowe, więc tutaj też tak może być  odpiera zarzuty Adam Struzik w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    W gminach Zakroczym i Pomiechówek trwają już wstępne prace. Przygotowano już część planów zagospodarowania przestrzennego. Trwają również uzgodnienia z Ministerstwem Transportu. Marszałek Struzik nie martwi się też o fundusze.

      To jest właśnie ten moment, w którym uzgodnienia pozwalają na rozpoczęcie procesu pozyskiwania pieniędzy, najpierw na prace studyjne, a następne na projekt. Perspektywa budowy tej linii powinna się zamknąć do roku 2020  mówi Adam Struzik.

    Połączenie PłockModlin mogłoby powstać za pieniądze podmiotów prywatnych, które jednocześnie zarządzałyby linią. Taki jest jeden z wariantów wskazanych przez wstępne studium wykonalności. Zdaniem marszałka, projekt może też pozyskać dofinansowanie z budżetu UE na lata 2014-2020.

      W przyszłym okresie dla Mazowsza będą pieniądze na połączenia kolejowe, a nie będzie na drogi. Jeżeli mówimy o wsparciu gospodarki niskoemisyjnej, to też mówimy o transporcie, więc będzie wsparcie dla transportu szynowego, a nie dla budowy dróg i autostrad  stwierdza marszałek Struzik. Dlatego argumenty, że nie ma skąd wziąć pieniędzy, są dla mnie absolutnie nietrafione.

    Planowane połączenie kolejowe ma mieć 68 kilometrów długości. Budowa ma pochłonąć około 1,6 miliarda złotych. Podróż z Płocka do Modlina miałaby trwać pół godziny. Do Warszawy jechałoby się niecałą godzinę.

    Jak podkreśla marszałek Mazowsza, w pierwszej kolejności w Modlinie powstanie 5,5-kilometrowa linia kolejowa łącząca terminal lotniska ze stacją kolejową. Na razie inwestycja jest wstrzymywana, głównie z powodów ekologicznych. Na przeszkodzie stoją nietoperze żyjące w modlińskiej twierdzy.

    Na razie pasażerowie będą mogli korzystać ze specjalnych autobusów lotniskowych, które co kilka minut będą kursowały między stacją kolejową a lotniskiem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.